@ O femeie bolnavă de cancer la sân a achitat 43.000 de lei către Arcadia pentru două operații, dar medicii nu au efectuat decât prima intervenție, iar spitalul i-a cerut acesteia din nou alți bani @ Bolnava nu-și permitea intervențiile, iar banii proveneau din donații @ Într-o primă fază, trebuia efectuată o mastectomie radicală și reconstrucția sânului cu implant, iar a doua etapă presupunea reconstrucția mamelonului @ „Au fost achitate două două intervenții chirurgicale, dar am beneficiat doar de una din cauza faptului că au modificat prețul serviciilor medicale stabilit inițial prin contract”, spune pacienta păcălită @ Sesizată de către aceasta, Protecția Consumatorului a efectuat un control la Aracadia, a amendat spitalul familiei Fiterman cu 5.000 de lei pentru practici incorecte în relația cu pacientul și a dispus returnarea banilor @ Apărarea Arcadia este uluitoare: femeia nu a suferit niciun prejudiciu, deoarece nu este cea care a plătit pentru servicii, ci Asociația care a asigurat donația
O pacientă diagnosticată cu cancer la sân a achitat, în avans, către Spitalul Arcadia contravaloarea a două intervenții chirurgicale. Cei 43.000 lei plătiți Spitalului Arcadia proveneau din donații, întrucât pacienta nu-și permitea contravaloarea celor două operații. După efectuarea primei intervenții, Arcadia și-a informat pacientul că prețul operației a fost mai mare decât cel estimat și prin urmare va trebui să plătească alți bani pentru cea de a doua.
„Au fost achitate două două intervenții chirurgicale, dar am beneficiat doar de una din cauza faptului că au modificat prețul serviciilor medicale stabilit inițial prin contract.” spune pacienta păcălită.
Văzând că Arcadia discută de pe poziții de forță și refuză să-i dea banii înapoi sau să facă și cea de a doua operație, pacienta s-a adresat Protecției Consumatorilor. În urma controlului, Arcadia a fost acuzată de practici incorecte în relația cu pacienții. Compania familiei Fiterman a fost sancționată cu 5.000 de lei și obligată să returneze banii încasați în plus pacientei. Administratorul Arcadia Hospital SRL, Dan Fiterman, a dat în judecată OPC și cere anularea procesului verbal și a sancțiunilor primite. Fiterman vrea să rămână cu banii luați pacientei bolnave de cancer fără a mai presta serviciile medicale promise. Cazul impresionează prin rapacitatea și lipsa de empatie a unei companii față de un pacient aflat într-o situație dificilă, vulnerabilă.
Banii în avans pentru două operații
În iulie 2022, o pacientă diagnosticată cu cancer la sân s-a prezentat la Spitalul Arcadia pentru a discuta despre efectuarea unor intervenții chirurgicale necesare pentru estomparea bolii. În urma discuțiilor, s-a convenit efectuarea a două operații. Într-o primă fază efectuarea unei mastectomii radicale și reconstrucția sânului cu implant, iar în a doua etapă reconstrucția mamelonului. Pentru prima intervenție prețul comunicat a fost de 37.875 lei, iar pentru cea de a doua suma de 4.950 lei. Pacienta a luat facturile proforme emise de Arcadia pentru cele două operații și a cerut sprijin de la Asociația Dedeman pentru a putea efectua intervențiile. Asociația a fost de acord să plătească integral intervențiile. A încheiat un contract de donație cu pacienta pe întreaga sumă prevăzută în facturi, dar a avut pretenția de a vira banii direct în contul Arcadia pentru a se asigura că banii vor fi folosiți într-adevăr în scopul solicitat.
„În urma diagnosticului de cancer la sân trebuia să fac mastectocmie radicală și am mers la Arcadia pentru consultație și pentru a afla prețul acestei intervenții. Am precizat celor de la biroul de consiliere să-mi factureze toate costurile pentru toate intervențiile chirurgicale necesare. Am trimis dosarul cu toate facturile proforme trimise de Arcadia către Asociația Dedeman pentru un sprijin financiar. Iar ei, cu bunăvoința lor, au acceptat să facă o donație achitând către Arcadia suma de 42.825 lei (fiind achitată în avans inclusiv intervenția privind reconstrucția mamelonului în valoare de 4.950 lei).” spune pacienta.
Două operații plătite, doar una efectuată
Arcadia, deși a primit banii în avans pentru cele două intervenții, a încheiat contract cu pacienta doar pentru prima etapă. Valoarea serviciilor medicale menționate în contract a fost de 37.875 lei. După efectuarea intervenției, Arcadia i-a comunicat pacientei că prețul s-a modificat și a cerut bani în plus. Practic, banii donați de Asociația Dedeman pentru două operații au fost luați de Arcadia doar în contul uneia, iar pe cea de a doua nu au mai efectuat-o!
„La externare, pe 2 septembrie 2022, am cerut factura fiscală pentru serviciile medicale prestate și mi s-a spus că departamentul financiar nu lucrează sâmbăta. Luni am solicitat din nou factura și mi s-a spus că se lucrează la ea, dar nu e gata și voi fi sunată. Marți, venind la Iași pentru a schimba pansamentul, am mers personal să ridic factura și mi s-a comunicat că este o diferență de plată de 5.440 lei, motivând că au facturat un preț estimativ pentru dispozitivul medical și nu știau prețul real și că l-au aflat abia după externarea mea. În fapt, dispozitivele medicale fuseseră comandate la începutul lunii august. Timp de o lună departamentul financiar nu a verificat factura și prețul?! Nu înțeleg cum au comandat un produs fără să știe prețul!?Au fost achitate două două intervenții chirurgicale, dar am beneficiat doar de una din cauza faptului că au modificat prețul serviciilor medicale stabilit inițial prin contract”, a declarat pacienta.
Întrucât reprezentanții Arcadia au adoptat o poziție de forță și au refuzat să respecte contractul încheiat, pacienta s-a adresat Protecției Consumatorului. În urma controlului, Arcadia a fost acuzată de practici incorecte în relația cu pacienții. Compania familiei Fiterman a fost sancționată cu 5.000 de lei și obligată să returneze banii încasați în plus pacientei.
Fiterman: pacienta nu a suferit niciun prejudiciu
La finele anului trecut, compania condusă de Dan Fiterman a dat în judecată Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor din pricina sancțiunilor primite. Arcadia solicită judecătorilor să anuleze procesul verbal întocmit de OPC și odată cu acesta, cele două măsuri dispuse: amenda în valoare de 5.000 lei și restituirea pacientei a sumei de 4.950 lei încasată nejustificat. Cinici și mistificând adevărul, avocații lui Fiterman susțin că pacienta nu a achitat niciun ban și prin urmare nu a suferit niciun prejudiciu.
„În descrierea faptelor pe care le-ar fi constatat agenții constatatori nu este descrisă complet situația de fapt, și mai specific faptul că pacienta nu a făcut dovada vreunui prejudiciu, respectiv a plății serviciilor medicale. Deși pacienta a fost de acord cu prevederile contractuale și a încheiat contractul de prestări servicii, în fapt aceasta nu a achitat nicio sumă către subscrisa. Documentele depuse de pacientă odată cu reclamația sunt emise pe numele Asociația Dedeman nu pe numele pacientei. Plata sumelor menționate în documentele contabile prezentate s-a efectuat de către Asociația Dedeman, pacienta neachitând către subscrisa nicio sumă pentru serviciile medicale de care a beneficiat. Deși prin punctul de vedere înaintat către CJPC în data de 02.11.2022 am comunicat faptul că reclamanta a beneficiat de serviciile medicale dar nu le-a achitat, la data de 10.11.2022 a fost încheiat PV seria ANPV nr. 10678 prin care s-a dispus aplicarea unei amenzi contravenționale de 5.000 lei precum și măsura complementară de a restitui plătitorului a sumei plătite în plus față de contract.”, se arată în cererea de chemare în judecată depusă de Arcadia Hospital la Judecătoria Iași.
Ceea ce uită să spună familia Fiterman este că Asociația Dedeman a donat suma de bani respectivă pacientei bolnave de cancer, plata efectuându-se direct în contul Arcadia doar pentru a se asigura că banii sunt utilizați pentru cele două intervenții chirurgicale necesare și nu în alte scopuri. Iar prejudiciul suferit de pacient este chiar lipsa celei de a doua operații.
Explicațiile lui Fiterman
În privința banilor încasați suplimentar de la pacientă, Arcadia susține că avea dreptul prin contract să majoreze prețul serviciilor. Administratorul Dan Fiterman spune că majorarea de preț survine din două cauze: creșterea prețului unui dispozitiv medical și complicații neprevăzute ale cazului.
„Luând în considerare atât documentele medicale cât și explicațiile echipei medicale, s-a constatat că datorită patologiei sale, una dintre nopțile de spitalizare dintre cele cinci contractate a fost în condiții de ATI, costul materialelor de implantat fiind diferit față de cel estimat și avut în vedere la încheierea contractului.”, este explicația lui Fiterman cu privire la suma încasată suplimentar de la pacientă.
Reprezentanții Arcadia trunchiază din nou adevărul și prezintă doar aspectele care le convin pentru a rămâne cu banii încasați nejustificat de la pacienta bolnavă de cancer. Contractul permitea majorarea prețului, însă acest lucru trebuia să se producă înainte de efectuarea operației și cu informarea prealabilă a pacientului, fapt ce nu s-a întâmplat. Prin urmare, suma solicitată nu-i este opozabilă pacientei și a fost încasată nelegal.
OPC: Spitalul Arcadia, practici incorecte față de pacienți
OPC cere judecătorilor să mențină sancțiunea aplicată firmei familiei Fiterman întrucât Arcadia a încălcat în mod evident legislația. OPC arată că Arcadia a modificat unilateral prețul contractului fără a informa pacientul, încasând suma de 4.950 lei fără justificare și acționând de pe o poziție de forță, dominantă. OPC spune că astfel de practici incorecte trebuie sancționate tocmai pentru a se atinge rolul preventiv și educativ al legii protecției consumatorului.
„În urma cercetării petiției, echipa de control a constatat faptul că operatorul economic nu a respectat prevederile contractului încheiat cu consumatorul în ceea ce privește prețul contractului. În contractul menționat anterior prețul serviciilor este stabilit la valoarea 37.875 lei, petenta percepând în plus, în mod nejustificat, suma de 4.950 lei. De asemenea, echipa de control a reținut și faptul că operatorul economic nu a făcut dovada informării consumatorului cu privire la modificarea prețului contractului, prin fax sau poștă, așa cum era specificat la art. 10.1 din contract. (…) Prin dispozițiile privind protecția consumatorului, legiuitorul a urmărit întărirea protecției acordate cetățenilor în calitatea acestora de consumatori împotriva unor practici incorecte promovate de către operatorii economici, având în vedere raportul disproporționat de resurse și forță economică existentă între aceștia. Legiuitorul a urmărit asigurarea unui echilibru în raporturile dintre operatorul economic și consumator, în vederea respectării principiului egalității armelor, componentă esențială a dreptului la un proces echitabil”, își argumentează Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor solicitarea de menținere a sancțiunilor aplicate companiei Arcadia.
Rareș Neamțu