Un nou fenomen ia amploare în ultima perioadă: instanțele de judecată sunt asaltate cu zeci de cereri de despăgubiri ca urmare a întârzierilor înregistrate în orarul zborurilor companiilor aeriene.
Întrucât regulamentele Uniunii Europene prevăd acordarea de despăgubiri pasagerilor în cazul în care zborurile lor au fost anulate sau au întârzieri mai mari de trei ore față de orarul anunțat, tot mai multe persoane se îndreaptă împotriva companiilor aeriene pentru obținerea unor sume de bani. Cuantumul despăgubirilor variază între 300 de euro și 600 de euro în funcție de distanța până la destinația finală. Pe fondul acesta, au început să apară o sumedenie de firme specializate care oferă consultanță și asistență pasagerilor care se consideră îndreptățiți să fie despăgubiți de companiile aeriene.
Liderul mondial al despăgubirilor a ajuns la Iași
AirHelp este o companie înregistrată în Hong Kong care a intrat agresiv pe piața din România și la care au apelat mai mulți pasageri care au aterizat sau au decolat de pe Aeroportul din Iași. În unele cazuri, companiile aeriene acceptă să plătească sumele stabilite de Uniunea Europenă drept despăgubiri, însă de cele mai multe ori se ajunge în instanță. Astfel că, pe lângă sumele pretinse ca despăgubiri apar și costurile legate cu onorariile avocaților și formalitățile juridice aferente. S-a ajuns ca în unele cazuri cheltuielile de judecată să fie mai mari decât sumele cuvenite drept despăgubire. La Iași, compania Wizz Air are pe rolul instanțelor mai multe procese cu AirHelp, suma totală a despăgubirilor solicitată fiind de peste 20.000 de euro la care se adaugă și cheltuielile de judecată. 7 IAȘI vă prezintă trei cazuri revoltătoare în care despăgubirile prevăzute de lege sunt mult prea mici față de sitauțiile prin care au trecut pasagerii.
Trei ciprioți abandonați în Aeroportul Iași
Trei cetățeni de origine cipriotă au rămas amanet pe Aeroportul Iași în preajma sărbătorilor de iarnă. Cei trei urmau să se întoarcă în Cipru, la Larnaca, cu o cursă Wizz Air ce trebuia să decoleze pe data de 10 decembrie 2017. La sosirea pe Aeroportul Iași, după obținerea cărților de îmbarcare și efectuarea procedurilor specifice de control securitate și control pașapoarte, cei trei pasageri au fost informați că zborul va pleca cu întârziere. După o lungă perioadă de așteptare, reprezentanții companiei aeriene i-au informat pe ciprioți că zborul spre Larnaca a fost anulat, fără a li se oferi alte detalii. Personalul Wizz Air de pe Aeroportul Iași i-a îndrumat să-și cumpere bilete la o altă cursă ce urma să plece spre Larnaca de pe Aeroportul Otopeni. În final, neavând nici un suport din partea companiei aeriene, cei trei pasageri și-au achiziționat pe cont propriu un nou set de bilete către țara natală cu o cursă ce a decolat a doua zi din București – Otopeni. Astfel că, pasagerii au ajuns la destinația finală cu o întârziere mai mare de 24 de ore. Din acest motiv, au apelat la serviciile companiei AirHelp, societate specializată în obținerea de despăgubiri de la companiile aeriene. Prin urmare, AirHelp a acționat în instanță Wizz Air și solicită judecătorilor acordarea de despăgubiri în cuantum de 750 euro (câte 250 euro pentru fiecare pasager), decontarea cheltuielilor efectuate cu achiziționarea noilor bilete pe rutele Iași-Otopeni și Otopeni-Larnaca precum și onorariul de avocat în cuantum de 300 euro.
Pasagerii Milano-Iași, uitați la … Craiova
Doi ieșeni, Sălceanu Fănel și Enache Angelica, au apelat și ei la firma AirHelp, tot pentru obținerea unor daune de la Wizz Air. Cei doi și-au achiziționat bilete pentru zborul Bergamo – Iași din 16 iunie 2018, cursă ce era programată să decoleze din Italia la ora 15.45 și urma să aterizeze la Iași la 19.05. După efectuarea tuturor formalităților pe aeroport, cei doi s-au îndreptat spre poarta de îmbarcare pentru a se urca în avion. Numai că, surpriză! La poarta de îmbarcare nu li s-a mai permis accesul în avion. Reprezentanții companiei Wizz Air i-a informat că avionul este deja plin, că s-au vândut mai multe bilete decât locuri în aeronavă și că nu mai pot fi îmbarcați deși aveau bilete valabile. În același timp, reprezentanții companiei aeriene le-au spus celor doi pasageri că Wizz mai avea un zbor către țară, mai târziu, în jurul orei 20.00, numai că avionul urma să aterizeze la Craiova. ”După decolarea cursei către Iași, pasagerii au fost nevoiți să accepte reprogramarea făcută de pârât pentru o altă cursă, în aceeași zi, care pleca spre Craiova. Au fost obligați să achite o diferență de preț pentru noile bilete. Într-un final pasagerii au fost îmbarcați în avion, iar când au aterizat la Craiova noaptea târziu au fost abandonați pe aeroport, fiind nevoiți să își găsească pe cont propriu alternative de transport către Iași.” povestește avocatul angajat de AirHelp. Pentru că Wizz Air a refuzat să ofere vreo compensație celor doi pasageri pentru disconfortul produs, AirHelp a acționat în instanță compania aeriană solicitând daune compensatorii de 500 euro, decontarea cheltuielilor făcute cu transportul de la Craiova la Iași plus diferența de preț achitată la biletele de avion, precum și onorariul avocatului în cuantum de 200 euro.
Captivi 12 ore în Aeroport
În aprilie 2018, un zbor al companiei Wizz Air pe ruta Iași-Londra a înregistrat o întârziere de peste 12 ore față de orarul oficial. Pasagerii au fost ținuți captivi pe Aeroportul Iași de către compania aeriană fără a fi informați corect asupra orei de decolare. Pasagerii au făcut formalitățile de ceck-in, au trecut de punctul de control al Poliției de Frontieră și au așteptat ca la ora 06.05 să decolze spre capitala Regatului Unit. Numai că îmbarcarea nu s-a mai produs, fiind informații că va exista o ”mică” întârziere. De la oră la oră pasagerii erau purtați cu vorba că urmează să fie îmbarcați în scurt timp, însă abia în jurul orei 18.00 li s-a permis accesul în avion pentru a decola spre Aeroportul Luton. Trei dintre pasagerii cursei respective, Gaiță Andra, Varteniuc Bogdan și Gurău Maria solicită prin intermediul AirHelp despăgubiri în cuantum de 1200 de euro la care se adaugă 400 euro onorariu avocat.
Rareș NEAMȚU