ANCHETĂ 7EST. Unistil, CĂPUȘA de pe spatele RATP Iași. Cât este CIUBUCUL LUI VASILE PUȘCAȘU (TEXT INTEGRAL)

Am negociat direct cumpărarea de autobuze din Olanda. Cu tot cu transport, preţul mediu este cu 4.000 de euro mai mic/bucată. De când şi-a fixat baza la Iaşi, SC Unistil, firma lui Vasile Puşcaşu, nu face decât să muşte câte o felie zemoasă din RATP. Ultimul tun i-a adus lui Vasile Puşcaşu câteva zeci de mii de euro. În Europa, autobuzele similare ca performanţe şi an de fabricaţie cu cele aduse de Puşcaşu costă, în medie, până la 10.000 de euro cu taxe incluse. Ele au ajuns la RATP cu peste 18.000 de euro bucata, fără TVA.

 

Câteva click-uri de mouse, puţină engleză şi disponibilitatea de a găsi oferte ar fi putut salva peste 150.000 de euro din bani publici. Este diferenţa plătită de RATP pentru ca SC Unistil, firma lui Vasile Puşcaşu, să câştige o licitaţie prin care a livrat ieşenilor încă 40 de ruine pe roţi, scoase din circulaţie în oraşul olandez Haga.
Practic, adăugând cheltuielile de transport pentru 40 de şoferi, cele de cazare, diurnele şi taxele plătite de Unistil pentru a livra cele 40 de autobuze DAF din Olanda, la preţurile vehiculate pe piaţa europeană, rezultă un preţ cu mult sub cel la care maşinile au ajuns în administrarea RATP Iaşi. Este afacerea perfectă prin care Vasile Puşcaşu a mai trecut încă un an de criză.

 

 

DAF (stânga) adus de Unistil de la Haga: 18.637 euro (fără TVA), preţ plătit de RATP; SETRA (dreapta sus): 8.900 euro, identic cu DAF (700.000 km, 3 uşi, aer condiţionat doar în cabină); SCANIA (dreapta jos): 7.500 euro, identic cu DAF

Licitaţie de 3,354 milioane de lei

Autobuzele aduse de SC Unistil la RATP Iaşi, în cadrul unei licitaţii care a avut loc în luna octombrie 2013, au fost plătite cu 3,354 milioane de lei fără TVA – 745.511 euro, la un curs de 4,5 lei pentru un euro. Preţul pentru fiecare autobuz plătit de la bugetul local a fost de 83.750 de lei (18.637 euro) fără TVA. Conform condiţiilor licitaţiei, preţul de adjudecare trebuia să includă şi achitarea taxelor de înmatriculare.

La licitaţie s-a prezentat o singură firmă, cea a lui Vasile Puşcaşu, care a şi câştigat-o. Mai ales că fusese acordat punctaj mai mare dacă firma se angaja să aducă 40 de autobuze de acelaşi tip. În urma adjudecării, firma lui Puşcaşu a adus la Iaşi 40 de autobuze Daf Den Oudsten Alliance City B96, din oraşul olandez Haga.

Firma de la care le-a cumpărat a fost Womy, un dealer de autobuze second hand olandez. Autobuzele sunt fabricate între 1998 şi 2001, cele mai multe fiind din 1999 şi 2000, au normă de poluare Euro 2 şi au aer condiţionat doar pentru cabina şoferului. Puterea motoarelor este de 195 kw, au cutie automată de viteze şi peste 700.000 de kilometri parcurşi în cei 14 ani în care au circulat în Olanda. În plus, motoarele lor sunt mari consumatoare de motorină: conform fişei tehnice a motorului, acestea înghit mai bine de 40 de litri de motorină la suta de kilometri în regim urban.

 

Cheltuielile pentru import

Care au fost costurile la care Unistil ar fi putut importa autobuzele de la Haga? Între Iaşi şi Haga, pe şosea, sunt puţin peste 2.000 de km. Este de presupus că a deplasat acolo un singur autocar cu 40 de şoferi de autobuz. Pentru drum sunt necesare două zile, dar pot fi calculate chiar şi trei zile. În acest caz, diurnele pentru şoferi au fost de 3.944,6 euro (diurna legală de 32,60 de euro, pentru 41 de oameni, pentru 3 zile – drumul dus), la care se adaugă 20 de camere de hotel, pentru două nopţi –  1.000 de euro şi motorina consumată de vehiculul folosit la plecare – 800 de euro (la un consum de 30 de litri la suta de kilometri).

În total, pentru drumul dus, suma maximă a fost de 5.744,6 euro. Pentru drumul de întoarcere este de presupus că s-a folosit aceeaşi sumă, la care se mai adaugă şi motorina celor 40 de autobuze: 30 de litri la sută înseamnă, pentru distanţa de la Haga la Iaşi, 600 de litri de motorină – 800 de euro, pentru fiecare autobuz. Pentru 40 de autobuze suma maximă pentru combustibil a fost de 32.000 euro.

Împreună cu suma folosită la dus rezultă că, pentru aducerea în ţară, Unistil a cheltuit, la 40 de autobuze, 43.489,2 euro. La această sumă s-a adăugat, în sfârşit, şi contravaloarea taxei de înmatriculare, care a intrat tot în sarcina Unistil: 1.210 euro pentru fiecare autobuz, la o vechime de 13-14 ani, cu motor Euro 2 şi capacitate cilindrică de 5.500 cc – un total de 48.400 euro pentru cele 40 de autobuze. Se poate spune astfel că totalul cheltuielilor a ajuns la 91.889,2 euro. Împărţită la 40, suma este de 2.297,23 euro pentru fiecare mijloc de transport.

Cu alte cuvinte, profitul lui Vasile Puşcaşu începea dacă reuşea să găsească pe piaţă autobuze mai ieftine de 16.340 de euro pe bucată. Acesta a fost preţul plătit de RATP, scăzând costurile cu importul.

 

 

Autobuze Volvo, cu aceleaşi caracteristici ca DAF, dar au în plus aer condiţionat în interior şi costă doar 10.000 de euro

Preţurile din UE

Am negociat telefonic şi prin mailuri cu firma olandeză de la care a cumpărat Unistil. Dealerul refuzat să ne spună preţul tranzacţiei cu firma lui Puşcaşu, sub rezerva confidenţialităţii, dar ne-a prezentat o ofertă completă, precizând că au chiar şi un om care ne poate contacta direct în România.

În oferta remisă se găsesc maşini cu mult mai ieftine de 10.000 de euro, cu motorizări, număr de scaune, cilindree şi norme de poluare apropiate sau identice cu autobuzele cumpărate de Unistil. Astfel, pentru autobuze din 2000 sau 2001, cu peste 30 de locuri pe scaune, cu motor euro 2 şi peste 700.000 km parcurşi, cu cutie automată de viteze şi cu suspensii pneumatice, fără aer condiţionat, cu trei uşi, preţurile pleacă de la 7.500 de euro şi ajung la maxim 14.500 euro, în funcţie de aspect şi stare. În aceste condiţii, media preţurilor este undeva la 10.000 de euro.

Chiar firma care a vândut 40 de autobuze către Unistil care, la rândul său, le-a dat Primăriei, are la vânzare, în continuare, Daf-uri – modele diferite, înmatriculate în anul 2000, cu maxim 14.500 de euro.

 

 

Câştig net: între 80.000 şi 240.000 de euro

Cei de la departamentul de vânzări ai Womy, firma olandeză de la care au fost achiziţionate autobuzele, au fost de acord să stabilească o întâlnire, fiind dispuşi să vină în România. “În semn de respect pentru relaţia cu un partener de afaceri de-al nostru refuzăm să comunicăm valoarea la care Unistil a cumpărat autobuzele de la noi”, a precizat Niels van der Burgt, de la Departamentul Vânzări al Womy, întrebat despre preţul la care au ieşit autobuzele pe poarta lor. În cazul în care “capacul” Unistil în contracul autobuzelor a fost de doar 2.000 de euro, este de presupus că firma lui Puşcaşu a câştigat cel puţin 80.000 de euro în câteva zile. Aceasta, dacă ar fi cumpărat autobuzele la preţul maxim de 14.500 de euro. La un preţ mediu de 10.000 de euro pe bucată, câştigul la 40 de autobuze este de 240.000 de euro.

 

Nu s-a postat anunţul pe site-ul european

„Nu ai cum să cheltuieşti altfel banii, te obligă legea să faci licitaţie. Eu, Primărie, puteam să-i spun acelui
furnizor din Olanda să vină el la licitaţie, dar nu puteam cumpăra direct. Puteam şi să publicăm un anunţ pe site-ul european de licitaţii şi să fi venit cei din afară, dacă valoarea era mare”, ne-a spus viceprimarul Marius Dangă, în subordinea căruia se află RATP. Anunţul pe site-ul european de licitaţii nu a fost postat.

Contactat telefonic, Vasile Puşcaşu a ascultat întrebările puse de 7EST legate de achiziţia autobuzelor, dar a refuzat să răspundă: “Sunt la Poiana Braşov cu familia, sunt cu copiii pe pârtie, vorbim săptămâna viitoare”.

 

Interiorul de la DAF-urile importate de Unistil: rugină pe uşi

Estimare impecabilă

La licitaţia organizată de Primărie pentru cele 40 de autobuze sh suma iniţială estimată a fost de 3.354.838,71 de lei. Suma la care Unistil a câştigat licitaţia a fost de 3.354.800 de lei. O diferenţă de doar 38,71 de lei faţă de estimarea Primăriei.

 

Cum a căpuşat Unistil RATP-ul

Primăria a luat de la RATP 6 trasee – cinci de autobuz şi unul de microbuz – pe care le-a făcut cadou Unistil, deşi regia autonomă locală le putea acoperi. RATP a rămas cu 8 trasee de autobuz, 3 de microbuz şi 8 de tramvai.

În plus, Unistil şi-a făcut bază în Tudor Vladimirescu, la garajele RATP. “Ei plătesc redevenţă pentru că ocupă acolo birourile şi o hală. Nu ştiu valoarea acelei redevenţe”, ne-a spus Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP.

Unistil a mai dat o lovitură când a suflat de sub nasul RATP benzinăria regiei, de lângă garajele din Tudor. “Au câştigat-o la o licitaţie făcută de ANAF. Fusese scoasă la vânzare în contul datoriilor noastre”, ne-a mai spus Adrian Mihai.

 

 

Cine este Puşcaşu?

Proprietar, în trecut, al unei firme de cablu tv la Piatra Neamţ, apoi al unei firme locale de transport public din Bârlad, Vasile Puşcaşu, patronul Unistil, a devenit cunoscut în Iaşi în momentul în care a cumpărat Motelul Bucium, pe care l-a renovat. Pentru 2012, Unistil, societatea lui Puşcaşu, a raportat pierderi de 331.241 de lei, la o cifră de afaceri netă de 16,7 milioane de lei. Conform fişei de la Finanţe, Unistil are 261 de angajaţi. Mai nou, Vasile Puşcaşu are şi ambiţii politice: a devenit preşedintele UNPR Iaşi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here