Antifrauda acuză Iași Delivery că a creat un circuit fraudulos prin care a prejudiciat bugetul de stat cu aproximativ 2 milioane de lei reprezentând TVA, impozit pe profit și stopaj la sursă. Un raport de inspecție fiscală încheiat în decembrie 2024 de Direcția Antifraudă scoate la iveală o schemă prin care administratorul Daniel Mihail Pricop a înregistrat cheltuieli fictive în contabilitatea societății care au dus la neplata către bugetul de stat a peste 1 milion de lei, din care 600.000 lei TVA dedusă ilegal și 436.000 lei impozit pe profit. Inspectorii au descoperit un număr de patru societăți, Moon Delivery SRL, Ovidius Delivery SRL, S.O.M Solutions Delivery SRL și Daniel’S&C Food Management SRL, care aveau calitatea de furnizori ai Iași Delivery și care au emis facturi de milioane de lei fără a exista o bază economică reală, ajutând-o astfel pe aceasta să deducă ilegal TVA și să-și reducă baza impozabilă. Societățile satelit sunt deținute de actuali sau foști angajați ai Iași Delivery. Mai mult, „sateliții” au ca reprezentanți în relații cu banca sau cu ANAF aceleași persoane ca și Iași Delivery. Una dintre acestea are chiar același sediu cu Iași Delivery. Sume imense de bani erau retrase numerar fără justificări, dispărând fără urmă. În 2024, toate plățile de la Iași Delivery către cei patru sateliți s-au făcut cash, cu sume ce au depășit plafonul zilnic reglementat. Sateliții înregistrează restanțe de sute de mii de lei la bugetul de stat. Unele dintre societăți au fost declarate inactive fiscal încă din vara lui 2024, iar unele au intrat în insolvență.
Antifrauda ANAF: operațiuni economice nereale
„Entitățile economice analizate formează un grup de societăți care relaționează între ele pe o perioadă scurtă de timp în scopul fraudării fiscale prin disimularea obiectului impozabil și subevaluarea cuantumului materiei impozabile. În perioada 2021-2024 entitățile au efectuat, cu bună știință, înregistrări inexacte în contabilitate, având drept consecință denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum și a elementelor de activ și pasiv ce se reflectă în bilanț. (…) Sub aspectul stării fiscale, elementele expuse în cuprinsul procesului verbal pot avea valoarea unor factori obiectivi, care dovedesc implicarea societății Iași Delivery și a reprezentanților săi în derularea unor practici abuzive (evidențierea unor operațiuni economice nereale), de natură a-i procura avantaje fiscale necuvenite precum și sustragerea cu rea- credință de la îndeplinirea obligațiilor fiscale.”, se arată în raportul de inspecție fiscală.
Peste 1,1 milioane lei dispăruți fără urmă

Echipa de control a verificat mai multe tranzacții dintre Iași Delivery și unul dintre furnizorii săi, S.O.M Solutions Delivery SRL, societate ce aparține unui fost șofer de la firma de livrări. Între cele două societăți era încheiat un contract de prestări servicii de „transport colete cu mașina proprie pe baza comenzilor primite de la clienți”. În urma verificărilor încrucișate, inspectorii au tras concluzia că tranzacțiile efectuate între cele două societăți nu au o bază reală. Antifrauda a constatat că mare parte din facturile emise nu au fost raportate la ANAF, iar societatea S.O.M Solutions nu avea nicio situație contabilă întocmită. Mai mult, între 2022 și jumătatea anului 2023, din conturile S.O.M. au fost scoși în numerar 872.540 lei din banii virați de Iași Delivery, sume ce nu au putut fi justificate cu documente contabile. Numai că, mare parte din banii din conturile S.O.M. au fost scoși de Roxana Andreea Amancei, persoană care este angajată la Iași Delivery. Așadar, banii virați de Iași Delivery către S.O.M Solutions Delivery SRL pentru presupuse servicii de livrare erau scoși imediat în numerar din cont de către un angajat al Iași Delivery fără justificare, pierzându-și urma.
În 2024, Iași Delivery achitat presupusele servicii către S.O.M. doar în numerar, valoarea tranzacțiilor fiind de 256.939 lei. Nici acestor sume de bani nu li s-a depistat urma, administratorul S.O.M Solutions Delivery SRL nefunrizând niciun fel de document justificativ sau explicație.
„Prestările de servicii nu sunt dovedite a fi reale, facturile nu sunt însoțite de rapoarte/liste furnizate de aplicația tip delivery (platforme online de livrare produse alimentare), prin care se monitorizează și contorizează activitatea curierilor, se centralizează taxa de utilizare, tariful pentru livrare, plăți cu numerar sau cash, tips, venituri realizate de curieri, kilometri parcurși, etc. (…) Persoanele împuternicite pe conturile bancare sunt Amanacei Andreea Roxana, persoană care este împuternicită și la Iași Delivery SRL, și State Ovidiu Mihăiță, administrator. Semnătura digitală pentru societate este deținută de Sorocianu Anca Liliana, aceeași persoană ca la Iași Delivery SRL. (…) Toate aceste elemente demonstrează că operațiunile înregistrate în evidența contabilă a Iași Delivery SRL în baza facturilor având înscrise ca furnizor pe S.O.M Solutions Delivery SRL în valoare de 1.358.076 lei nu sunt reale, nu sunt declarate în totalitate prin D300 și D394, achizițiile înregistrate având un caracter simulat, bugetul de stat fiind prejudiciat cu suma de 392.234 lei reprezentând impozit pe profit în sumă de 175.398 lei (1.096.235 lei x16%) și deducerea ilegală a TVA în sumă de 216.836 lei (1.141.240 lei X19%).” se arată în raportul întocmit de inspectorii antifraudă.
Tranzacții fictive
În cazul Moon Delivery, administrator al societății este Ciprian Marian Ciobanu, fost administrator al Iași Delivery și angajat al acestei societăți pe funcția de șofer. Persoana împuternicită pe conturile bancare este aceeași Andreea Roxana Amancei, cea care deține dreptul de semnătură pe conturile Iași Delivery și S.O.M Solutions Delivery SRL. De altfel, anterior controlului, Amancei a avut funcția de manager la Moon Delivery și S.O.M Solutions Delivery. În urma verificărilor, s-a descoperit faptul că la Moon Delivery a fost aplicată aceeași schemă frauduloasă: tranzacțiile nu aveau o bază reală, nu există documente justificative. Peste 90% din valorile facturate au fost achitate numerar prin depășirea plafonului zilnic. Banii care erau virați de Iași Delivery în conturile Moon Delivery, au fost scoși în numerar de către Amancei și și-au pierdut urma. În total vorbim despre tranzacții pe aproximativ 800.000 de lei în baza cărora Iași Delivery a dedus TVA și a redus baza impozabilă, în timp ce Moon Delivery a lăsat o gaură la bugetul de stat pe aproximtavi 500.000 lei prin neplata taxelor.
„Toate aceste elemente demonstrează că societatea Moon Delivery SRL a contribuit la circuitul evazionist creat de cele cinci societăți analizate, având aceeași caracteristici de comportament fiscal evazionist prin denaturarea informațiilor raportate către autorități, prin încălcarea repetată a prevederilor legale și prin neplata obligațiilor fiscale reprezentând contribuții și impozite cu reținere la sursă la bugetul consolidat al statului”, susțin inspectorii Antifraudă. În cazul Ovidius Delivery SRL și Daniel’S&C Food Management SRL schema aplicată este identică, doar valoarea tranzacțiilor fiind diferită.
Amendă pentru depășirea plafonului de plăți

În perioada 5.07.2024-29.09.2024, au fost efectuate operațiuni de plăți în numerar către societatea SC Daniel’S&C Food Management SRL (n.r. – 38 de operațiuni), reprezentând contravaloarea unor prestări de servicii, fără încadrarea în plafonul zilnic de 5.000 lei/persoană juridică. Cuantumul sancțiunii contravenționale s-a stabilit prin aplicarea procentului de 25% asupra sumei ce depășește plafonul total zilnic admis, respectiv a sumei de 81.497 lei, rezultând o sancțiune în sumă de 20.374 lei. De asemenea, conform registrului de casă întocmit pentru perioada 01.07.2024-10.11.2024, societatea a efectuat încasări în numerar de la asociat persoană fizică Pricop Daniel Mihai, creditare societate, în sumă totală de 524.990 lei, fiind încălcate prevederile legii 70/2015. Cuantumul sancțiunii contravenționale s-a stabilit prin aplicarea procentului de 25% asupra sumei ce depășește plafonul total zilnic admis, respectiv a sumei de 524.990 lei, rezultând o sancțiune în sumă de 131.248 lei.
Iași Delivery: „Raport de inspecție neconform cu realitatea”
Societatea Iași Delivery a atacat raportul fiscal în instanță, la Judecătoria Iași. Prin cererea adresată judecătorilor se cere desființarea procesului verbal ”vădit nelegal, ca urmare a unei analize trunchiate a întregii documentații financiar contabile.” Avocatul Iași Delivery, Irina Iacob, susține că inspectorii care au efectuat controlul au fost interesați să pună în cârca societății Iași Delivery o sumă de plată cât mai mare către bugetul de stat.
„Inspectorii antifraudă nu au înțeles să își desfășoare controlul cu bună credință și în scopul stabilirii realității fiscale, ci interesul lor a fost unul pur pecuniar, materializat în stabilirea unei amenzi cât mai mare, chiar dacă acest aspect este demontat de actele existente. (…) Plata facturilor s-a făcut prin virament bancar, operațiunile au fost declarate, concluziile inspectorilor fiscali fiind neconforme cu realitatea ci rezultatul unei analize trunchiate a documentelor și informațiilor furnizate. Înspectorii nu au fost interesați în analiza acestor rapoarte furnizate de aplicația de tip delivery și nu au solicitat aceste rapoarte. (…) Ca atare, nu se poate susține că facem parte dintr-un circuit evazionist și că toate operațiunile comerciale desfășurate între societățile noastre nu sunt reale”, au declarat reprezentanții Iași Delivery în cererea de chemare în judecată.
Rareș Neamțu