CARTEL MAFIOT în taximetria din Iași. O afacere de 10 milioane de euro pe an împărțită de o mână de patroni

În orice taxi ai urca, prețul este același: 1,99 lei/km, care se transformă în 2,19 lei/km după căderea serii. Este cel mai mare cartel în domeniul taximetriei din țară. În București, firmele s-au concurat până au căzut la limita minimă: 1,39 lei/km, și tot au fost amendate de Oficiul Concurenței cu o sumă uriașă. La Iași s-au înțeles la limita maximă, 1,99 lei/km și nimeni nu se sesizează. Nicăieri în țară nu există un asemenea abuz. 7EST a sesizat Oficiul Concurenței.

 

Marile firme de taximetrie din Iaşi au de câţiva ani buni aceleaşi tarife pentru serviciile oferite. Mai mult, aceste tarife sunt printre cele mai „piperate“ din ţară. Acest lucru nu pare să deranjeze nicio autoritate din domeniu, în ciuda faptului că, potrivit legislaţiei, crearea de carteluri este interzisă în România şi poate fi sancţionată foarte aspru.

 

Liderii dictează mersul

În Iaşi, majoritatea firmelor de pe piaţă au acelaşi tarif. În acest domeniu, în Iaşi există 6-7 societăţi de profil care deţin “partea leului” în această activitate, pe lângă câteva sute de firmuliţe şi  taximetrişti independenţi. Liderii dictează însă din ce parte trebuie să bată vântul, inclusiv la nivel de tarife, ceilalţi raliindu-se. Unele site-uri de profil arată că preţurile ar fi diferite cu câţiva bani, dar realitatea de la stradă contrazice acest lucru: la această oră, în orice taxi ai urca, preţul de zi este de 1,99 lei/km parcurs, cel pe ora de staţionare este de 19,9 lei, iar preţul de noapte a rămas fixat la 2,19 lei/km, cu 21 de lei ora de staţionare.

 

 Pe toate portierele de taxi din Iași scrie același preț, formându-se un cartel care sfidează consumatorii

Sancţiuni aspre în Bucureşti

În urmă cu două luni şi jumătate, opt companii de taximetrie din Bucureşti şi judeţul Ilfov au fost amendate de Consiliul Concurenţei. Astfel, instituţia a sancţionat cu peste jumătate de milion de euro firmele de transport persoane şi dispecerat taxi, deoarece acestea s-ar fi înţeles tacit asupra preţului practicat la kilometru. Conform unui comunicat al Consiliului, cele opt firme s-ar fi înţeles şi ar fi fixat acelaşi tarif (1,39 lei/km). În momentul înţelegerii, companiile sancţionate deţineau 70% din piaţă. „Peste 90% din piaţă s-a aliniat tarifului unic stabilit de cei implicaţi în înţelegerea anticoncurenţială, fiind eliminată orice formă de concurenţă prin preţ dintre aceştia“, au precizat reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

 

Legea este clară

Conform Legii concurenţei, sunt interzise orice înţelegeri exprese sau tacite şi orice practici concertate care duc la denaturarea concurenţei pe o piaţă. „Fiecare întreprindere trebuie să-şi stabilească independent politica de tarife, în funcţie de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii, nu prin coordonare cu alte întreprinderi concurente“, au mai menţionat reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Cartelul este cea mai gravă formă de încălcare a Legii concurenţei. Prin urmare, pedepsele sunt dintre cele mai severe. Acestea se transpun în amendă în cuantum de 4-8% din cifra de afaceri cumulată a vinovaţilor din anul anterior impunerii sancţiunii.

 

Iașul, cel mai scump din țară

În Cluj-Napoca tarifele variază între 1,79 lei/km și 2,25 lei/km. La Alba Iulia se merge cu 1,69 sau 1,80 lei/km, la Timișoara – între 1,49 și 1,69 lei/km, iar la Târgu Jiu o firmă a urcat prețul la 2 lei/km, dar altele merg cu 1,49 lei/km.

În Iaşi, tariful pe kilometrul parcurs a ajuns de ceva timp la 1,99 lei, pe care îl practică toată lumea, pe când în Baia Mare și Constanța acesta este doar prețul cel mai mare. La polul opus, al celor mai ieftine curse de taxi, se află Târgu-Mureş (0,99 lei/km), Oradea (1,1 lei/km), Ploieşti (1,22 lei/km) sau Bucureşti (1,4 lei/km).

 

 

Sindicatul mafiei taxiurilor, cei cinci patroni care fixează prețul. Lipsește Paul Târnoveanu, de la For You Taxi

„Dacă începeţi cu întrebări din astea…“

Patronul uneia dintre cele mai importante firme de profil din Iaşi a fost reticent în a oferi informaţii despre subiectul “tarifului unic”. „În primul rând, în cadrul firmei, eu am patru tipuri de tarife: de 2, 2,2, 1,99 şi 2,1 lei. Aşa cere legea, ca ele să difere. Dar de ce mă întrebaţi pe mine câte taximetre am la stradă sau ce tarife are firma? Ştiu eu unde «bateţi»! Dacă începeţi cu întrebări din astea, nu avem ce discuta! La revedere!“, a declarat Jan Alexuc, patronul Delta Taxi.

 

„Toţi vin după tarif!“

Preşedintele Camerei Taximetriştilor Iaşi, Mircea Manolache, şi el patron de firmă în domeniu, a fost de acord să ofere detalii referitoare la tarifele practicate. „În cadrul dispeceratului meu (firma Parma Taxi – n.r.) există trei tarife care variază între 1,95 şi 2 lei/km. Şoferii nu sunt obligaţi să aleagă un anume tarif. Fiecare operator îşi stabileşte tarifele practicate, după care întocmeşte o fişă de fundamentare, iar Primăria validează sau nu acel tarif“, a spus Mircea Manolache.

Întrebat cum se face, totuşi, că tarifele dintre firmele ieşene de taximetrie sunt identice, acesta a menţionat: „E adevărat că diferenţele sunt mici, dar ele există, astfel că nu poate fi vorba despre o încălcare a legii. Dacă eu, mâine, ridic tariful la 2,5 lei/km, toţi îl vor face 2,5 lei! Toţi vin după tarif, că aşa suntem noi!“

 

„Nu pot spune dacă va fi o verificare în Iaşi“

Simona Barbu, purtătorul de cuvânt al Consiliului Concurenţei, a confirmat că au existat controale în ţară pe această temă, dar nu şi la Iaşi. „Noi avem în vedere această tematică de control de mai mult timp“, a declarat Simona Barbu.

În urmă cu câţiva ani, autoritatea de concurenţă a finalizat patru investigaţii privind cartelurile de fixare a prețurilor în taximetrie în orașele Timişoara, Constanţa, Baia Mare şi Târgu Mureş şi a aplicat amenzi în valoare totală de 1,63 milioane lei.

 

„E adevărat că diferenţele sunt mici, dar ele există, astfel că nu poate fi vorba despre o încălcare a legii” Mircea Manolache, preşedinte Camera Taximetriştilor din Iaşi

 

Primăria nu se bagă, nu știe, nu vede

Biroul de Reglementare a Transporturilor Urbane acordă autorizaţiile de transport în regim de taxi.

Numărul maxim de autovehicule ce se ocupă de taximetrie în Iaşi este de 1.800, în municipiu fiind acum emise 1.703 de autorizaţii taxi. Purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga, a declarat că verificările privind practicile anticoncurenţiale nu ţin de municipalitate: „Consiliul Local Municipal a aprobat
pentru serviciul de transport persoane în regim de taxi tariful de de distanţă maximal, în valoare de 3,2 lei/km, inclusiv TVA. Practicile anticoncurenţiale nu ţin de responsabilitatea Primăriei, ci de Consiliul Concurenţei.“

 

Citește și 10 tone de motorină FURATE la DRDP. Un nou scandal care arată că nu există nicio limită la jaful de la Drumuri Naționale

 

Tarifele din 29 de orașe din țară: nicăieri nu există cartel ca în Iași

 

Firmă                    Tarif (RON/km)

 

Timişoara

Euro Taxi             1,69

Eurobau              1,49

Fan Taxi               1,69

Radio Taxi           1.69

Taxi Autogenn    1,59

 

Bucureşti

Confort Taxi       1,39

Elegance Taxi    3,49

Euro Fly Taxi      2,50

Eurostil Taxi       1,39

FLY Taxi                2,50

FLY Taxi(aeroport) 3,50

Grant Taxi           2,99

Meridian Taxi    1,40

Nova Taxi            1,40

Sprint Taxi          1,59

Taxi Getax          1,60

Taxi Nord            1,69

 

Cluj-Napoca

Daniel Taxi          1,79

Radio Taxi           2,00

Taxi Diesel          1,79

Taxi Pritax           2,25

Taxi Terra Fan    1,79

 

Craiova

Taxi Barby           1,49

Taxi Elegant       1,35

Taxi Favorit        1,30

Taxi Romnicon    1,35

Taxi STG Craiova 1,10

 

Alexandria

Argos Taxi           1,50

Rapid Taxi           1,70

 

Alba Iulia

Exclusiv Taxi       1,80

Max Taxi             1,69

Nova Taxi            1,80

 

Bacău

Ansoma Stef Taxi  1,79

LAL Taxi               1,80

Taxi Mirasio           1,50

Taximan               1,60

Veru’s Conf          1,30

 

Baia Mare

Galant Taxi         1,49

Marataxi             1,90

 

Bârlad

Euro Taxi             1,80

Fulger                  1,70

 

Bistriţa

Narcisa 2,20

Taxi Diesel           1,60

Taxi Total            1,36

Unitaxi                 1,16

 

Botoşani

Euro Taxi             2,00

Taxi Cris               1,80

 

Braşov

Ave Taxi            1,59

Bratax Taxi         1,33

Elsind                1,35

 

Buzău

Best                     1,50

Dantax                 1,50

Ionut 94               1,80

 

Călăraşi

Leonard Trans   1,80

Trans Avantaj    1,70

 

Caransebeş

Braion               1,49

Fulger Athos      1,60

 

Drobeta Turnu Severin

Taxi Igrek            1,39

Taxi Nova            1,59

 

Focşani

Ex Taxi Gavrila    1,60

ITC                  1,60

Taxi For You       2,00

 

Hunedoara

Alpin                  1,40

Taxi Turbo          1,50

 

Mediaş

Radio Taxi           1,89

Taxi City Med      1,49

 

Petroşani

Comsio                         1,20

Elegance şi Confort        1,49

 

Piteşti

Taxi PIC            1,50

Taxi Sandocan   1,39

 

Râmnicu Valcea

Dream Taxi           1,99

Protaxi                 1,59

Taxi Bell-Rapid       1,40

 

Reşiţa

Taxi City Plus     1,65

Taxi Favorit        1,40

 

Sf. Gheorghe

Capitaly Taxi         1,65

Euro Taxi             1,90

 

Sibiu

Taxi 942               1,98

Taxi Pro               1,78

Taxi Star              1,69

 

Târgovişte

Blue                      1,49

Cartaxi                  1,82

 

 

Tg. Jiu

Intercity Taxi                 1,40

Taxi Number One           2,00

 

Tg. Mureş

Cornisa Taxi         1,79

Taxi Bravo           1,78

Taxi Transaldia      1,68

Taxi Vali               2.50

 

Tulcea

Taxi AS              1,99

Taxi Athos          2,20

Taxi Prima           1,69

1 COMENTARIU

  1. Hai sa va zic una buna, am un prieten care o babardeste pe Alina, sotia lui Alexuc asta, cica de vreo 2 ani, ii plateste aia toate facturile.
    Nea Jane, verifica-ti conturile, o sa vezi niste scurgeri ;-))))))

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here