Cât de viabilă este propunerea liberalului Relu Fenechiu de mărire a prețului la carburanți în schimbul construirii a 4.000 de kilometri de autostradă. Gogoașă politică sau soluție salvatoare?

Propunere Relu Fenechiu – proiect rețea autostrăzi.pdf

[iframe class=”scribd_iframe_embed” src=”//www.scribd.com/embeds/180160123/content?start_page=1&view_mode=scroll&show_recommendations=true” data-auto-height=”false” data-aspect-ratio=”undefined” scrolling=”no” id=”doc_35617″ width=”100%” height=”600″ frameborder=”0″ ]

Fostul ministru al Transporturilor, deputatul liberal de Iași Relu Fenechiu, a scos din sertar un proiect privind construirea unei reţele de autostrăzi în România similară cu cea a Ungariei. Proiectul prevede accizarea suplimentară a carburanţilor începând cu 2014.

 

Declaraţia recentă a premierului Victor Ponta, potrivit căreia „analizează” creşterea preţului carburanţilor cu aproximativ 50 de bani a stârnit discuţii aprinse. Reacţiile negative sunt generate de faptul că Guvernul ia în calcul taxarea suplimentară a şoferilor pentru construirea unei reţele de autostrăzi, înainte de a fi epuizat resursele bugetului de stat sau cele disponibile prin fondurile nerambursabile ale Uniunii Europene.

 

Potrivit proiectului adus de Relu Fenechiu în Parlament, în calitate de deputat PNL, s-ar putea construi 4.016 kilometri de autostradă în România până în 2027 prin scumpirea carburanţilor cu 10 eurocenţi începând cu 2014 şi prin taxarea, suplimentar, a traficului greu per kilometru parcurs pe drumurile naţionale sau pe autostrăzi.

 

Conform datelor din proiect, România ar avea în acest moment doar 546 de kilometri de autostradă construiţi, fapt care ne plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană ca densitate, exceptând Estonia, Letonia şi Malta, arată Adevărul.

 

Pentru a ajunge la nivelul Ungariei din 2009, România ar trebui să construiască 3.270 de kilometri de autostradă. Fenechiu susţine că nici resursele de la bugetul de stat, nici cele puse la dispoziţie de Uniunea Europeană n-ar fi suficiente pentru a susţine proiectul.

 

 

„Este puţin probabil ca prin POS-T 2014 – 2020 să fie disponibile mai mult de 2 miliarde de euro, sumă ce nu ar ajunge nici pentru construcţia autostrăzii Sibiu – Piteşti. Finanţarea de la bugetul de stat nu reprezintă o alternativă. De exemplu, în anul 2013, nu este finanţat nici 25% din necesarul pentru reabilitările de drumuri aflate în execuţie”, explică fostul ministru al Transporturilor în proiect.

 

Pentru a ajunge la standardul impus, 4.016 kilometri până în 2027, ar fi nevoie de 2 miliarde de euro anual. Fondurile europene sau alte surse de la bugetul de stat ar acoperi 15-20% din necesar. Restul ar veni din accizarea benzinei cu 10 eurocenţi/litrul şi taxarea traficului greu. Estimarea şefului PNL Iaşi arată că în 2014 s-ar colecta 600 de milioane de euro prin aplicarea accizei şi că suma ar ajunge la 897 de milioane de euro în 2025.

 

Din taxa pe trafic greu s-ar aduna în 2014 alte 607 milioane de euro, iar colectarea ar ajunge până în 2025 la 1,9 miliarde de euro, prin darea în folosinţă gradual a reţelei de autostrăzi şi scumpirea anuală a taxei pe kilometru.

 

(Sursa: adevarul.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here