Corpul de Control al Primului-ministru a efectuat o actiune de documentare cu privire la achizitiile de produse software realizate, in perioada 01.01.2011 – 31.07.2016, la nivelul ministerelor Guvernului Romaniei si unitatilor aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora.
Actiunea de documentare a constat in clarificarea urmatoarelor aspecte: situatia la zi a contractelor privind achizitiile de produse software realizate de catre aceste entitati publice aflate in competenta de control a Corpului de control al primului-ministru, stadiul executiei contractelor privind achizitiile de produse software, precum si identificarea eventualelor situatii de nefunctionare/neutilizare/expirare a produselor/licentelor software achizitionate de entitatile publice sus-mentionate.
Pentru realizarea acestei analize, Corpul de Control al Primului-ministru a solicitat informatii cu privire la achizitiile de produse software de la urmatoarele ministere: Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice; Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri; Ministerul Afacerilor Externe; Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale; Ministerul Apararii Nationale; Ministerul Culturii; Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice; Ministerul Energiei; Ministerul Finantelor Publice; Ministerul Fondurilor Europene; Ministerul Justitiei; Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor; Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice; Ministerul Comunicatiilor si pentru Societatea Informationala; Ministerul Sanatatii; Ministerul Tineretului si Sportului; Ministerul Transporturilor; Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic si Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul si al unitatilor aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora.
Click pentru a deschide
Din analiza acestor informatii a rezultat ca un numar de 19 entitati publice au achizitionat produse si licente software si au incheiat peste 10.000 de contracte/comenzi, in valoare totala de 3.733.043.559,97 RON, cu TVA, pentru care a fost platita suma totala de 3.131.204.615,99 RON, cu TVA.
- Detalii din analiza Corpului de control (vezi documentul atasat): Topul firmelor care au incasat cei mai multi bani din contracte IT cu statul
In analiza Corpului de control al Premierului sunt prezentate „cele mai mari sume incasate de societatile comerciale, furnizoare de produse/servicii IT&C, beneficiare a contractelor/comenzilor sus-mentionate, care, in perioada 01.01.2011 – 31.07.2016, au avut incasari cumulate, pe fiecare societate, de peste 25.000.000 RON (cu TVA) de la entitati publice, precum si numarul de contracte/comenzi incheiate/efectuate/numarul entitatilor publice, dupa cum urmeaza:
Click pentru a deschide
1. SIVECO ROMANIA S.A. – 377.863.422,40 RON/90 de contracte/comenzi/22 de autoritati contractante;
2. GRUPUL TEAMNET – 261.703.671,87 RON/27 contracte/comenzi/19 autoritati contractante;
3. UTI GRUP – 108.178.738,49 RON/313 contracte/comenzi/46 autoritati contractante;
4. BION ADVANCED SUPPORT TEAM S.R.L. – 102.226.581,70 RON/13 contracte/comenzi/11 autoritati contractante
5. ROMSYS S.R.L. – 97.759.864,15 RON/92 contracte/comenzi/27 autoritati contractante;
6. TELEKOM ROMANIA COMMUNICATIONS S.A.– 96.836.722,70 RON/13 contracte/comenzi/7 autoritati contractante;
7. NET BRINEL S.A. – 64.017.194,25 RON/179 contracte/comenzi/50 autoritati contractante;
8. QUALITY BUSINESS SOLUTIONS S.R.L. – 59.090.498,97 RON/7 contracte/comenzi/3 autoritati contractante;
9. NOVENSYS CORPORATIONS S.R.L. – 59.029.777,38 RON/6 contracte/comenzi/6 autoritati contractante;
10. INTRAROM S.A. – 46.174.401,20 RON/6 contracte/comenzi/5 autoritati contractante;
11. INFORMATICA FEROVIARA S.A. – 41.359.664,80 RON/12 contracte/comenzi/2 autoritati contractante;
12. OPEN GOV S.R.L. – 36.428.094,70 RON/4 contracte/comenzi/3 autoritati contractante;
13. TANGIBLE CORPORATION S.R.L. – 25.543.259,35 RON/3 contracte/comenzi/3 autoritati contractante;
14. ASESOFT INTERNATIONAL S.A. – 25.128.186,35 RON/6 contracte/comenzi/4 autoritati contractante.
- Achizitii de peste 110,2 milioane lei pe produse si licente IT instalate, dar neutilizate, neimplementate sau cu probleme de functionare
Corpul de control mai precizeaza, legat de stadiul executarii contractelor privind achizitiile de produse software, ca ‘s-a constatat ca au fost finalizate aproape in totalitate, produsele software achizitionate fiind instalate/utilizate in incinta entitatilor, insa, au fost identificate si anumite situatii de nefunctionare/neutilizare a acestora de catre entitatile publice’.
Click pentru a deschide
- Astfel, un numar de 9 entitati publice impreuna cu unitatile aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora au platit suma de 110.290.733,41 RON pentru produse/licente software instalate, dar neutilizate, neimplementate sau identificate cu dificultati in exploatare sau cu defectiuni, din diverse cauze.
Cele 9 ministere cu nereguli in achizitiile IT:
- – Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice,
- – Ministerul Transporturilor,
- – Ministerul Comunicatiilor si pentru Societatea Informationala,
- – Ministerul Fondurilor Europene,
- – Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri,
- – Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice,
- – Ministerul Finantelor Publice,
- – Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
- – Ministerul Sanatatii.
Corpul de control subliniaza in aceasta analiza ca ‘aceste neconformitati nu au fost identificate in mod direct de catre echipa de control, prin intermediul unei actiuni de control la sediul institutiilor care au achizitionat produse software, ci au fost semnalate de catre reprezentantii acestor entitati‘.
Avand in vedere aspectele constatate, Corpul de Control al Primului-ministru propune aprofundarea actiunii de documentare, in urmatoarele 12 luni, prin intermediul unor actiuni de verificare punctuale efectuate de catre structurile abilitate din cadrul ministerelor de resort (corp de control al ministrului, directii de control etc) la nivelul tuturor entitatilor care au facut obiectul actiunii de documentare, cu informarea Corpului de control al primului-ministru.
Totodata, Corpul de Control al Primului-ministru a recomandat infiintarea unei structuri specializate de control si management la nivel central, precum si la nivelul fiecarui minister, cu atributii in monitorizarea achizitiilor, respectiv in implementarea si utilizarea produselor software de catre toate structurile administratiei publice.
Mai multe detalii in documentul atasat.