VIDEO. Matematica ALTFEL. O ieșeancă a creat metoda de predare perfectă a uneia dintre cele mai rigide discipline. Copiii sunt în extaz

[iframe width=”640″ height=”360″ src=”//www.youtube.com/embed/7U7Mf-oOBvg?feature=player_embedded” frameborder=”0″ allowfullscreen ]

Florentina Berlan, o ingineră din Iaşi, a creat o metodă pentru a-i face pe cei mici să priceapă tainele matematicii cu ajutorul basmelor

 

Toate acele cifre, înşiruite parcă fără sens pe tabla neagră şi explicate rigid de profesori, au făcut ca matematica să devină un adevărat chin pentru mulţi elevi. O mămică din municipiul Iaşi, inginer în cadrul Benetton, a găsit o metodă de a înlesni accesul copiilor cărora nu le place matematică spre această materie, aparent de neînţeles: o povesteşte, pe înţelesul tuturor.   

Florentina Berlan (41 de ani) se declară o pasionată a matematicii. De mică i-au plăcut cifrele, operaţiile sau funcţiile. Recunoaşte însă că nu toţi copiii îi împărtăşesc iubirea. Şi a decis să schimbe acest lucru spune Adevărul.   

 

DIVIZIBILITATEA,  POVESTEA BUBURUZEI   

În urmă cu un an, un prieten de-al Florentinei Berlan i se plângea că fetiţa lui, care urma să treacă în clasa a IV-a, nu înţelege deloc matematica, în ciuda faptului că urma una dintre cele mai bune  şcoli din oraş. Ştiind că este pasionată de matematică, ieşeanul a rugat-o pe Florentina să o mediteze pe micuţă la această materie. „Am făcut câteva ore de meditaţii cu ea, pentru a-mi ajuta prietenul. Nu a fost o metodă de predare clasică, ci am încercat să-i explic fiecare lecţie, adunare, înmulţire, împărţire, folosindu-mă de o poveste. Fetiţa a înţeles totul şi a trecut cu brio în clasa a V-a. Atunci am decis că nu trebuie să ma opresc“, rememorează Florentina Berlan. Şi aşa a apărut site-ul povestindmatematica.ro.   

Adunarea, împărţirea, înmulţirea, divizibilitatea, fracţiile şi alte lecţii care dau de obicei bătăi de cap elevilor au început să fie îmbrăcate în poveşti care mai de care mai originale şi atractive. Să luăm divizibilitatea, de pildă. Pentru a-i face pe copii să înţeleagă această lecţie, Florentina a creat „Povestea buburuzelor“. Istorioara se referă la câteva buburuze care se împart fiecare în mai multe cluburi, folosind un criteriu de sorginte matematică. Cele cu două buline pe spate (care se împarte la 2) sunt grupate în acelaşi club, cele cu trei buline (care se împarte la 3) de asemenea şi aşa mai departe.   

METODA, FOLOSITĂ  ÎN GALAŢI  

Florentina a continuat şi a postat pe site alte lecţii de matematică îmbrăcate în poveşti. „Am văzut reacţiile pozitive şi am decis să merg mai departe. Un copil este sensibil la poveşti, el cu asta creşte. Când ascultă o astfel de poveste, nu mai percepe matematica precum ceva imposibil de înţeles“, mai spune Florentina, care mărturiseşte pentru Adevărul că a folosit aceeaşi metodă şi pentru a-şi ajuta fetiţa să înţeleagă matematica. Fata este acum elevă în clasa a IX-a.  

Până în prezent, site-ul povestindmatematica.ro a adunat în jur de 23.000 de vizualizări şi aproape 500 de abonaţi. Sunt persoane din toate oraşele ţării care au intrat pe site-ul ieşencei, dar şi din multe locuri din străinătate.   

Metoda a ajuns chiar să fie implementată şi în învăţământ. Eliza Agavriloaiei este învăţătoare la Şcoala nr. 28 din Galaţi. Ea spune că a aflat despre site-ul Florentinei Berlan de pe Facebook şi că a implementat metoda şi la ore. A fost un real succes, mărturiseşte dascălul. „E un mod inedit de a transforma abstractul în ceva concret pentru copii. E interesant, accesibil, util. Copiii au reacţionat foarte bine când le-am predat anumite lecţii, folosindu-mă de poveştile doamnei. Cred că această metodă poate fi preluată în sistemul de învăţământ şi putem veni şi noi, cadrele didactice, cu o contribuţie proprie în acest sens“, a spus Eliza Agavriloaiei.   

O mămică din Iaşi, Ginette Biolan, are şi ea numai cuvinte de laudă despre ideea Florentinei. „Fetiţele mele iubesc aceste poveşti. E un mod foarte plăcut de a-i face pe copii să înţeleagă matematica. Ne-a ajutat foarte mult să înţelegem anumite concepte“, a spus ieşeanca, mamă a două fetiţe de clasa a II-a şi a VI-a. Ginette a mărturisit că fiicelor sale le place foarte mult „Povestea unei chei fermecate“, în care Florentina Berlan explică conceptul matematic de factor comun.

„Nu a fost o metodă de predare clasică, ci am încercat să-i explic folosindu-mă de o poveste. Fetiţa a înţeles totul”, spune Florentina Berlan.

Ateliere pentru copii  

Pentru că a avut parte de reacţii pozitive din partea cititorilor şi a prietenilor, Florentina Berlan a organizat şi câteva ateliere de matematică, la un mall din oraş, în care mai mulţi copii au ascultat poveştile sale despre matematică. Pe viitor, Florentina Berlan şi-ar dori să-şi implementeze metoda şi în cadrul unui afterschool. „Vreau să public şi o carte în care să existe un erou principal care să treacă prin diverse întâmplări, respectiv operaţii matematice, pentru ca, la final, să devină victorios fără să îşi dea seama că a fost greu“, a mai spus Florentina Berlan.

 

(Sursa: adevarul.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here