BACALAUREAT 2013. Părerea profesorilor: „Variante echilibrate pentru care elevii cu un nivel mediu de pregătire pot obține nota 6”

La proba scrisă a examenului de bacalaureat (sesiunea iunie-iulie 2013), a fost extrasă astăzi, la disciplina Limba şi literatura română, varianta 7, diferită în funcție de filieră, dar cu aceeași structură și cu același punctaj acordat fiecăruia dintre cele trei subiecte, fiind respectate modelele elaborate de către Centrul Național de Evaluare și de Examinare.

 

Textele suport de la subiectul I sunt selectate din romane semnate de G. Călinescu (Scrinul negru) – la filiera teoretică-profil real, filieră tehnologică, filieră vocațională – toate profilurile, cu excepția profilului pedagogic, respectiv Mihail Sebastian (Accidentul) – filieră teoretică-profil umanist și filieră vocațională – profil pedagogic.  Cerințele de limbă română vizează anumite aspecte lexicale și semantice, rolul semnelor de punctuație în structuri indicate, dar și valențe expresive și stilistice. Modul în care candidații înțeleg și  interpretează  o operă epică este verificat de cerințe care solicită identificarea unor motive literare, stabilirea tipului de perspectivă narativă, argumentarea apartenenței la genul literar, interpretarea unei secvențe date etc.

 

 „În timp ce varianta  de la filiera teoretică – profil real, filieră tehnologică, filieră vocațională-toate profilurile, cu excepția profilului pedagogic solicită la subiectul al II-lea redactarea unui text de tip argumentativ despre importanța alegerii unui model în viață, cealaltă variantă se referă la utilitatea scrierii unui jurnal la vârsta adolescenței. Cerințele sunt generoase, adecvate vârstei cu problematica ei specifică, fiind însă obligatorie respectarea structurii unei compuneri de acest tip”, afirmă prof. Mihaela Apetroae, inspector de Limba Română în cadrul ISJ Iași.

 

La subiectul al III-lea, eseul de 2-3 pagini solicită prezentarea temei și a viziunii despre lume într-un text poetic studiat, aparținând lui Tudor Arghezi, Lucian Blaga sau Ion Barbu – pentru candidații de la filiera teoretică-profil real, filieră tehnologică, filieră vocațională-toate profilurile, cu excepția profilului pedagogic. La profilul umanist cerința vizează creația unui reprezentant al simbolismului.

 

„Cunoscând faptul că opera lirică presupune anumite dificultăți de înțelegere și de interpretare, considerăm că abordarea acestui subiect a fost mai dificilă pentru unii candidați care s-au  pregătit superficial. În schimb, candidații care au fost preocupați de susținerea acestei probe, participând și la simulările organizate la nivel județean, pot dovedi, în lucrările lor, că au capacitatea de a sintetiza și de a interpreta creații lirice emblematice pentru anumite perioade sau direcții literare. Există posibilitatea alegerii unor opere cum ar fi Testament de Tudor Arghezi, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii de Lucian Blaga, Din ceas, dedus de Ion Barbu, respectiv Lacustră sau Plumb de George Bacovia, la celălalt profil. Paleta destul de largă de texte studiate care pot fi alese pentru acest rezolvarea acestui subiect reprezintă o oportunitate în plus pentru candidați”, sunt de părere profesorii de specialitate.

 

„În ansamblu, variantele de la disciplina Limba și literatura română au fost echilibrate, cu abordarea unor aspecte fundamentale referitoare la cele două genuri literare majore studiate, liric și epic. Estimăm că elevii cu un nivel mediu de pregătire pot obține nota 6, iar cei foarte buni –  note  mari care să reflecte lecturile, deschiderile culturale, capacitatea de interpretare critică, în contextul unui examen important, riguros, de maturitate”, apreciază prof. Mihaela Apetroae.

 

La teza de azi au fost prezenti 5.153 candidati, în timp ce 418 au absentat. Niciun candidat nu a fost eliminat din examen.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here