@ Timp de aproape doi ani, Termoservice a încasat de la ieșenii chiriași ai primăriei banii pentru căldură și apă caldă, dar nu a virat sumele către furnizorul de utilități, Veolia Energie @ S-a ajuns în situația în care compania să execute silit Primăria Iași în calitate de proprietar al imobilelor administrate de Termoservice @ Municipalitatea, pe lângă contravaloarea serviciilor de furnizare, a fost nevoită să plătească inutil, din banii ieșenilor, zeci de mii de lei penalități de întârziere @ Acum, Primăria Iași vrea să-și recupereze banii de la Termoservice și acuză în instanță conducerea companiei că ar fi fost înșelată @ Culmea, este vorba despre apropiați ai primarului Mihai Chirica, susținuți de acesta și recompensați cu zeci de mii de euro anual @ În perioada în care Termoservice a încasat banii de la ieșeni fără a-i plăti mai departe către Veolia, societatea i-a avut în management și în Consiliul de Administrație pe trei dintre cei mai apropiați colaboratori ai primarului Mihai Chirica: Alin Aivănoaei, Vasile Tiron și Kristian Bârzu @ „Neexecutarea de către Termoservice SA a obligației contractuale de achitare a facturilor fiscale emise de furnizorul de utilități Veolia Energie Iași SA nu a avut niciun temei legal sau contractual, nu a fost adusă la cunoștința Municipiului Iași și nu a fost determinată de o situație de caz fortuit sau forță majoră”, susține Primăria Iași în cererile de chemare în judecată formulate împotriva Termoservice
Termoservice Iași a încasat sute de mii de lei de la chiriașii din imobilele Primăriei, dar nu a plătit mai departe aceste sume către furnizorii de utilități. Primăria Iași, în calitate de proprietar al imobilelor, a fost dată în judecată, și ulterior executată silit, de către Veolia Energie, pentru neplata facturilor la încălzire și apă caldă din perioada 2019-2021. Municipalitatea, pe lângă contravaloarea serviciilor de furnizare, a fost nevoită să plătească inutil, din banii ieșenilor, zeci de mii de lei penalități de întârziere și aproximativ 40.000 de lei cheltuieli de executare silită. Acum, Primăria Iași vrea să recupereze acești bani de la Termoservice și a dat în judecată propria companie, în patru procese distincte, având ca obiect atragerea răspunderii contractuale. În cel mai pur „stil Chirica”, paguba se mută dintr-un buzunar în altul, într-o acțiune care are rolul doar de „a se acoperi de acte”.
În perioada în care Termoservice a încasat banii de la ieșeni fără a-i plăti mai departe către Veolia, societatea i-a avut în management și în Consiliul de Administrație pe trei dintre cei mai apropiați colaboratori ai primarului Mihai Chirica: Alin Aivănoaei, Vasile Tiron și Kristian Bârzu. Parodoxul situației este labilitatea primarului Mihai Chirica. Pe de o parte Chirica i-a recompensat pe Aivănoaei, Tiron și Bârzu cu zeci de mii de euro anual, iar pe de altă parte, în fața judecătorilor, îi acuză pe aceștia de înșelăciune, pasivitate și dispreț. În toată această situație absurdă creată și perpetuată de Chirica și incompetenții din jurul său, un singur lucru este cert: paguba se plătește din banii dumneavoastră!
Au șutit 700.000 de lei
Din documentele depuse în cadrul proceselor, reiese că Primăria Iași a încheiat cu Termoservice un contract de administrare a imobilelor proprietatea municipalității. În baza acestui contract, Termoservice încheia listele de plată a cheltuielilor pentru chiriașii din imobile, încasa sumele aferente și trebuia să achite mai departe furnizorii de utilități, păstrându-și doar comisionul de administrare. În perioada octombrie 2019 – mai 2021 Termoservice a încasat de la chiriașii Primăriei contravaloarea listelor de plată, dar nu a achitat mai departe cel puțin unul dintre furnizori: Veolia Energie. După ce Veolia a rupt contractul de colaborare cu Primăria Iași pentru furnizarea energiei termice în oraș, compania a început demersurile pentru recuperarea sumelor facturate și neîncasate de la imobilele proprietatea municipalității. Și a trecut la executarea silită a Primăriei iași, proprietara blocurilor de locuințe pentru care nu s-au achitat facturile de încălzire timp de doi ani de zile. Primăria a contestat procedura însă a pierdut procesele. Astfel că, la nota de plată, pe lângă cei 700.000 lei reprezentând debit principal și penalitățile de întârziere, s-au mai adăugat peste 50.000 de lei cheltuieli de executare silită și onorarii avocați.
„Deși Termoservice SA a primit facturile emise de furnizorul de utilități Veolia Energie Iași SA, a întocmit și afișat listele de plată, a încasat în conturile și prin casieriile proprii sumele indicate în listele de plată de la locatarii în cauză, nu a procedat la achitarea acestora și nici nu a informat Municipiul Iași cu privire la imposibilitatea de achitare a facturilor, furnizorul de utilități demarând procedura de executare silită a Municipiului Iași în vederea recuperării debitului. Neexecutarea de către Termoservice SA a obligației contractuale de achitare a facturilor fiscale emise de furnizorul de utilități Veolia Energie Iași SA nu a avut niciun temei legal sau contractual, nu a fost adusă la cunoștința Municipiului Iași și nu a fost determinată de o situație de caz fortuit sau forță majoră.” susține Primăria Iași în cererile de chemare în judecată de puse la Judecătoria Iași și Tribunalul Iași.
Înșelăciune ca la manual
Modul în care directorul Direcției Juridice, Cristina Oțeleanu, descrie faptele comise de Termoservice se încadrează perfect la caracteristicile infracțiunii de înșelăciune. Chiar dacă Oțeleanu evită să scrie negru pe alb acest lucru fiindcă persoanele vizate sunt apropiații lui Mihai Chirica, iar acțiunile sunt doar pe parte civilă, modul de redactare a plâgerilor făcute la instanță induce acuzația de înșelăciune.
„De asemenea, deși a încasat de la locatari sumele aferente debitelor indicate în listele de plată (inclusiv contravaloarea facturilor emise de Veolia Energie Iași SA), Termoservice nu a virat aceste sume de bani către Municipiul Iași sau Veolia Energie în vederea stingerii debitelor și nici nu a informat Municipiul Iași cu privire la neachitarea facturilor, adoptând o atitudine de pasivitate și dispreț față de obligațiile contractuale ce îi reveneau.”, precizează Cristina Oțeleanu în fiecare din cele patru acțiuni depuse la instanțele ieșene.
Etica furatului
Conducerea societății Termoservice este asigurată de către directorul general, Alin Aivănoaei, și de către Vasile Tiron și Kristian Bârzu, în calitate de membri ai Consiliului de Administrație.
Aivănoaei a încasat de la Termoservice, în anii în care societatea și-a înșelat principalul partener și acționar, un salariu lunar de net de peste 15.000 lei! În același timp, Tiron și Bârzu au primit de la Termoservice câte 52.000 lei net anual! Rapoartele de evaluare ale activității lui Aivănoaei, Tiron și Bârzu sunt ca raportările de pe vremea comunismului. ”Producția la hectar” e nemaivăzută, iar conducătorii sunt niște fii de nădejde ai urbei care duc administrația Chirica pe culmile gloriei! Documentele întocmite de oamenii lui Chirica vorbesc de etică și responsabilitate față de Primăria Iași, de standarde înalte de administrare și de respectarea legii, deși realitatea arată că Termoservice a șutit banii chiriașilor! ”Pentru anul 2020, direcțiile de dezvoltare ale SC Termo-Service SA au avut la bază principiile guvernanței corporative, definite printr-o atitudine responsabilă, profesionistă și etică a societății în raport cu acționarul, clienții, autoritățile publice, organismele de control și salariații. Directorul general al societății, a exercitat activitatea curentă conform cu atribuțiile și obligațiile rezultate din Planul de Administrare, Planul de Management, Contractul de Mandat, având ca scop realizarea obiectivelor și criteriilor de performanță stabilite, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, prin gestionarea activității societății, nemijlocit și prin implicarea întregului personal. Activitatea managerială a urmărit implementarea unor standarde înalte de administrare a societății prin utilizarea eficientă a resurselor, scăderea cheltuielilor, astfel încât să fie respectate limitele Bugetului de Venituri și Cheltuieli aprobat, precum și realizarea unui rezultat financiar pozitiv. Pentru anul 2020, au fost îndepliniți indicatorii de performanţă stabiliţi prin contractul de mandat, precum şi obiectivele cuprinse in planul de management, fiind asigurată dezvoltarea constantă a societăţii pe coordonate solide de performanţă tehnică şi economică.” sunt concluziile raportului de evaluare a activității directorul Alin Aivănoaei.
Satisfacerea clientului înșelat
Evaluările lui Tiron și Bârzu arată că aceștia au asigurat societății un nivel de performanță ridicat și au manifestat, împreună cu Aivănoaei, o preocupare continuă pentru satisfacerea clienților. Așadar, pentru zeci de mii de euro anual, Aivănoaei, Tiron și Bârzu au patentat și rafinat arta înșelăciunii de nivel ridicat și satisfacția clientului păcălit!
„Administrarea companiei a vizat continuarea demersurilor de dezvoltare a societăţii în vederea asigurării serviciilor de înaltă calitate pentru clienți şi condiţii de muncă adecvate pentru angajaţi. Obiectivul Consiliului de Administrație a fost menținerea societății la un nivel de performanță ridicat, obiectiv de altfel atins, deoarece societatea a înregistrat la finalul exercițiului financiar, venituri ce oferă posibilitatea continuării procesului de îmbunătățire a serviciilor prestate. Consiliul de Administrație împreună cu echipa managerială a manifestat o preocupare continuă pentru obținerea satisfacției clienților săi, prin controlarea activităților și a proceselor din cadrul organizației, cu scopul de a spori eficiența și eficacitatea cu care răspunde cerințelor înaintate de către clienții săi.”, se precizează în raportul privind evaluarea activității Consiliului de Administrație.
Rareș Neamțu