Capac nesimțit la contractul „Big Brother în cimitire”. 65%, profitul unui afacerist cu fir direct la oamenii lui Chirica

Contract umflat și cu „capac” 65 la sută la Servicii Publice SA, firma Primăriei Iași care administrează cimitirele @ 30.000 de euro a plătit Servicii Publice pentru un sistem de supraveghere care face maxim 11.000 de euro @ Contractul a fost atribuit în doar 8 minute prin intermediul serviciului electronic de achiziții publice @ Șefii Servicii Publice sunt pe o mână cu furnizorul IFSEC SRL @ Printr-un email, 7IAȘI a solicitat Servicii Publice detalii privind contractul @ La mai puțin de 20 de minute de la expedierea email-ului, reporterii 7IAȘI au fost sunați de patronul IFSEC SRL: „Am înțeles că vă interesați de achiziția sistemelor de supraveghere” @ De la înscăunarea lui Mihai Chirica, Servicii Publice SA a devenit o mașinărie de sifonat bani către „băieții deștepți” din anturajul primarului @ Metoda: contracte XXL pentru orice, panseluțe, ace, brice și carice

O dată cu declanșarea pandemiei de COVID, cimitirele din Iași se închid. Administratorul acestora, compania Servicii Publice, reziliază contractul de pază pentru aceste obiective și ia decizia de a monta sisteme de supraveghere video. Directorul Laurențiu Ivan pune bazele unei scamatorii tipice pentru mandatul primarului Mihai Chirica. Zeci de mii de euro ”capac” și o achiziție cu dedicație! Astfel, se intenționează montarea de sistemele noi de supraveghere la cinci obiective și extinderea unui sistem deja existent. Fiecare sistem nou include 6 camere de supraveghere, un DVR, echipamente conexe și un sistem de acces control.  Pe 20 mai 2020, Servicii Publice SA transmite către societatea IFSEC SRL solicitarea de preț pentru procedura de achiziție directă a lucrărilor de montaj sisteme de supraveghere cimitire. Conform datelor oficiale, solicitarea a fost transmisă de Servicii Publice la ora 15.41, iar IFSEC transmite oferta de preț într-un timp record de doar 8 minute!

Ofertă la minut

Toată procedura miroase a făcătură. Orice operator economic știe că nu poți calcula un deviz și întocmi o ofertă în doar 8 minute! Dar totuși să le acordăm prezumpția de nevinovăție și să presupunem prin absurd că între Servicii Publice și IFSEC nu a fost nicio înțelegere prealabilă. Acest lucru ar presupune că firma în cauză a reușit să elaboreze și să transmisă oferta prin intermediul SEAP în doar 8 minute. Servicii Publice a solicitat montarea unor sisteme de supraveghere la 5 obiective și extinderea sistemului existent la un al șaselea obiectiv. Presupunem că reprezentantul IFSEC se afla la acea oră în fața calculatorului, cu aplicația SEAP deschisă, așteptând să-i cadă din cer o pleașcă nesperată. Dacă prin absurd s-a întâmplat acest lucru, e clar că operatorul nu a pierdut mai mult de 1-2 minute pentru a vizualiza solicitarea, a citi cerințele și a se apuca de calculat și redactat oferta. Presupunem din nou că suntem într-o situație perfectă și că toate informațiile furnizate în primă fază de Servicii Publice au fost clare și precise atât în privința sistemelor dorite, a caracteristicilor, cât și a distanțelor și locurilor de montaj astfel încât materialele conexe să fie foarte bine determinate și calculate. Dacă toate aceste condiții ar fi fost perfecte înseamnă că operatorul economic ar fi putut trece imediat la calculul echipamentelor, a materialelor conexe și a manoperei. Și cum vorbim de șase obiective, conform matematicii, operatorul a avut mai puțin de 1 minut pentru a calcula devizele pentru fiecare obiectiv în parte. Poate că pentru echipamente și materiale conexe calculul ar fi fost simplu și rapid o dată identificate acestea. Dar pentru calculul manoperei ne îndoim că s-a putut face totul în câteva secunde. Cum timpul și matematica nu pot fi reduse la absurd,  asta înseamnă că între Servicii Publice și IFSEC a existat o înțelegere prealabilă.

La Hârlău, prețul e la jumătate

Iar argumentele nu se limitează doar la imposibilitatea redactării și transmiterii ofertei în doar opt minute, ci și la alte detalii care ies în evidență. De exemplu, valoarea totală a contractului încheiat a fost 29.947 euro+TVA, cu doar 53 euro sub pragul de la care Servicii Publice ar fi fost obligată să desfășoare o procedură de achiziție concurențială, deschisă. Ba mai mult, verificând achizițiile similare din SEAP ale societății IFSEC, descoperim că în urmă cu doar două luni, la începutul lunii martie, societatea încheiase un contract cu același obiect la Spitalul Orășenesc Hârlau. Și la Spitalul Hârlău același mod de operare, oferta fiind transmisă într-un timp record de 3 minute de la primirea solicitării. Însă lăcomia IFSEC sau a partenerului public pare să fi fost mai mică.  Iar acest lucru ne-a permis să vedem comparativ preturile ofertate de societate către o altă instituție publică. Sistemul ofertat la Hârlău este superior din punct de vedere tehnic celor ofertate la cimitire și are mai multe camere de supraveghere. Din acest motiv, sistemul Spitalului din Hârlău este mai scump decât sistemul achiziționat pentru un cimitir. La Hârlău, oferta IFSEC a fost de 10.560 lei+TVA. Extrapolând această ofertă, rezultă că valoarea lucrărilor de montaj de la Servicii Publice nu putea să depășească suma de 70.000 lei+TVA.

”Capac” de 60-65% din valoarea contractului!

Plecând de la această nedumerire legată de prețul real ofertat de IFSEC, am cerut părerea a două companii care activează în acest domeniu: o firmă de pază care montează astfel de echipamente și o companie specializată pe sisteme de supraveghere video. Firma de pază ne-a comunicat că prețul echipamentelor pentru fiecare cimitir este situat undeva la 1.100 euro + TVA la care se mai adaugă manopera care, în principiu, nu ar putea să depășească 500-600 euro per obiectiv. Ceea ce ne-ar duce la un cost maximal de 1.700 euro+TVA per obiectiv. Iar pentru extindere sistemului existent prețul ar fi maxim 3.500 euro+TVA cu tot cu montaj. Prin urmare oferta firmei de pază ar fi fost undeva pe la 12.000 euro+ TVA, adică 40% din valoarea la care s-a încheiat tranzacția cu IFSEC. Cea de a doua ofertă ne-a parvenit în lei. Compania specializată în astfel de echipamente ne-a comunicat un preț de 7.300-7.400 lei fără  TVA pentru fiecare din primele cinci obiective și 14.000 lei fără TVA pentru extinderea celui de al șaselea. Deci un total de aproximativ  51.000 lei fără TVA, adică 35% din valoarea pe care o plătește Servicii Publice către IFSEC. Facem precizarea că ambelor firme le-am solicitat să ne comunice un preț cu un adaos comercial normal, mulțumitor pentru companie. De ce a achiziționat Servicii Publice aceste echipamente cu un capac de peste 85.000 de lei?! Unde ajunge această sumă de bani plătită în plus de Servicii Publice?

Contractul se triplează. La fel și ”capacele”

Însă cei care au ticluit afacerea nu s-au limitat doar la această achiziție. Cele două firme consultate de 7 Iași ne-au arătat că această procedură este doar începutul. Servicii Publice și IFSEC au gândit un plan prin care banii publici să fie mulși pe termen lung, cu nemiluita. Fiecare sistem achiziționat de Servicii Publice include 6 camere de supraveghere dar și un DVR cu 16 canale. Conform specificațiilor tehnice acest tip de DVR permite montarea a 20 de camere de supraveghere. Ceea ce înseamnă că în perioada următoare, Servicii Publice va face noi achiziții pentru extinderea acestor sisteme de supraveghere achiziționând noi camere, echipamente conex și montaj. Adică cei 30.000 de euro din contractul inițial se vor tripla cel puțin în scurt timp prin alte achiziții directe, iar capacul va depăși lejer 50.000 de euro! Și asta nu e tot. IFSEC va încheia cel mai probabil un contract de mentenanță pentru echipamentele furnizate prin care se vor scurge alte zeci de mii de lei din bugetul Servicii Publice!

DNA aveți legătura!

Joi 11 iunie, 7 Iași trimite un email către Servicii Publice prin care solicită să-i pună la dispoziție documentația privind achiziția sistemelor de supraveghere. Emailul a fost transmis către instituție la ora 14:09 după cum se poate vedea și din facsimil. La ora 14:28 reprezentantul IFSEC, Cătălin Cărare, îl sună pe redactorul 7 Iași: ”Am înțeles că vă interesați de achiziția sistemelor de supraveghere și vreți să știți mai multe detalii. Vă invit la noi la sediu la o cafea să discutăm.” Deci, în mai puțin de 20 de minute de la transmiterea emailului cu întrebările legate de procedură, se pune în mișcare o adevărată mașinărie. Servicii Publice primește emailul, directorul Laurențiu Ivan este informat despre solicitare, urmează secunde de gândire, iar apoi este introdus în joc partenerul de șmenuri. Servicii Publice îi dă reprezentantului IFSEC detalii despre corespondența primită de la 7 Iași și îi comunică datele de contact ale redactorului! Și astfel s-a închis cercul: a devenit evident faptul că între Servicii Publice și IFSEC există o înțelegere puturoasă și că emailul transmis de 7 Iași a stârnit panica. Servicii Publice nu a răspuns solicitării, dar l-a trimis la înaintare pe Cătălin Cărare să rezolve problema. Modul de operare atât pe parcursul procedurii cât și după arată în mod evident că ne aflăm în fața unui caz de furăciune a banului public. DNA aveți legătura!

Rareș Neamțu

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here