@ În termeni tehnici, fenomenul se numește „vălurire” și apare acolo unde lucrările s-au executat prost cu mixtură asfaltică necorespunzătoare sau care avea o temperatură scăzută la momentul turnării @ În plus s-au folosit cilindri compactori mici pentru plombări de drumuri și trotuare, nu cilindri mari pentru asfaltarea arterelor rutiere mari @ Un expert tehnic judiciar consultat de 7IAȘI a explicat de ce a apărut fenomenul de „vălurire” pe bulevardul Socola la doar câteva luni după finalizarea lucrărilor @ „În primul rând, asfaltul a avut temperaturi scăzute la momentul turnării. Apoi, compactarea s-a făcut cu cilindru mic, folosit la lucrări de plombare. Pe bulevard, compactarea se face cu cilindru mare, nu pe segmente”, arată expertul @ Imaginile surprinse în timpul executării lucrărilor arată că au fost folosiți doar cilindri compactori mici @ Lucrările de asfaltare a bulevardului Socola au fost finalizate exact la debutul campaniei electorale pentru alegerile locale din această vară @ După mai puțin de patru luni au apărut valuri pe asfalt în zona intersecțiilor și în preajma trecerilor de pietoni, acolo unde șoferii sunt nevoiți să frâneze @ Asfaltarea bulevardului Socola a fost realizată în perioada martie – mai 2024 de către Citadin SA, firmă subordonată Primăriei Iași @ Lucrarea a fost una dintre piesele de rezistență din campania lui Mihai Chirica, acesta promovând „reușita” cu imagini surprinse din dronă și cu mesaje bombastice
O lucrare electorală marca Mihai Chirica a fost compromisă la doar patru luni după ce a fost finalizată. Primarul s-a grăbit în primăvara acestui an să asfalteze buleveradul Socola, de la rondul din Podu Roș până la intersecția de la Granit, deși strada se prezenta în condiții bune de trafic. Cu toate acestea, Chirica a dispus bulevardului, justificând că investiția „era necesară”. Aafaltarea a avut însă și un scop electoral, de imagine: bulevardul Socola este una dintre cele mai folosite artere rutiere din Iași, iar imaginea unui drum nou-nouț la debutul campaniei electorale fură cu siguranță privirile alegătorilor.
Însă, după mai puțin de patru luni de la finalizarea lucrării, șoseaua prezintă „văluriri”, fenomen pentru care specialiștii au mai multe explicații: rețeta mixturii asfaltice a fost necorespunzătoare, asfaltul a fost turnat atunci când avea o temperatură scăzută și utilajele compactoare (cilindrii) au fost de capacitate mică, neadecvate pentru asfaltarea unui bulevard.
Expert tehnic: „Mixtura asfaltică a avut o temperatură scăzută”/„S-au folosit cilindri mici, pentru plombări”
În prezent, pe întreaga porțiune cuprinsă între Podu Roș și Granit au apărut „văluririle”, un termen tehnic folosit de drumari pentru denivelările apărute în zonele de frânare. Pe bulevardul Socola fenomenul de „vălurire” poate fi observat în apropierea intersecțiilor și a trecerilor de pietoni, acolo unde șoferii sunt nevoiți să frâneze.
7IAȘI a solicitat opinia unui expert tehnic-judiciar, inginer specializat în construcția de drumuri și poduri, rapoartele întocmite de acesta fiind solicitate atât de instanțele de judecată, cât și de parchetele din țară. Expertul arată că observat ca orice alt participant la trafic evoluția lucrărilor efectuate de Citadin SA, și că nersepectarea cerințelor tehnologice a fost vizibilă.
„În primul rând, asfaltul a avut temperaturi scăzute la momentul turnării. Apoi, compactarea s-a făcut cu cilindru mic. La un astfel de bulevard, compactarea se face cu cilindru mare, nu pe segmente. Cilindrul mic se folosește pentru operațiuni de plombări pentru suprafețe mici. Mixtura asfaltică a avut o temperatură scăzută la compactare. Ar mai putea fi încă o cauză, amorsarea a fost defectuoasă. Subliniez însă că toate acestea pot fi însă probate doar în cadrul unui demers științific, după prelevarea unor probe, a acelor carote. Ceea ce v-am spus reprezintă opinia mea ca specialist care a privit de pe margine”, a spus expertul consultat de 7IAȘI.
Imaginile surprinse în timpul realizării lucrărilor, unele dintre acestea publicate chiar pe pagina de facebook a Citadin SA, confirmă faptul că la asfaltarea bulevradului Socola au fost folosite utilaje compactoare de capacitate mică, singurele pe care societatea Primăriei Iași le deține.
Marius Ionescu, directorul Citadin SA, nu a putut fi contactat. Acesta nu a răspuns la telefon pentru a comenta cum au lucrat angajații săi pe bulevardul Socola.
Asfaltare electorală pe bulevardul Socola la finalul iernii
La finalul lunii februarie – începutul lunii martie, Mihai Chirica a dispus companiei Citadin SA, firma de asfaltări a municipalității, să lucreze pe zona bulevardului Socola, pentru a turna un strat nou de asfalt. Lucrarea a stârnit încă de atunci indignarea șoferilor din oraș, nemulțumiți că au fost nevoiți să circule cu restricții, dar și pentru că primăria s-a apucat să „refacă” o stradă care nu avea absolut nicio problemă. Pe 3 martie 2024, porțiunea dintre Podu Roș și bulevardul Nicolae Iorga era gata, fiind prezentată de Chirica ca o mare realizare.
Chirica: „Astfel de intervenții, care au loc în mai multe zone ale orașului, sunt strict necesare”
În momentul în care lucrările pe zona Podu Roș- Nicolae Iorga s-au terminat, Chirica a susținut lucrarea era absolut necesară și că toții ieșenii au nevoie de astfel de asfaltări.
„Am dispus Citadin SA ca timp de o săptămână să intervina pe bulevardul Socola (pe tronsonul Podu Roș – intersecție cu bulevardul Nicolae Iorga) cu lucrări de reparații și reabilitare a carosabilului. Lucrările s-au făcut pe întreaga lungime și lățime a bulevardului (din bordură în bordură), prin operațiuni de frezare, ridicare și reparare a tuturor canalelor din carosabil și reparare cu covor asfaltic. Astfel de intervenții, care au loc în mai multe zone ale orașului, sunt strict necesare. Orașul, adică dumneavoastră, noi toți, avem nevoie de ele!”, susținea primarul Mihai Chirica pe 4 martie într-o postare pe rețele sociale.
Chirica a continuat cu laudele: „Păstrăm același ritm”
Deși la început promitea că se va lucra noaptea, cei de la Citadin au dat întreg traficul peste cap, după ce marea asfaltare de pe bulevardul Socola s-a mutat ziua în amiaza mare.
„În completarea informațiilor despre bulevardul Socola, vă informez ca dupa etapa 1, cea finalizata, de luni incepem tronsonul Cotnari-Dedeman, apoi Dedeman- Bularga- Granit. S-au achizitionat 100 rame noi de canalizare care sunt turnate în dală de beton în atelier. Ele vor înlocui toate cele existente doar atunci când betonul rutier va ajunge la nivelul de maturizare care să-i permită rezistența la traficul din zonă. Păstrăm același ritm ca în prima etapă”, spunea primarul la începutul lunii aprilie 2024.
Lucrare finalizată fix înainte de campania electorală pentru alegerile locale
După lucrările de pe tronsonul dintre Podu Roș și Nicolae Iorga, firma Citadin SA s-a apucat să lucreze pe porțiunea dintre Nicolae Iorga și Dedeman și apoi către Granit. Întreaga asfaltare a fost gata la finalul lunii aprilie, cu câteva zile înainte de începerea campaniei electorale exact la debutul campaniei electorale pentru alegerile locale. Iar paginile de Facebook ale Primăriei Iași și cea a primarului Mihai Chirica au abundat de postări pe tema asfaltării bulevardului Socola.
Vlad ROTARU