Autoritățile județene și municipale au administrat Aeroportul din Iași cam în același mod cum fac și cu noile cartiere rezidențiale care s-au dezvoltat fără un plan urbanistic general, fără o viziune și o strategie pentru viitor: au construit clădirile și au ignorat drumurile.
Așa cum, din cauza dezvoltării haotice, avem zeci de mii de ieșeni care sunt nevoiți să iasă din locuințele lor noi pe un drumeag rămas din vremea când pe acolo circulau mai mult căruțe și tractoare, tot așa la Aeroport numărul de pasageri a crescut exponențial în ultimii ani, dar aceștia sunt nevoiți să ajungă pe aceeași cale construită pe vremea când de la Iași plecau doar câteva curse pe săptămână.
O regulă elementară spune clar: nu poți să construiești un terminal nou fără să iei în calcul și modernizarea infrastructurii de acces. Iar în cazul de față întâi trebuiau amenajate noile parcări și apoi terminalul. Este o chestiune de prime pagini ale manualului de management al construcțiilor.
Ceea ce se întâmplă astăzi era previzibil și, de altfel, eu am avertizat cu privire la acest deznodământ încă din 2016.
Decizia luată acum de Primăria Iași, de a bloca accesul auto spre aeroport este cea mai greșită improvizație pe care am auzit-o vreodată. Evident că nu are cum să funcționeze.
Un avion pentru curse externe are 180 de locuri. 180 de pasageri cu bagaje. Multe dintre ele voluminoase. Prin urmare, nu ai cum să urci 180 de oameni cu bagaje în autobuzele CTP. Sunt mai multe zile când pleacă 3 curse externe simultan! Plus cele interne! Vara se adaugă și chartere. Câte autobuze ar trebui să circule din zona Ciric spre aeroport în același timp?
Cum te descurci la aeroport să faci manevre cu 6-7 autobuze în același timp, presupunând că ar fi puse atâtea curse simultan la dispoziția pasagerilor ? Cum faci când ai și fluxul invers de pasageri care aterizează la Iași, tot câte 180 per avion? Dar cum să credem că CTP are disponibile 24/24 atâtea autobuze suplimentar, când ieșenii stau atât de mult în stații tocmai din lipsă de autobuze și de personal?
Cât de repede se va realiza scoaterea acestora din zona de îmbarcare? Ar fi un trafic continuu, un haos permanent și o încurcătură demnă de o autogară de secol trecut, nu de aerogară modernă.
De fapt, există alte două soluții eficiente și ușor de implementat pentru a permite ca Aeroportul Iași să continuă să se dezvolte corect.
Prima este sa interzici temporar personalului ce lucrează pe aeroport să mai vină cu mașinile personale.
Sunt peste 100 de mașini ale angajaților de la aeroport, Poliția de frontieră, Vama, Poliția TF și SRI în parcările care există în prezent! Pentru aceștia pot fi puse, într-adevăr, la dispoziție curse speciale, cu preluare, coordonat, din puncte ale orașului. Prin această decizie rapidă, deblochezi astfel 100 de locuri. Primăria a luat decizia contrară: să le permită tocmai lor accesul acolo. Deși aceștia vin în ture la ore fixe, au un regim de acces mai facil.
A doua decizie este negocierea cu companiile aeriene a schimbării slot-urilor, decalarea unora dintre acestea, astfel încât sa nu mai fie vârfuri de sarcină atât de mari, cu 600 pasageri ce trebuie sa decoleze sau aterizeze simultan.
Iașul este un oraș cu trafic compromis, fără predictibilitate, iar pasagerii nu pot ajunge la punct preluare atât de punctual, încât să fie urcați în autobuze simultan. De altfel , aceasta este și una din rațiunile pentru care toate aeroporturile alocă suprafețe pentru parcări.
După ce s-ar rezolva punctual această situație, s-ar putea trece la proiecte de anvergură, cum ar fi realizarea unor căi rutiere de acces noi și adaptate nevoilor secolului XXI.