Cluj: Park&Ride cu 900 locuri și terminal de autogară, finalizate în doi ani. Iași: doar un studiu și-un proiect cu zero lei finanțare

Politicienii care conduc Iașul pot lua notițe: în doi ani de zile, Primăria Cluj-Napoca în asociere cu Consiliul Județean și Aeroportul Avram Iancu au construit o parcare cu aproape 900 de locuri cu un terminal cu profil de autogară, sală de așteptare modernă și stații de încărcare pentru mașini electrice. Șoferii își pot lăsa mașinile la intrarea în oraș, plătesc doar 5 lei pentru 12 ore, iar cu tichetul de parcare pot circula gratuit pe toate mijloacele de transport în comun care deservesc zona. Investiția a fost de aproape 90.000.000 lei, bani europeni nerambursabili. Astfel, în oraș intră mai puține mașini și este stimulată folosirea transportului în comun. În schimb, Primăria Iași a rămas doar cu macheta unui park&ride cu 300 de locuri pe care promitea că îl construiește în zona CUG. Nu există un proiect actualizat și nici finanțare.

Municipiul Cluj Napoca a inaugurat în urmă cu câteva zile cea mai mare parcare din oraș, proiect derulat cu fonduri europene de 91.900.000 lei, din care 73.200.000 lei reprezintă fonduri nerambursabile, contractate prin Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest. Proiectul a fost demarat în 2022 și a presupus înființarea a 889 locuri de parcare în zona Traian Vuia, de lângă Aeroportul Internațional „Avram Iancu” și facilități pentru transportul în comun. La Iași, de câțiva ani se vorbește de mai multe parcări de tip park&ride, însă până acum primăria condusă de Mihai Chirica a bătut pasul pe loc. Singurul proiect demarat este legat de construcția unei astfel de parcări în zona CUG, între Centrul Tehnologic și Centrul Expozițional. Investiția cu circa 300 de locuri de parcare a rămas la stadiul de studiu de fezabilitate și proiectare, licitația pentru execuție fiind pierdută în timp.

Cluj Napoca- Park&Ride, gata în doi ani și jumătate! Cum funcționează sistemul

Conform primarului Emil Boc, parcarea din zona Traian Vuia Cluj-Napoca este gândit astfel încât tarifele să încurajeze staționarea timp de 12 ore și utilizarea transportului în comun către și dinspre oraș. Cei care își lasă mașinile acolo pot călători cu mijloacele de transport în comun, tichetul de parcare primit înlocuind biletul de călătorie. Primele 10 minute de parcare sunt gratuite.

Până la 6 ore de parcare – tariful este de 2 lei pentru toate cele 6 ore. Până la 12 ore de parcare, tariful este de 5 lei pentru toate orele. Între 12 și 72 ore se percepe un tarif de 10 lei pe oră, iar peste 72 ore tariful este de 15 lei/oră.

Terminal de tip autogară, 280 arbori plantați, 30 de stații de încărcare pentru mașini electrice

Suprafața pe care a fost construită noua parcare este de 3.396 mp. Din cele 889 locuri de parcare, 756 sunt pentru autovehicule, alte 39 sunt pentru persoanele cu dizabilități, 30 pentru mașini electrice și hibride (fiind instalate inclusiv stații de încărcare). Alte 32 locuri de parcare sunt dedicate mamelor cu copii. Au fost înființate 8 peroane pentru autobuze, iar 24 locuri sunt dedicate taxiurilor. De asemenea, a fost construit un terminal tip autogara și 8 peroane pentru autocare.

Proiectul a inclus si plantarea a 280 arbori, amenajarea unei statii Cluj Bike, amenajarea unui sens giratoriu de mare viteză, o piațetă, stații de transport public s.a. Această investiție contribuie la descongestionarea traficului, la diminuarea poluării și la o calitate a vieții mai bună pentru fiecare din orașul nostru. Park & Ride e un sistem care arată că ne pasă de timpul tău, de sănătatea ta și de viitorul tău, a transmis Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Consiliul Județean Cluj, Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Aeroportul Internațional „Avram Iancu”.

Iașul a rămas la proiectul tehnic! Promisiuni de parcări prin PNRR

Dacă Primăria Cluj a deschis deja cea mai mare parcare publică din zona Ardealului, municipalitatea ieșeană nu reușește să depășească etapa machetelor și a studiilor.

Pentru parcarea din zona CUG, primăria a demarat în 2022 o astfel de procedură, atribuită firmei 3B Construction Project SRL pentru circa 150.000 lei, care a făcut studiul și proiectarea.

De atunci și până în prezent nu s-a mai întîmplat nimic, chiar dacă municipalitatea promitea o parcare de 300 locuri cu regim de P+3. În 2021, primarul Chirica promitea șase astfel de parcări la intrările în oraș prin fonduri PNRR, în valoare de 25.000.000 euro.

Mihai Chirica: „Park&ride sunt o soluție de 10 la sută”

De mai mulți ani s-a vorbit la Iași de astfel de tipuri de parcări, la intrările în oraș.

Edilul-șef susținea într-o intervenție din cadrul unei ședințe de Consiliul Local, ca răspuns la o interpelare a unui consilier, că aceste tipuri de parcări nu sunt o soluție.

Să stiți că park&ride-urile pe care le invocați sunt o soluție cu un procent de 10 la sută. Adică din ceea ce vedeți în trafic dați 10 la sută jos. Adică dintr-o coloană de 5.600 de mașini cât vin dimineața din Miroslava, care înseamnă aproximativ 5 km, 600 de mașini care intră într-o oră, se va scurta cu 560 metri. Adică acum va fi luat din 5 km 100. Deci nu este o soluție pentru că problema cea mai importantă este să eliberăm strada pentru ca autobuzele să circule”, spunea primarul Mihai Chirica într-o ședință de Consiliu Local din 21 decembrie 2023.

 

Vlad ROTARU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here