Banii la ei, țeapa la noi! Blue Air șterge Iașul de pe harta Europei

Blue Air are datorii de peste 3 milioane de euro către Aeroportul Iași și nu dă semne că va plăti vreo lețcaie, operatorul aerian fiind acționat în judecată în mai multe procese @ Precedentul periculos există: tot din cauză că nu a reușit să-și plătească datoriile, compania Blue Air a fost nevoită să plece de pe Aeroportul Timișoara @ Sumele reprezintă taxele aeroportuare pe care Blue Air le-a încasat de la călători, fiind incluse în prețul biletelor, dar pe care nu le-a virat către Aeroportul Iași @ În prezent, Blue Air operează pe cele mai importante rute aeriene care leagă Iașul de vestul Europei: Paris, Londra, Roma, Barcelona, Bruxelles, Munchen, Koln, Milano și Torino @ Cu securea deasupra capului, directorul general al Blue Air, Marius Puiu, vine personal la Iași în încercarea de a dezamorsa această situație tensionată și de a amâna plata datoriilor

Compania aeriană Blue Air este în incapacitate temporară de plată. Deși la nivel mediatic Blue Air încearcă să lase impresia unei companii solide, problemele financiare ale societății sunt din ce în ce mai grave. După ce a fost nevoită să plece de pe Aeroportul din Timișoara pentru neplata datoriilor, Blue Air a intrat în conflict și cu Aeroportul Iași. Compania aeriană datorează Aeroportului Iași peste 14 milioane de lei reprezentând facturi emise în perioada mai 2018 – ianuraie 2019. De mai bine de șapte luni de zile, compania aeriană nu poate să-și achite taxele și serviciile aeroportuare. Reprezentanții Aeroportului au dat în judecată Blue Air în două dosare, iar un al treilea este pe drum. O primă sentință a Tribunalului Iași obligă compania Blue Air să achite RA Aeroportul Iași nu mai puțin de 4.6 milioane de lei până pe 1 martie 2019, echivalentul a aproximativ 1 milion de euro. Directorul general al Blue Air vine vineri la Iași în încercarea disperată de a amâna încă o dată plata datoriilor. Suma datorată de Blue Air crește într-un ritm amețitor, cu aproximativ 1,5 milioane de lei lunar, în condițiile în care compania nu achită niciun leu către Aeroport.

Citeste si: Blue Air, zbor deasupra unui cuib de proști! 2 milioane euro, țeapă la Aeroport

Nu a mers cu „vorba bună”

Pe 11 octombrie 2018, R.A. Aerportul Iași depune la Tribunal o cerere de emitere ordonanță de plată împotriva companiei Blue Air Aviation SA. Reprezentanții R.A. Aeroportul au susținut în fața instanței că au de recuperat o creanță de 4,6 milioane lei compusă din 4.55 milioane debit principal și 50.000 lei penalități. Astfel, au fost depuse la dosarul cauzei un număr de 15 facturi, emise în lunile mai-iulie 2018 de către compania ieșeană, în baza contractului de prestări servicii aeroportuare și a contractului de închiriere încheiate cu Blue Air Aviation SA.

Deși reprezentanții Aeroportului au încercat să ajungă la o rezolvare pe cale amiabilă a situației, compania Blue Air nu a dat curs solicitărilor. Compania nu a contestat realitatea sau cuantumul facturilor, iar  la primul termen de judecată a încercat să tragă de timp invocând încercarea de ajungere la o înțelegere pe cale amiabilă cu reclamanții. Deși judecătorii au fost îngăduitori, Blue Air nici măcar nu a inițiat vreo discuție cu reprezentanții Aeroportului. Astfel că, pe data de 31 ianuarie 2019, judecătorii Tribunalului Iași au admis cererea de emitere a ordonanței de plată și a obligat compania Blue Air să achite Aeroportului Iași suma de 4,64 milioane lei în termne de 30 de zile de la data pronunțării sentinței.

În decembrie 2018, Aeroportul Iași introduce o nouă cerere la Tribunalul Iași prin care solicita judecătorilor să oblige compania Blue Air să achite suma de 3,3 milioane lei. Potrivit documentului înaintat judecătorilor, compania Blue Air a refuzat să achite un număr de 10 facturi emise de către Aeroportul Iași în perioada 31 august – 30 septembrie 2018. Din suma pretinsă, 3.177.822 lei reprezintă debit principal aferent serviciilor prestate de Aeroport, iar suma de 132.726 lei reprezintă penalități în cuantum de 0.03% pentru fiecare zi de întârziere peste data scadenței. La începutul luni noiembrie, administrația Aeroportului a transmis către Blue Air o somație de plată pentru facturile emise în lunile august și septembrie și neachitate până la acea dată, însă reprezentanții companiei aviatice nu au dat curs solicitării. Prin urmare, Aeroportul Iași s-a adresa din nou instanțelor de judecată pentru a-și recupera banii, primul termen al procesului urmând a fi pe 13 martie 2019.

Citeste si: Blue Air amendata de Politia de Frontiera!  A transportat ilegal la Iasi, cu acte false, un cetatean suedezo-libanez

Datorii de 14 milioane

Reprezentanții Aeroportului au pregătit deja documentele pentru un al treilea litigiu cu Blue Air. De această dată suma se ridică la aproximativ 4.6 milioane de lei și reprezentă facturi emise în perioada octombrie-decembrie 2018 pe care compania aeriană a refuzat să le achite. Vineri 22 februarie 2019,o delegație a companiei Blue Air va veni la Iași pentru a purta negocieri cu conducerea Aeroportului în vederea găsirii unei soluții pentru plata eșalonată a datoriilor. Având în vedere gravitatea situației, delegația Blue Air va fi condusă chiar de directorul general al societății, Marius Puiu. Conform sentinței emise de Tribunalul Iași, Blue Air trebuie să achite 4.64 milioane  lei până pe data de 1 martie cel târziu. În total, datoria Blue Air către Aeroportul Iași este de aproximativ 14 milioane de lei inclusiv penalități, reprezentând sume aferente facturilor emise în perioada mai 2018- ianuarie 2019. Datoria Blue Air crește într-un ritm amețitor cu aproximativ 1,5 milioane de lei lunar reprezentând servicii prestate, la care se mai adaugă și penalitățile cuvenite pentru facturile emise și neachitate. Dacă Blue Air nu va achita cei 1 milion de euro în termenul stabilit de instanță, Aeroportul va demara procedura de executare silită pentru recuperarea sumelor restante.

Conducerea Aeroportului nu a dorit să ofere detalii despre ligiile cu Blue Air, menționând că datele solicitate sunt confidențiale. De cealaltă parte, compania Blue Air nu a comunicat niciun punct de vedere oficial. Într-o discuție telefonică purtată cu Ana Zidărescu, PR Coordinator al Blue Air, ni s-a adus la cunoștință că departamentul juridic al companiei lucrează la un răspuns oficial privind litigiile cu Aeroportul care va fi comunicat în zilele următoare.

Rareș Neamțu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here