Senatorul USR Marius Bodea propune o soluție realizabilă într-un timp scurt, cu o finanțare asigurată de linii de finanțare existente la nivelul UE, pentru a ajunge din centrul Iașului până la Aeroport și viitorul Spital Regional de Urgențe.
MONORAIL este alternativa necesară în condițiile în care numărul de pasageri este în continuă creștere odată cu darea în folosință a noului terminal al Aeroportului, orașul se dezvoltă rezidențial în nord, iar spitalul va atrage un flux important de pacienți și rude ale acestora.
Vezi aici prezentarea integrală a proiectului
Vezi aici înregistrarea integrală a conferinței de presă care a lansat proiectul
Incapacitatea administratiei Chirica poate fi reparata intr-un singur mandat
Singura cale rutieră care asigură azi accesul către Aeroport a rămas nemodernizată, deși a fost gândită și construită într-o vreme în care numărul de zboruri era aproape nesemnificativ. Soluțiile găsite de Mihai Chirica au fost doar improvizații, care nu au rezolvat problema de fond. Accesul clasic, cu autoturisme și autobuze, nu mai răspunde nevoilor actuale și nu reprezintă, oricum, o opțiune pentru un oraș al secolului 21. Mai mult, fără rezolvări rapide, va fi blocat nu doar aeroportul, ci și toată zona dintre Târgu Cucu, Moara de Vânt și viitorul Spital Regional de Urgențe.
„Viitorul Spital Regional de Urgențe va avea 3.000 de angajați, care vor merge zilnic la serviciu în această zonă, la care se vor adăuga mii de pacienți și aparținători, care se vor deplasa zilnic acolo, plus sute de persoane zilnic pe servicii de aprovizionare. Apoi, perspectiva construcției noului stadion și a noii Săli Polivalente (chiar dacă Chirica nu le va face, le voi face eu), dar și perspectiva multelor milioane de pasageri anual care folosesc aeroportul Iași vor crea un aflux uriaș în zonă, în următorii ani și astfel va colapsa complet orice formă de mobilitate”, a explicat Marius Bodea.
Linie monorail de 5 kilometri, ecologică și ușor de implementat
Senatorul USR oferă o soluție pentru ca blocajul să fie evitat. „Am studiat la pas toată zona în ultimele 6 luni și am căutat soluții fezabile, moderne și la acest moment singulare. Nimic nu este SF astăzi în lume în privința soluțiilor. În Dubai se folosesc deja taxiuri drone și noi încă stăm în glod. Există soluții îndrăznețe, care par mai lumești”, a arătat acesta. Soluția propusă de Marius Bodea este rapidă, fiabilă și economicoasă: o linie de tip monorail, pe ruta Aeroport – Tg. Cucu, cu stația terminus în zona de lângă Biserica Bărboi, cu o singură stație intermediară, în Moara de Vânt, în zona viitorului Spital Regional de Urgențe.
Este vorba de un traseu de aproximativ 5 km, ce va fi parcurs în doar 7-8 minute. Monorail există, de exemplu, în Dusseldorf și asigură transferul din Aeroportul local, care e de 3,5 ori mai mare decât cel din Iași la ora actuală, printr-o linie inaugurată în 2014. „Este cea mai eficientă soluție pentru a lega Aeroportul de centrul orașului, cea mai ușor de implementat și cea mai ecologică. Are cea mai mică amprentă de carbon pe călător transportat dintre toate modurile de locomoție existente la ora actuală. 80 de sisteme monorail funcționează pe glob în acest moment, iar 7 din cele mai mari 10 orașe din lume au cel puțin o linie de monorail în exploatare. Volumele anuale ale pieței de monorail la nivel mondial sunt de 2 miliarde de dolari, o piață mică comparativ cu celelalte forme de transport public, dar cu un potențial exponențial de creștere în următorii ani”, a arătat Marius Bodea.
Ce este monorail?
Monorail înseamnă vagoane mici, precum cele de tramvai, dar care circulă pe o singură șină, de obicei suspendată pe piloni. Pe distanțe scurte, nu au echipaj uman, având timpi de deplasare constanți.
Avantajul acestui sistem față de o linie de tren clasic sau de metrou este reprezentat de investiția mai mică și de costurile de exploatare mai reduse. Astfel, este potrivit și pentru orașe de mărime medie, cu un volum de călători sub cifrele necesare unui metrou pentru a fi rentabil. Un monorail suplu, adaptat dimensiunii Iașului și afluxului de călători, costă circa 25-30 milioane de euro/km. Pentru cei 5 km, cu stații terminus și o stație intermediară, plus un mic depou, echipamente și sistemul de switching care să permită trecerea vagoanelor de pe un sens pe celălalt, estimările sunt pentru costurile maximale de 170-200 milioane de euro. Prin comparație, metroul din Cluj costă 1,8 miliarde de euro, la un preț de 87 milioane de euro/km.
„Viteza de deplasare poate ajunge la 70 km/h. În cazul Iașului, am luat în calcul o viteză medie de 40 km/h, eficientă energetic și suficientă pentru ca distanța de 5 km dintre Aeroport și Tg. Cucu să fie parcursă în 7 minute și 30 de secunde. Pentru că nu interferează cu traficul urban, distanțele sunt parcurse fără obstacole. Acesta este și principalul atu al metroului, dar în cazul monorailului construcția căii de rulare și a stațiilor este mult mai ieftină”, a menționat senatorul USR.
Monorailul, gata într-un an de la momentul finalizării proiectării
Implementarea este rapidă: 5 kilometri de cale de rulare pot fi construiți într-un an din momentul finalizării proiectării. ”Acest tip de vehicul se poate strecura în spații înguste, în unghiuri ascuțite, fără nicio problemă. Nu este invaziv, rularea este extrem de silențioasă, fără trepidații, frecarea fiind pe roți de cauciuc. Sub calea de rulare spațiul nu este pierdut: poate fi amenajată o bandă de mașini, poți trasa piste de biciclete, poți amenaja scuaruri sau poți planta gazon”, a arătat Marius Bodea. De altfel, investiția va fi recuperată rapid: calculele arată că, în maximum 5 ani, monorail-ul va fi folosit de 20.000 de călători/zi și va putea transporta fără probleme chiar și 30.000 de persoane/zi. Mai mult, senatorul USR a luat în calcul și crearea unui parc fotovoltaic în proximitatea Aeroportului, care să asigure o bună parte din energia necesară funcționării acestui mijloc rapid de transport în comun. ”Acest teren de 5 hectare este disponibil și deja s-a amenajat un parc de 1,3 hectare. Există intenția reală de a-l extinde până la 5 ha, putând produce 3.000 de Kwh, care înseamnă peste 2.000 de MW/lună, suficient pentru a asigura energie unei linii de monorail. Cuplarea transportului monorail la parcul fotovoltaic este marea inovație a acestui proiect și care individualizează Iașul, făcându-l eligibil pentru finanțări europene destinate energiilor alternative”, a precizat Marius Bodea.