Miercuri, directorii de top ai producătorilor auto BMW și Volkswagen au ridicat un semnal de alarmă în legătură cu posibilele taxe impuse de Uniunea Europeană (UE) asupra importurilor de vehicule electrice din China. Aceștia au argumentat că aceste măsuri ar putea schimba drastic planul Green Deal al UE și ar putea afecta negativ producătorii de automobile care importă mașini fabricate în China.
Comisia Europeană a deschis o investigație în octombrie pentru a evalua dacă mașinile complet electrice fabricate în China beneficiază de subvenții care distorsionează piața și, astfel, justifică impunerea unor taxe suplimentare.
Oliver Zipse, CEO-ul BMW, a avertizat că astfel de măsuri ar putea avea consecințe grave, declarând: ”Poți foarte repede să te împuști în picior”. BMW importă modele precum Mini EV și iX3 din China în Europa. Compania, alături de rivalii săi Volkswagen și Mercedes-Benz, își bazează în mare măsură veniturile pe afacerile sale din China.
China reprezintă a doua cea mai mare piață pentru BMW după Europa, generând aproape 32% din vânzări în primul trimestru. Zipse a subliniat că industria auto nu are nevoie de protecție și că operarea la nivel global oferă un avantaj industrial semnificativ.
Thomas Schaefer, CEO al mărcii Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a atras, de asemenea, atenția asupra riscurilor implicate de posibilele taxe, afirmând că „întotdeauna există un fel de răzbunare”.
Comisia Europeană a început procesul de înregistrare vamală a importurilor de vehicule electrice din China în martie, semnalând posibilitatea impunerii de taxe provizorii în iulie, în funcție de rezultatele investigației.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a subliniat importanța luării unor măsuri pentru a preveni suprasaturarea pieței europene cu mașini electrice subvenționate din China. În acest context, președintele francez Emmanuel Macron și von der Leyen au solicitat președintelui chinez Xi Jinping un comerț mai echilibrat cu Europa.
Oliver Zipse a evidențiat dependența industriei auto de componente și materii prime din China și a avertizat că impunerea de taxe ar putea afecta grav planurile UE privind reducerea emisiilor de carbon și dezvoltarea tehnologiei necesare pentru acest scop.