Catalogul electronic dezvoltat de ieșenii de la Adservio nu a fost digerat de cadrele didactice de la școlile din Miroslava, deșii aplicația a a cuceit întreaga țară. Profesorii de la Miroslava nu s-au adaptat, preferând clasicele ședințe cu părinții.
Adservio Social Inovation SRL, firmă administrată de Lucian Alexandru Holicov, nepotul cunoscutei familii de milionari ieșeni Holicov a intrat în conflict cu Primăria Miroslava. Holicov jr. îl acuză pe primarul Dan Niță de nerespectarea unui contract referitor la implementarea unui program școlar cu cataloage electronice și echipamente IT, și solicită despăgubiri de peste 30.000 de lei, penalități pentru fiecare zi de întârziere și cheltuieli de judecată. Cu ocazia derulării unui contract de prestări-servicii, cinci unități școlare din comună au beneficiat, timp de trei ani de zile, de logistică IT (tablete ASUS livrate și instalate de Adservio), însă ultima dintre facturi nu a mai fost achitată pe motiv de ineficiență.
“Am reziliat contractul pentru că profesorii noștri au renunțat la a mai furniza informații on-line despre situația școlară a elevilor, optând pentru metodele clasice de comunicare (ședințele cu părinții și discuții directe cu dirigintele). Programul Adservio s-a dovedit a fi total ineficient”, a precizat primarul Niță, într-o întâmpinare depusă la dosar.
Implementarea unui sistem interactiv de management școlar compus din cataloage școlare electronice la care au acces doar cadrele didactice, în cinci instituții de învățământ din comuna Miroslava, a provocat un mega-scandal între inițiatorul programului (SC Adservio Social Inovation SRL) și edilul Dan Niță. După discuții contradictorii, somații și amenințări, conflictul a ajuns în instanță. Mai precis, administratorul Adservio, Lucian Alexandru Holicov, nepotul cunoscutei familii ai Holicovilor, de milionari și bogătași ieșeni, a dat în judecată Comuna Miroslava, pentru nerespectarea contractului semnat și parafat anterior între părți. Într-o plângere adresată Judecătoriei Iași, avocatul Florin Popovici, cel care reprezintă interesele firmei Adservio i-a solicitat primarului Dan Niță achitarea unui debit de peste 30.000 de lei, din care 671 de lei reprezintă doar penalitățile calculate conform unei clauze contractuale. De asemenea, reprezentanții Adservio i-au mai cerut edilului să achite penalități de întârziere de 0,01% pe zi, pînă la data plății efective, plus toate cheltuielile de judecată.
Contract de 180.000 de lei pentru cinci școli din comună
În urmă cu patru ani, mai precis pe 8 octombrie 2015, administratorul Adservio, Lucian Holicov, a semnat și parafat cu edilul comunei Miroslava, un contract de prestări-servicii pe o perioadă de 3 ani școlari, până în 2018, privind implementarea unui sistem interactiv compus din cataloage școlare electronice pentru elevi, la care au acces doar învățătorii și profesorii. În cadrul programului, Adservio a avut calitatea de prestator de servicii iar Comuna Niroslava de achizitor (autoritate contractantă). La început, implementarea sistemului on-line a vizat patru unități școlare după care a mai intrat în program o a cincea instituție de învățământ. Printre unitățile școlare care au beneficiat de aceste cataloage electronice și echiupamente IT s-au numărat Școala generală “Colonel C-tin Langa” din Uricani, Școala „Miron Barnovschi”, tot din Uricani, Școala „Dimitrie Anghel” din satul Cornești, și nu în ultimul rând Liceul Tehnologic Agricol „Mihail Kogălniceanu”, din Miroslava. Pentru serviciile prestate, edilul din Miroslava s-a obligat să plătească firmei Adservio suma de 60.000 de lei (cu TVA inclus) pentru fiecare an șolar derulat, ca modalitate de plată optându-se pentru plata semestrială. Totul a fost bine și frumos timp de doi ani de zile, Comuna Miroslava onorând la plată toate facturile emise de reprezentanții Adservio. La un moment dat însă, în ultimul an școlar 2017-2018, între cele două părți semnatare a contractului au apărut neînțelegeri generate de eficiența acestor cataloage electronice. Mai precis, au existat mai mulți dascăli care au renunțat total la acest program, în favoarea unor metode clasice de comunicare (ședințe cu părinții ori convorbiri directe cu elevii și dirigintele). Altfel spus, unele cadre didactice au considerat că e mult mai bine să comunici cu părinții și cu elevii, în mod direct, și nu indirect prin rețeaua on-line.
Niță: “Un program ineficient”
Ca urmare a unor discuții aprige și divergențe, primarul Dan Niță a considerat că acest program ar fi lipsit de eficiență și a decis rezilierea contractului încheiat cu Adservio. Totodată, edilul a hotărât cu de la sine putere să nu mai plătească ultimele facturi fiscale. În opinia reprezentanților Adservio Social Inovation, Comuna Miroslava, în frunte cu edilul, se fac vinovați de nerespectarea contractului dintre părți. „Pentru ultimul an școlar 2017-2018 au fost emise facturi ce nu au mai fost onorate la plată. Debitul a fost calculat la suma de 25.037,32 de lei, plus penalități de 671 de lei conform unei clauze contractuale. Obligația de plată izvorăște din contractul de prestări-servicii. Creditorul nu poate cere atât executarea în natură a obligației principale de plată cât și plata penalităților, în afară de cazul în care penalitatea a fost stipulată pentru neexecutarea obligației la timp sau în locul stabilit. Pentru primii doi ani contractuali a fost plătit în mod corect prețul stabilit fără să existe plângeri ori neînțelegeri. Motivele invocate acum de Comuna Miroslava, cum că ar exista un număr mare de părinți care nu au ridicat cartonașele cu coduri de utilizatori ori că mulți dintre părinți și dascăli nu sunt interesați de acest mod de comunicare on-line, nu au o susținere reală. Mai ales, din prisma faptului că, la început, serviciile oferite de Adservio au fost primite cu mare entuziasm de toți, atât de profesori și învățători, cât și de elevi ori părinții acestora. Comuna Miroslava nu poate justifica o cerere de încetare de comun acord a contractului, nicidecum nu poate justifica neplata serviciului prestat pe motiv de neexecutare a obligației”, a explicat Florin Popovici, apărătorul SC Adservio Social Inovation, în acțiunea judecătorească.
Interes scăzut al părinților și profesorilor
În replică, primarul Dan Niță a arătat că ar fi fost nevoit să rezilieze contractul cu Adservio deoarece ar exista un interes scăzut din partea părinților elevilor. „S-a dovedit cu timpul că părinții nu accesează platforma on-line din diverse motive. De asemenea au existat cazuri în care atât profesorii cât și părinții elevilor au optat pentru modul clasic de comunicare: ședințe programate din timp cu părinții, ori convorbiri telefonice și întâlniri directe cu dirigintele. Utilitatea și eficiența acestui program cu cataloage electronice este orientată spre o valoare minimă. Altfel spus, un program ineficient. Comuna Miroslava a procedat la rezilierea unilaterală a contractului având în vedere că unitățile de învățământ ne-au adus la cunoștință faptul că proiectul este ineficient. Școlile nu au utilizat această platformă astfel încît firma în cauză nu mai este îndreptățită să primească plata pentru facturile emise. Noi, în calitate de achizitor facem plățile doar în baza raportului de activitate întocmit de către prestator (Adservio) și însușit de autoritatea contractantă (Comuna Miroslava)”, a conchis primarul Niță, într-o notă scrisă transmisă judecătorilor, și în care a solicitat respingerea plângerii formulate de Adservio.
Nicu SAMSON