Ce haos în Primărie! Bloc fără parcare construit în Centru

Incredibil: după doi ani de scandaluri, în Iași încă se ridică blocuri fără niciun loc de parcare. PUZ-ul e din 2009, dar autorizația de construcție a fost eliberată în octombrie 2015, când se știa de regula „un loc de parcare la 72 mp construiți”. Blocul ar trebui să aibă minim 15 locuri pentru mașini, dar are maxim patru. Șmecheria dezvoltatorilor: declară teren de parcare concesionat de la vecini, dar pe care nu-l vor folosi niciodată. Imobilul e o aberație: între case, șase nivele într-o curte de doar 385 mp.

 

În anul 2009, consilierii locali au lovit în viitor. Prin hotărârea 219 din 29 aprilie, membrii CL Iaşi au compromis circulaţia pe strada Alexandru Ipsilanti Vodă, în apropiere de Podul de Piatră. Ei au aprobat fără nici o reţinere PUZ-ul unui imobil cu parter şi patru etaje, fără să ţină cont de faptul că nu avea locurile de parcare necesare. Blocul este acum în construcţie şi, conform proiectului, abia dacă va avea maxim patru locuri de parcare în faţă. Ceilalţi proprietari vor parca, cel mai probabil, unde vor apuca, pe stradă.

 

Apartamente cu una şi două camere

Conform PUZ-ului din 2009, imobilul, care a fost declarat iniţial „centru medical şi clădire de birouri”, avea un procent de ocupare a terenului de maxim 50% şi un coeficient de utilizare a terenului de 2,7. Concret, din suprafaţa terenului de 385 mp, jumătate trebuia să fie ocupată de construcţie, iar suprafeţele totale ale acesteia, cu demisol, parter şi 4 etaje, trebuiau să aibă 1.039 mp (385 înmulţit cu 2,7), adică puţin peste 173 mp pe fiecare nivel.
PUZ-ul din 2009 a fost obţinut de către SC Mediro SRL, prin Mihai Nechifor, dar beneficiarii actuali sunt Dănuţ şi Dana Cosman. Surprinzător este faptul că autorizaţia de construcţie a fost eliberată în octombrie 2015, când la Iaşi era deja de notorietate că nu mai sunt aprobate sub nicio formă clădiri care să nu aibă numărul de locuri de parcare necesar.

 

Prima aberație, un bloc mult mai înalt decât casele din jur

Câte locuri de parcare trebuie?

Conform normativelor aflate în vigoare, pentru fiecare 72 mp de suprafaţă construită trebuie un loc de parcare. Conform PUZ, clădirea de pe strada Ipsilanti Vodă are o suprafaţă totală de 1.039 mp, desfăşurată pe 6 nivele (demisol, parter şi patru etaje). Calculul arată că, dacă ar trebui să respecte legislaţia, clădirea are nevoie de cel puţin 15 locuri de parcare.
Proprietarii imobilului nu au putut fi contactaţi dar, conform imaginii proiectului afişată în şantier, clădirea are, de fapt, maxim 4 locuri de parcare: cele din faţă. Rezultă un deficit de 10 locuri de parcare, care în realitate este mai mare, pentru că apartamentele vândute sunt mai mici de 72 mp fiecare.

Deși trebuia să construiască pe 50% din suprafață, constructorul n-a mai lăsat niciun metru neocupat

Vor parca pe străzile din jur
Mai mult, este de presupus că fiecare familie are cel puţin o maşină. Cu o amprentă la sol de aproximativ 180 mp, blocul ar urma să aibă cel puţin 3 apartamente pe nivel, deci un total de 15 apartamente. Cum parcarea din faţă este pentru 4 maşini, ceilalţi şoferi se vor descurca cum vor putea: parcând pe strada din faţă sau pe străzile din jur.
„Locurile de parcare sunt o mare problemă pe care nu o vom rezolva niciodată dacă tot aglomerăm ca acum. Şi la mine vin clienţi care doresc să le fac un proiect în care utilizează maxim posibil din teren. Eu calculez invers: număr câte locuri de parcare pot face acolo şi aflu cât pot să mă întind cu clădirea”, ne-a spus arhitectul Ionel Oancea.

 

„Eu nu aş aproba aşa ceva. Nu eram în comisie când a fost dat acel PUZ. Nu cunosc detaliile acestui proiect, dar, judecând după suprafaţă, sunt necesare cel puţin 15 locuri de parcare acolo.”  Marius Ostaficiuc, preşedintele Comisiei de Urbanism din cadrul CL Iaşi.

 

Tertipurile constructorilor

În prezent, Serviciul de Urbanism al Primăriei nu mai aprobă nici un proiect dacă acesta nu are prevăzut numărul de locuri de parcare cerut de normative – un loc la 72 mp. Totuşi, investitorii apelează la două tertipuri pentru a fenta aceste prevederi: ori prin în proiect şi declară că vor realiza o parcare cu lift, ori prezintă Urbanismului declaraţii ale vecinilor prin care aceştia se obligă să permită parcarea pe terenul lor. În realitate, însă, aproape niciun investitor nu montează lift pentru maşini şi nici un vecin nu-şi pune la dispoziţie terenul pentru a fi transformat în parcare.

 

 În 2009, s-a declarat clădire de birouri. Acum sunt apartamente. Are doar 4 locuri de parcare în loc de minim 15

Dacă ar face parcare, ar scădea profitul

Un arhitect a explicat, pentru 7EST, că, dacă imobiliarii ar băga bani în parcări subternare, profiturile lor ar scădea drastic. „Costul cel mai mare al unei clădiri este cu fundaţia. Aceasta creşte preţul, iar amenajarea unei parcări subterane este scumpă. Toţi investitorii evită cheltuielile suplimentare. Ca idee, costul fundaţiei este de 3-4 ori mai mare decât al fiecărui etaj. Pentru ce să îngroape şi mai mulţi bani acolo?”, ne-a explicat arhitectul Ionel Oancea.

 

Citește și EXCLUSIV: CORUPȚIA PROFUNDĂ. Mops n-a plătit 10 ani un teren al UTI, sub protecția lui Iacoban și Giurma

 

Demisolul este complet închis

În cazul clădirii de pe strada Ipsilanti, investitorilor le este imposibil să mai amenajeze parcare pentru mai mult maşini. Fundaţia este deja finalizată şi câteva etaje sunt turnate. În plus, pe laturile clădirii nu mai este loc. Pentru că telefonul trecut la datele de contact ale investitorilor era închis, rămâne un mister cum vor rezolva problema.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here