Blue Air, zbor deasupra unui cuib de proști! 2 milioane euro, țeapă la Aeroport

Blue Air folosește Aeroportul Iași fără să achite vreun ban, iar datoriile operatorului aerian sunt de aproximativ 2 milioane de euro @ Companiei Blue Air nu i-a cerut nimeni socoteală, aeroportul raportând profit doar pe hartie, deoarece banii nu s-au încasat @ Scandalul ia proporții, vina fiind pasată între Consiliul Județean și fosta conducere a aeroportului

Aeroportul Iași se află în pericol de a primi o țeapă de proporții de la una dintre companiile aeriene partenere. Noua conducere a Aeroportului a descoperit faptul că Blue Air înregistrează o datorie de peste 9 milioane de lei față de aerogara ieșenă care s-a acumulat în ultimele șase luni. Zvonurile din piața de profil privind problemele financiare ale Blue Air, precum și litigiile pierdute de aceștia cu fostul proprietar al companiei, au alimentat frica conducerii că Aeroportul Iași va fi țepuit cu 2 milioane de euro. Astfel că, noul Consiliu de Administrație a solicitat începerea procedurilor de recuperare a sumelor prin intermediul instanțelor de judecată. Potrvit informațiilor furnizate de reprezentanții Consiliul Județean Iași, la sfârșitul anului 2017, reprezentanții Aeroportului Iași au înaintat către Tribunalul Iași o solicitare pentru emiterea unei ordonanțe de plată prin care compania Blue Air să fie obligată la plata unei sume de aproximativ 9 milioane de lei reprezentând taxe și servicii aeroportuare.

„Mortul” e de vină!?

Conform bunei tradiții românești, ”mortul” este vinovat. În cazul nostru, mortul este Alexandru Anghel, fostul director al aeroportului. Actuala conducere a Consiliului Județean spune că fostul director este vinovat pentru situația creată, deși actualul director, pus cu mâna de Maricel Popa, Monica Nichituș, a fost director comercial al aerogării și avea direct în atribuțiuni facturarea și urmărirea încasărilor de la parteneri.

Președintele Consiliului Județean Iași, Maricel Popa, acuză pe fostul director Alexandru Anghel că a favorizat compania Blue Air în momentul în care nu a declanșat procedurile de recuperare a sumelor datorate a căror scadență fusese depășită cu câteva luni.: ” Din câte știu suma este în jurul a nouă milioane de lei, având o vechime de vreo șase luni de zile. Este vina fostului director, Alexandru Anghel, pentru că nu a recuperat banii la timp. Toată lumea trebuie să respecte legea. Aeroportul Iași nu mai este moșia lui Fenechiu.”

Cătălin Bulgariu, membru în CA-ul Aeroportului, susține faptul că fostul director a refuzat să pună în aplicare deciziile CA de a începe procedurile de recuperare a sumelor datorate de Blue Air: ”Noul Consiliu de Administrație i-a cerut domnului director Anghel să recupereze suma de la Blue Air. În contract erau prevăzuți niște pași care trebuiau urmați. Fosta conducere nu a luat nicio măsură să recupereze banii. Culmea, există o hotărâre a vechiului Consiului de Administrație prin care s-a stabilit începerea procedurilor de recuperare a sumelor, dar domnul Anghel a refuzat să o pună în aplicare. Blue Air nu mai achitase nimic de luni bune. După începerea procedurilor Blue Air a venit cu o propunere de eșalonare și, din câte știu, au făcut deja plăți în contul datoriei respective. Suntem într-o situație ciudată: suntem o companie cu un profit foarte mare, care este doar scriptic, pe hârtie, pentru că în realitate noi acești bani nu i-am încasat încă de la companii!”

Vinovatul fără vină

Fostul director al Aeroportului Iasi spune că nu vede nimic ieșit din comun în ceea ce privește datoria companiei Blue Air față de Aeroport și arată faptul că suma finală de plată este una mult mai mică decât ceea ce susține actuala conducere.

Ba mai mult, Alexandru Anghel atrage atenția asupra faptului că Aeroportul se transformă dintr-un parter al companiilor aeriene într-un taxator-încasator, iar prin acțiunile care le întreprinde actuala conducere se va periclita relația Aeroportului cu partenerii care operează acum zboruri din Iași: ”Datoria companiei Blue Air era de aproximativ 8 milioane de lei, nu nouă milioane cum se vehiculează, reprezentând servicii aeroportuare facturate conform tarifelor aprobate și publicate pe site-ul Aeroportului. Această sumă s-a acumulat în ultimele trei luni. Însă trebuie menționat faptul că la finalul anului 2017 Aeroportul ar fi trebuit să acorde companiei Blue Air reducerea aferentă întreg anului care ar fi însemnat aproximativ 4 milioane de lei. În acest business nu e vorba doar de numărat pasageri și tăiat facturi ci trebuie privit domeniul în asamblu, cu fluctuații, în care companiile traversează perioade mai bune sau mai puțin bune. Pentru a putea avea continuitate trebuie să fii alături de companiile care au ales să zboare de pe aeroportul din Iași. Există poate perioade cu cheltuieli neprevăzute sau cu încasări mai reduse generate de un grad mai mic de ocupare al aeronavelor iar noi trebuie să înțelegem aceste aspecte din activitatea companiilor, altfel nu va mai veni nicio companie să opereze zboruri. Nu înțeleg de ce s-a ales această cale. Acest tip de acțiuni nu face bine nimănui.”

Până la închiderea ediției compania Blue Air nu a transmis niciun punct de vedere. Ana Zidărescu, reprezentant al companiei Blue Air, ne-a informat că persoanele din conducerea companiei care pot emite un punct de vedere față de această situație se află într-o ședință a Adunării Generale a Acționarilor și că opinia lorva fi transmisă în cel mai scurt timp posibil.

Scheletele din dulapul Blue Air

Problemele se țin scai de Blue Air. Compania aeriană a primit o decizie șoc la finalul anului trecut. Tribunalul Ialomița a decis anularea contractului de transfer de activitate încheiat în 2013 între Blue Air Transport Aerian, patronată la acea vreme de omul de afaceri Nelu Iordache, și Blue Air Airline Management Solutions, societate care a preluat business-ul. Ulterior, compania lui Iordache a intrat în insolvență, iar lichidatorul societății a solicitat rezilierea contractului dintre cele două societăți. Tribunalul Ialomița a admis cererea și a obligat actuala companie care operează zboruri sub marca Blue Air să restituie societății aflate în insolvență toate activele preluate în 2013. În eventualitatea în care decizia instanței va rămâne definitivă compania aeriană riscă să nu mai poată opera zborurile programate.

Rareș Neamțu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here