Chirica a abandonat Iașul sub nămeți, dar în 2017 promitea că va topi zăpada de pe străzile orașului. Proiectul fantasmagoric al primarului: „O noutate la nivel național”

În ianuarie 2017, Mihai Chirica prezenta ieșenilor un proiect propriu, „o noutate la nivel național”: platforme pentru topirea zăpezii, care în sezonul cald urmau să funcționeze ca parcări @ Șapte ani mai târziu: orașul sub nămeți, nici platforme și nici parcări @ Chirica spunea că va încălzi platformele de dezgheț cu energia termică din magistrale @ „Tema de proiect am făcut-o eu, proiectanții o vor transforma în cifre”, se lăuda Chirica în ianuarie 2017 @ În ianuarie 2024, primăria nu a fost în stare nici măcar să strângă zăpada de pe străzi, Iașul aflându-se sub nămeți la mai bine de 48 de ore de când a căzut ultimul fulg de nea @ Comunicatele primăriei din ultimele zile contrazic realitatea: „echipele noastre continuă să depună eforturi remarcabile pentru a menține trotuarele curate și sigure”, „ viscolul ne-a adus provocări pe care le facem față cu tenacitate și profesionalism” @ Luni, pe 8 ianuarie, orașul a fost paralizat, pentru că primăria nu a acționat nici măcar pentru dezgețarea carosabilului @ După o zi în care cursurile în școli și universități au fost suspendate, trotuarele și străzile secundare erau în continuare acoperite de nămeți

La mai bine de 48 de ore de la căderea ultimului fulg de nea, Iașul este în continuare acoperit de zăpadă. Primăria a intervenit superficial doar pe prinicipalele străzi. Drumurile secundare și trotuarele rămân în continuare impracticabile.

În urmă cu 7 ani, în ianuarie 2017, primarul Mihai Chirica prezenta într-o conferință de presă un „proiect propriu”, menit să închidă circuitul activității de deszăpezire: platforme de dezgheț pentru zăpada strânsă de pe străzile și trotuarele din municipiu. Ba mai mult, Chirica spunea că platformele de dezgheț urmau a fi folosite pentru parcarea autoturismelor în sezonul cald. În fața jurnaliștilor convocați în ianuarie 2017, primarul își prezenta proiectul desenând și explicând modul de funcționare al platformei de dezgheț în fața unei planșe cu carioca în mână. „Tema de proiect am făcut-o eu, proiectanții o vor transforma în cifre”, își încheia expunerea primarul Mihai Chirica

Proiect fantasmagoric, abandonat: platforme de dezgheț – parcare în cartierele din Iași

Entuziast, Chirica descria în conferința de presă modul în care urma să funcționeze proiectul „marcă înregistrată”. Ba mai mult, acesta preciza că a identificat și sursa de finanțare: bugetul local.

„Vreau să construim la Iași prima platformă de topire a zăpezii. Ar fi un element de noutate la nivel național”, anunța primarul în ianuarie 2017.

Platformele de dezgheț – parcare urmau a fi amenajate în mai multe cartiere din municipiu: Păcurari, Dacia, Alexandru cel Bun, Tudor Vladimirescu. Condiția funcționării era existența în proximitate a unei magistrale de energie termică.

„Ne trebuie în primul rând o sursă de căldură și această sursă de căldură este sursa de energie termică primară pe care o putem lua dintr-o magistrală. Noi avem șase magistrale în Iași, care în cea mai mare parte cuprind tot municipiul. Din această sursă de căldură va trebui să construim o platformă de dezgheț, care va fi într-o cuvă izolată, pentru a nu putea aduce infiltrații în pânza freatică, pentru că zăpada este îmbogățită cu uleiuri, cu sare, cu carbonați chiar și deșeuri, pe care le regăsiți atunci când se topește zăpada, chiar și unde am pus-o noi în momentul de față. Un circuit termic în această platformă, care va asigura încălzirea ei… O față de beton care devine carosabilă, fiind armată corespunzător. Preluarea acestor ape care se topesc într-un element de rigolă și descărcarea lor, prin filtrarea lor, în rețeaua orășenească de canalizare. Bineînțeles, cu filtru de grăsimi, cu filtru de nisip și celelalte… În felul acesta ajunge în rețeaua de canalizare. O parte se duce spre stația de epurare. Este o soluție ecologică care va putea permite dezgehețarea unor cantități mari de zăpadă. Noi am prognozat suprafețe între 1.000 și 1.500 metri pătrați de platformă.

Platforma funcționează ca parcare pe toată perioada anului, când nu e nevoie de ea. Legătura la sursa de încălzire se face printr-un record termic pe circuitul primar și punem un gigacalorimetru, nu vrem să rămânem datori nimănui. Nu mai este ce topi, se curăță platforma și redevine parcare.

Prognozăm să construim acolo unde avem magistrale, respective în zona Dacia, Alexandru, Păcurari, Canta, Tudor Vladimirescu.

Care ar fi economiile? Gândiți-vă că doar dacă economisim jumătate din transport, diferența este foarte mare pentru că în momentul de față cheltuim cam între 2,5 lei și 3 lei pe tonă/km. Dacă reducem distanțele la jumătate, deja vorbim de miliarde de lei, lucru care nu se va duce în energia termică.

E un proiect frumos la care o să continuăm finanțare din bugetul local. Tema de proiect am făcut-o eu, proiectanții o vor transforma în cifre”, explica Mihai Chirica în fața planșei pe care chiar el creiona schița platformei.

Între timp, proiectul original patentat de către Mihai Chirica a fost abandonat. Nici o platformă de dezgheț, nicio parcare!

Imaginile cu haosul din Iași au făcut înconjorul țării. Primăria: „facem față cu tenacitate și profesionalism”

La distanță de 7 ani ani, în ianuarie 2024 Primăria Iași nu a fost în stare nici măcar să strângă zăpada de pe străzi și trotuare pentru a le face circulabile.

Ziua de 8 ianuarie, când orașul a capitulat în fața zăpezii, a adus Iașul în prim plan, imaginile cu blocajul general făcând înconjorul țării, la televiziuni sau pe rețelele de socializare.

Cu toate acestea, comunicatele Primăriei Iași au sfidat realitatea. Niciun cuvânt despre ziua de coșmar în care nici măcar ambulanțele sau mașinile de pompieri nu puteau înainta! Ba mai mult, la mai bine de 48 de ore de când ultimul fulg de nea a căzut la Iași, municipalitatea nu a fost în stare să intervină pe străzile secundare sau pe trotuare.

Vă informăm că echipele noastre continuă să depună eforturi remarcabile pentru a menține trotuarele curate și sigure chiar și în condiții meteo dificile. Chiar dacă termometrele indică -15 grade Celsius, dedicarea noastră rămâne la fel de fierbinte ca întotdeauna

(…) Știm că iarna are farmecul ei, dar viscolul ne-a adus provocări pe care le facem față cu tenacitate și profesionalism”, se arată într-o comunicare a Primărei Iași din 9 ianuarie.

2 COMENTARII

  1. Un mare JEG ORDINAR și un alt traseist politic pe care nu l-a interesat altceva decât interesul propriu. Locul lui e doar în pușcărie, măcar petru vreo 10 ani. O MIZERIE de om care a sufocat orașul și a făcut orice pentru a-și umple buzunarele prin orice metodă. Asta îl caracterizează. Cetățenii sunt singurii vinovați pentru că au ales o astfel de jigodie.

  2. Și acum, după 72 de ore, dacă nu și mai mult trotuarele sunt ch zăpadă, străzi pe unde nu s a trecut niciodată de se merge pe burta cu mașina. Tragic. În alți ani altfel era mobilizarea. Acum praf. Este atâta tehnologie și sunf atâtea metode in care se incarca zăpadă direct în mașini, vezi ex din alte tari

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here