Exclusiv 7est. CITIȚI ȘI VĂ CRUCIȚI: 6.000 DE EURO, reparaţia unei maşini la stat

Cu 1,8 milioane de lei se vor repara 68 de maşini la Regionala Iaşi a CNADNR. Aici e cornul abundenţei. Autoturismele, unele vechi de zece ani, vor fi practic reconstituite şi făcute ca noi, sau, în varianta a doua, preţurile de servisare vor fi mult umflate. Cu aceşti bani se puteau cumpăra Loganuri noi. Directorul Laicu spune că aşa au calculat mecanicii costurile. Reparaţiile vor depăşi valoarea actuală a maşinilor

 

Modul prin care instituţiile statului „sparg” sute de milioane de lei capătă, de la an la an, noi dimensiuni. Direcţia de Drumuri Naţionale vrea acum să repare flota de autoturisme cu circa 26.000 de lei bucata. În medie, o reparaţie ar costa 6.000 de euro. În total, s-au pus la bătaie 1,8 milioane de lei pentru a asigura service-ul la 68 de maşini. Şeful instituţiei recunoaşte că ar fi mai ieftin să cumpere maşini noi.

 

La preţ de maşină nouă

Una dintre ultimele lovituri date bugetului de către DRDP Iaşi se află în aceste zile în faza de finalizare. Concret, patru licitaţii publice îşi aşteaptă câştigătorul, în condiţiile în care chiar motivul licitaţiilor este discutabil. Şefii de la Drumuri Naţionale au constatat că autoturismele cu care se plimbă pe teren sunt uzate şi au decis să le repare. După propria evaluare, repararea unui autoturism ar urma să coste undeva între 20.000 şi 30.000 de lei, adică peste 6.000 de euro. „Este o comisie care se ocupă de licitaţii şi încă nu s-a făcut adjudecarea. Nu ştiu deocamdată nici câştigătorii, şi nici sumele”, a susţinut Ovidiu Laicu, directorul DRDP.

Aruncarea unei averi pe servisarea maşinilor este o afacere tipică Companiei de Drumuri Naţionale, care nu se uită la bani. Reparaţiile vor costa mai mult decât maşinile

Buget doar pentru reparaţii

Sumele alocate pentru repararea autoturismelor sunt exorbitante, pentru că nu este vorba de mărci de lux, ci de maşini ieftine sau medii. Pe listă apar Cielo, Nubira, Opel Astra şi câteva Renault, toate mai vechi de 10 ani. Comparativ, un Logan nou costă circa 6.200 de euro, sumă comparabilă cu cea care se va cheltui pentru repararea unui autoturism de la DRDP. „Şi nouă ne-ar fi plăcut să luăm maşini noi, care să aibă şi garanţie, dar nu ni s-a aprobat bugetul de investiţii. Oricum, dacă luam maşini noi, urma să vă întrebaţi de ce le-am luat”, a explicat Ovidiu Laicu.

 

Contract „spart” în patru

Contractul pentru repararea autoturismelor DRDP a fost „spart” în patru licitaţii distincte, sub pretextul că firmelor câştigătoare le va fi mai uşor să lucreze. Mai mult, eventuala contestare a unei licitaţii nu va duce la blocarea reparaţiilor în toate judeţele. Pentru zona Nord, care include judeţele Botoşani şi Suceava, contractul este evaluat la 260.000 de lei şi se are în vedere repararea a 13 autoturisme. Aşadar, costul pe maşină ar fi de 20.000 de lei iar atribuirea trebuia să fie deja făcută pe 16 iulie.

Potrivit caietului de sarcini, cele 13 autoturisme sunt modelele Daewoo Cielo şi Nubira, Opel Astra, Renault Kangoo, Renault Megane şi Fiat Doblo. Interesant este şi că lista de piese, inclusă într-o anexă, include de la ulei şi filtre şi până la blocul motor, chiuloasă şi baie de ulei. Altfel spus, unitatea service va reconstrui maşinile, nu le va repara.

 

Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iaşi: „Dacă luam maşini noi, iar nu era bine”

 

8.000 de lei pentru o Dacie veche

În zona Sud, formată din Vrancea şi Galaţi, sunt 12 autoturisme de reparat. Suma alocată este de 268.000 de lei, adică de peste 22.000 de lei bucata. Contractul este tot pe un an şi trebuia atribuit pe data de 4 iulie. Cea mai „ieftină” este o Dacia 1310, înmatriculată în Vrancea, a cărei reparaţie ar urma să coste 8.000 de lei. Pe listă se mai află atât Cielo şi Nubira, cât şi Renault Megane, Fiat Doblo şi Skoda Octavia.

Cel mai mare contract, de 1,1 milioane de lei, vizează zona de Est, adică judeţele Iaşi şi Vaslui. Sunt 36 de maşini care urmează să fie reparate, ceea ce înseamnă peste 30.000 de lei bucata. Şi în acest caz contractul trebuia deja atribuit, dar directorul Ovidiu Laicu susţine că nu a primit niciun document din partea Comisiei de licitaţie.

 

4X4 pentru şefi

Spre deosebire de celelalte zone din DRDP, la Iaşi se întâlnesc, pe lângă obositele Cielo şi Nubira, şi autoturisme de teren aflate la dispoziţia şefilor de la drumuri. Pe listă sunt trecute şase Land Rover Freelander, patru Nissan Terrano II şi şapte Kia Sportage, spre exemplu. Şi pentru zona de Vest, adică Neamţ şi Bacău, sumele trecute în caietul de sarcini sunt colosale. Pentru repararea a şapte autoturisme, DRDP este dispus să plătească 160.000 de lei.

 

Viorica Dobriţoiu a pierdut 3,2 milioane

O altă licitaţie a DRDP Iaşi, de 3,2 milioane de lei, a fost blocată în urmă cu aproximativ o lună de o contestaţie depusă de soţia fostului ministru Corneliu Dobriţoiu, Viorica. Administrator al firmei TMS România, Viorica Dobriţoiu a furnizat în anii trecuţi piese de schimb pentru utilajele DRDP. De această dată, ea a pierdut licitaţia şi, în consecinţă, a contestat-o. „Au participat două firme, TMS şi TMC. Ei au fost parteneri de afaceri înainte, dar acum au licitat separat. TMS a pierdut, a contestat şi a blocat atribuirea”, explică Laicu.

 

Vom putea plăti rovinieta printr-un SMS

Camerele fixe pentru depistarea şoferilor fără rovinietă au fost deja instalate în Iaşi. Deşi CNADNR a anunţat că vor fi trei camere, s-a decis în final că şoselele ieşene vor fi supravegheate de patru astfel de dispozitive. Una dintre camere se află la Bucium, iar cea de-a doua la ieşirea spre Sculeni, înainte de giratoriu. O altă cameră este amplasată la Leţcani, iar cea de-a patra la Codrii Paşcanilor. „Încă nu sunt funcţionale. Când le vom da drumul, vom amplasa panouri de avertizare cu un kilometru înainte. Pe panou va fi şi numărul SMS pentru cumpărarea rovinietei, aşa că şoferul poate trage pe dreapta şi să-şi plătească taxa”, a explicat Ovidiu Laicu, directorul DRDP.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here