Cele cinci motive pentru ca politicienii să fie huiduiţi duminică, la Iaşi

Pe scurt, Moldova nu era atât de săracă pe cât este acum dacă avea o autostradă către vest. Politicienii au promis bani pentru Aeroport, dar tot UE i-a dat.

 Pentru duminică, 24 ianuarie, când la Iaşi se va sărbători cu fast Ziua Unirii, la Iaşi sunt aşteptaţi toţi liderii politici importanţi ai României. Sunt aceiaşi lideri politici care au izolat Moldova amânând ani de-a rândul construirea unei autostrăzi către Vest, au promis în fiecare campanie electorală spital regional şi au tratat toate cererile venite de la Iaşi cu aroganţă. Un bun exemplu legat de promisiunile neonorate de către Guvernul României şi de către politicienii de la nivel naţional este dezvoltarea Aeroportului din Iaşi. Deşi au promis că vor aloca fonduri pentru acesta, până la urmă banii au fost puşi la dispoziţie de UE. Dumincă, ieşenii vor avea ocazia să le spună direct liderilor – Alina Gorghiu şi Vasile Blaga de la PNL, Dacian Cioloş, prin ministru, Klaus Iohannis, preşedinte, Liviu de la PSD – de ce cred că au fost minţiţi.

 

1. Autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş

Despre calea de legătură rutieră rapidă a Moldovei cu vestul României şi cu Europa se discută de aproape 10 ani. În 2007, Guvernul a realizat primul studiu pentru acest proiect. După 700.000 de euro aruncaţi pe fereastră, în 2009 CNADNR a cheltuit încă 2,2 milioane de euro pe un studiu de fezabilitate care nu a fost utilizat nici o secundă. În 2014 a fost scos la licitaţie un nou studiu de fezabilitate pentru acelaşi proiect al autostrăzii, cu finanţare europeană de 30 de milioane de euro. Într-un final, licitaţia a fost anulată şi banii pierduţi. „Autostrada este un obiectiv major pentru toată Moldova pentru care guvernanţii nu au făcut nimic. Iaşul este, de fapt, cea mai importantă poartă de intrare a UE dinspre est”, ne-a spus deputatul Petru Movilă. „Cu subiectul autostrăzii am avut zeci de interpelări. Este un proiect vital şi nu înţeleg de ce nu este odată realizat.  I-am rugat pe cei de la CNADNR să dea drumul licitaţiei pentru studiuld e fezabilitate. Mi-au zis da-da şi în două săptămâni au anulat licitaţia”, a menţionat deputatul Sorin Iacoban. În cei nouă ani, nu a fost turnat nici un metru de asfalt din viitoarea autostradă care nu a depăşit vreodată stadiul discuţiilor.

 

2. Spitalul regional

Aparent, politicienilor le-a priit anul 2007. Fără să-i doară gura, au promis atunci, prin vocea fostului ministru al Sănătăţii Eugen Nicolaescu, realizarea unui spital regional la Iaşi. Anii au trecut şi singura realizare a fost cea a studiului de fezabilitate. „Este un obiectiv important pentru toată zona Moldovei. Ar urma să trateze cazuri din mai multe judeţ. Au fost doar promisiuni în presă şi nişte sume vehiculate. Nimic concret”, ne-a spus deputatul Petru Movilă. Şi deputatul Sorin Iacoban vede o prioritate în realizarea spitalului, fără a vedea o cale de rezolvare a problemei. În schimb, preşedintele CJ Iaşi, Victorel Lupu, crede că finanţarea va fi asigurată de UE. „Nu este încă realizat pentru că finanţatorii – bugetul european – nu au văzut o prioritate în acest obiectiv”, a explicat Lupu.

 

Citește și  Scrisoare deschisă a Grupului de inițiativă „Moldova vrea Autostradă” pentru Președintele Klaus Iohannis

 

3. Şoseaua de centură

Prima etapă a lucrărilor s-a finalizat, dar pentru a fi o şosea de centură în adevăratul înţeles al cuvântului mai este necesară închiderea inelului. „Pentru acest proiect atât de important Guvernul nu a mai alocat de ani de zile un leu. Şoseaua de centură se încadrează între celelalte proiecte – aeroport şi autostradă – pentru a deveni o componentă importantă a unui nod al UE la Iaşi”, a explicat Petru Movilă.

 

4. Alba-neagra cu aeroportul

Când s-a discutat prima dată despre realizarea unei noi piste la Aeroportul Iaşi şi despre mdoernizarea acestuia, şefii PNL, PDL de la acea vreme şi PSD au apucat din mers subiectul şi au promis munţi de bani. La nivelul Consiliului Judeţean Iaşi, care este proprietarul obiectivului, au fost realizate proiectele. Aceseta însă nu au fost finanţate. Abia în 2014, la jumătatea mandatului fostului preşedinte Cristian Adomniţei, Comisia Europeană aprobat, după doar două zile de consultare a proiectului, o finanţare de 57 de milioane de euro. În acelaşi an, noua pistă de 2.400 de metri era finalizată. „Chiar dacă este un proiect important, nu trebuie uitat faptul că politicienii au promis şi nu au respectat ce au spus. Aeroportul Iaşi este un proiect realizat exclusiv prin eforturi locale”, ne-a spus Petru Movilă.

 

Citește și   Cum se toacă banii: studiile expirate pentru Autostradă costă mai mult decât Palatul Culturii

 

5. Sistemul transnodal de transport, drumurile judeţene sau o bază sportivă nouă

Dacă bază sportivă, proiect invocat de către deputatul Sorin Iacoban, nu s-a vorbit iar drumurile judeţene nu ţin de politica de la nivel naţional, sistemul transnodal de transport ar fi o prioritate. „Este un sistem care înglobează aeroportul, o autostradă, şoseaua de centură şi o cale ferată către aeroport. În condiţiile în care Uniunea Europeană consideră Republica Moldova o prioritate zero, Iaşul devine cea mai importantă zonă a părţiid e est a UE. Acest proiect despre ecare s-a discutat, care este vital pentru Moldova, nu are finanţare, deşi s-a vorbit despre el”, ne-a mai spus Petru Movilă.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here