Val de reclamații la adresa companiei ApaVital SA, societate subordonată Consiliului Județean Iași. Mai mulți ieșeni au sesizat abuzuri făcute de furnizorul de apă după ce s-au trezit cu facturi uriașe pentru un consum pe care nu l-au realizat niciodată. Mai mult, clienții ApaVital SA au fost acuzați de branșamente ilegale la rețeaua de apă, deși angajații companiei au fost cei care au făcut lucrările de racordare. Alți ieșeni s-au rugat doi ani de furnizorul de apă pentru a încheia un contract, perioadă în care s-au trezit pe lista neagră a consumatorilor clandestini. În niciuna dintre aceste situații, ApaVital SA nu își recunoaște vina și nici indolența propriilor angajați.
Mai mulți ieșeni au reclamat abuzuri ale companiei ApaVital SA, furnizorul de apă din județ, societate subordonată Consiliului Județean Iași. Pe rolul Judecătoriei ieșene au fost introduse mai multe cereri din partea unor consumatori puși la plată de ApaVital SA pentru consum pe care aceștia nu l-au realizat, dar care au fost imputat de furnizor. Oamenii au arătat cum au fost obligați să achite facturi pentru cantități de apă pe care nu le-au consumat niciodată, sumele respective nefiind deloc de neglijat. De fiecare dată însă, reprezentanții furnizorului au arătat că vina este a clienților care fie s-au branșat ilegal, fie au rupt sigilii, etc.
ApaVital SA a obligat doi soți să plătească taxe pe care nu trebuiau să le achite
Doi soți din Ciurea au fost obligați de către ApaVital SA să plătească două facturi de 1.893 lei și respectiv 1.400 lei pentru un așa-zis consum fraudulos la locuința pe care au cumpărat-o în luna aprilie a acestui an. Casa era deja racordată la rețeaua de apă, iar Andreea Manole, noul proprietar, a cerut ApaVital SA să certifice schimbarea titularului de contract. Culmea, femeia a trebuit să plătească taxă de racordare, deși acesta era deja realizat, dar și plata facturilor restante, asta deși acestea trebuiau achitate de fostul proprietar. Ulterior, angajații ApaVital SA au citit datele de pe apometru, pe procesul-verbal fiind trecută doar seria contorului, nu și vreun număr de sigiliu. În plus, oamenii au văzut că pe document era trecut un consum mai mare decât cel constatat la achiziția imobilului, 1.131 mc față de 1.050 mc.
„Funcționarul de la ApaVital SA le-a recomandat să închidă toți consumatorii din imobil, iar după ce s-a stabilit că aparatul continuă să contorizeze le-a recomandat să completeze un formular de pierderi interne (F08), imputabil reclamanților, punându-le în vedere să efectueze reparațiile în regie proprie și să anunțe societatea după remediere”, se arată în plângerea depusă de avocatul soților Manole.
Buni de plată după ruperea sigiliului care nu a fost trecut în procesul verbal
Familia a apelat la serviciile unui instalator care a remediat problema și a oprit pierderile de apă. De aici au început și problemele soților Manole. Deși lucrarea a fost făcută în luna iulie, după ce fost anunțați, cei de la ApaVital SA au ajuns la Ciurea după mai bine de o lună, spre finalul lunii august 2022. Doi angajați ai societății au anunțat atunci că sigiliul pus pe contor a fost rupt și că astfel soții Manole sunt buni de plată. Oamenii au vrut inițial să facă plângere împotriva instalatorului care a lucrat la repararea apometrului, plângere care poate fi însă făcută doar de către furnizorul de apă.
„Ulterior, la data de 18.09.2022, reclamanții au fost notificați că li s-a respins cererea de recalculare a facturii depusă anterior și au fost încadrați în categoria consumatorilor frauduloși, aplicându-li-se penalități în valoare de 1.893,74 lei. Reclamanții se adresează ApaVital SA pentru lămurirea situației(…) demersuri respinse într-un mod total lipsit de empatie, ba chiar sfidător de reprezentanții pârâtei”, se mai arată în cerere.
Mai mult, în septembrie, oamenii s-au trezit cu o altă factură de 1.400 lei pentru un consum estimat de 139 mc, în condițiile în care au cerut societății prezența unui angajat care să facă citirea, cerere refuzată. În plus, furnizorul i-a amenințat că le va tăia apa curentă dacă nu plătesc facturile respective.
Factură de peste 1.000 lei pentru un branșament făcut de angajații ApaVital
Un alt caz în care ApaVital SA a imputat un consum unei persoane care nu s-a folosit niciodată de racord este cel din Șoseaua Bârnova. Compania ApaVital SA a fost dată în judecată de o femeie din Șoseaua Bârnova, municipiul Iași, care a cerut anularea unei facturi de peste 1.000 lei pentru un consum fraudulos, asta deși tocmai angajații companiei au realizat acel branșament în momentul unor lucrări de reabilitare a străzii. Femeia, Gabriela Cojocaru, arată în acțiunea depusă la instanță, că furnizorul de apă i-a propus branșarea la o conductă pe sub șoseaua care era în proces de reabilitare, lucrare care apoi a fost sigilată pentru a nu se înregistra vreun consum. Ulterior, însă, femeia a primit o factură pentru consum fraudulos, factură calculată pe o durată maximă de trei ani.
„În data de 7 iulie 2021, pe strada unde locuiesc, se betona și asfalta, ocazie cu care angajații ApaVital SA mutau și reparau conducte. Un angajat m-a întrebat dacă nu doresc branșarea la apă printr-o conductă până la un cămin, pentru că după betonare va fi imposibil să mă conectez. Eu am fost de acord având plătită încă din 2015 taxa pentru aviz. Menționez că lucrarea a fost făcută de angajații ApaVital SA în baza cererii formulate în 2015 și a taxei achitate”, se arată în plângerea depusă la instanță.
ApaVital i-a sigilat instalația! Fără consum, femeia a fost bună de plată
Deși Gabriela Cojocaru arată că branșamentul a fost făcut chiar de către companie, ApaVital SA i-a impus o factură uriașă pe motiv de consum ilicit.
„În data de 29 iulie 2021 a venit un angajat ApaVital SA și a sigilat conducta. Mi s-a explicat că este nevoie pentru a nu se consuma apa, deși eu am instalație cu fântână și hidrofor pe care o utilizez din anul 2000. După sigilare am primit o factură pentru consum fraudulos calculată pe durata a maxim 36 luni, deși eu nu am consumat nicio picătură. Această factură este complet abuzivă. Timp de 36 de luni nu ar fi sesizat lucrătorii că eu sunt branșată la apă?”, arată femeia în plângerea depusă.
Mai mult, Gabriela Cojocaru cere și daune pentru că a fost purtată pe drumuri. „Solicit anularea acestei facturi pentru a definitiva montarea de apometru pentru care am plătit din nou toate taxele, cele din 2015 nu se mai găsesc la ApaVital SA. Solicit daune morale de 1.000 lei pentru prejudiciu de imagine, timp pierdut și stres”, a mai menționat femeia.
ApaVital SA dă vina pe consumatori
În schimb, compania susține că branșarea a fost făcută ilegal și că familia respectivă s-a angajat să achite suma în tranșe.
„În 29 iulie 2022, a fost depistat un branșament de apă necontorizat racordat la rețeaua publică de alimentare cu apă potabilă amplasat în subsolul Șoseaua Bârnova – drum de interes local 247 A. În data de 30 iulie 2022, a fost întocmit ordinul de închidere pentru branșament, în data de 27 august 2022 s-a procedat la dopare și sigilare în prezența reclamantei”, se arată în întâmpinarea celor de la ApaVital SA depusă la Judecătoria Iași.
Clienți care s-au rugat doi ani de ApaVital SA pentru un aviz, puși la plata unei facturi de 3.000 euro
Un alt client din satul Horpaz, comuna Miroslava, a cerut judecătorilor să oblige ApaVital SA să încheie un contract de prestări servicii pe care operatorul refuză constant să îl facă de luni bune. În iunie 2020, soții Radu și Raluca Baciu au apelat la o firmă de profil pentru racordarea la rețeaua de apă, firmă care are contract de prestări servicii cu ApaVital SA. Ulterior, oamenii au depus documente la societate prin care au cerut încheierea unui contract de furnizare a apei, la care au anexat planul de rețea și branșamentul executat de firma la care au apelat. La aproape doi ani de la acel moment, după multe schimburi de adrese, angajații ApaVital SA au ajuns la locuința soților Baciu, unde au constatat că aceștia au consumat apă fără a avea un contract valabil, factura fiind calculată la 16.751 lei drept consum clandestin. Deși soții Baciu au arătat că lucrarea a fost efectuată de o firmă autorizată de ApaVital SA și au depus toate adresele de încheiere a contractului, compania de apă a susținut că acel consum a fost făcut clandestin. Oamenii s-au adresat instanței și au cerut despăgubiri de 10.000 lei.
Vlad ROTARU