@ Mașina, un BMW seria 5, a fost parcată regulamentar timp de o săptămână în parcarea Aeroportului Iași @ La întoarcerea din călătorie, proprietarul a găsit mașina mutată și puternic avariată @ În august, directorul Aeroportului recunoștea incidentul, motivând că mutarea mașinii a fost necesară pentru efectuarea unor lucrări @ Directorul Romeo Vatră a emis chiar și un document în acest sens @ Propreiatrul nu a fost însă despăgubit în vreun fel și s-a adresat instanței, solicitând daune de 25.000 lei @ Patru luni mai târziu, același Vatră nu mai recunoaște nimic: „Noi nu avem nicio sesizare de la el” @ „Deși am încercat rezolvarea pe cale amiabilă a acestei situații, iar pe data de 16 septembrie am notificat pârâta solicitându-i să plătească atât contravaloarea reparațiilor cât și lipsa de folosință și scăderea valorii de piață ca urmare a reparațiilor la care a fost suspusă, RA Aeroportul nu mi-a răspuns nici până în prezent”, s-a plâns instanței ieșeanul Constantin Popa
În august 2022, un ieșean care a plecat în concediu în străinătate, cu o cursă charter de pe Aeroportul Iași, și-a lăsat mașina, un BMW seria 5, în parcarea aerogării, timp de o săptămână. La întoarcere, și-a găsit mașina mutată de pe locul pe care o parcase și avariată destul de serios. Constantin Popa, proprietarul mașinii avariate, a mers la conducerea Aeroportului Iași pentru a afla ce s-a întâmplat cu atoturismul său. Din discuțiile cu reprezentanții instituției a aflat că în acea perioadă s-au efectuat lucrări la parcarea Aeroportului și că mașina trebuia mutată. Popa susține că la momentul parcării autoturismului nu existau semnalizări în parcare care se indice efectuarea de lucrări, iar zona respectivă era liberă. Totodată, ieșeanul nu a fost informat cine a efectuat manevrele de mutare a mașinii.
„Pe data de 19.08.2022, am parcat regulamentar autoturismul proprietate personală cu numărul de înmatriculare IS 21 WND în parcarea Aeroportului Iași, urmând ca pe data de 26.08.2022, când mă întorceam din străinătate, să pot pleca cu acesta acasă. Spre surprinderea mea, autoturismul nu mai era parcat în locul în care l-am lăsat, iar în momentul în care l-am găsit, prezenta multiple avarii. M-am adresat imediat conducerii Aeroportului, care a recunoscut că, datorită lucrărilor pe care le efectuează în parcare, au trebuit să o mute din locul în care am parcat-o, precum și faptul că muncitorii care lucrează și care probabil au mutat mașina, au lovit-o”, declară Constantin Popa.
Păgubitul a solicitat ulterior Aeroportului o soluționare pe cale amiabilă a situației prin achitarea daunelor materiale suferite. Deși a trimis o notificare oficială, conducerea Aeroportului nu i-a răspuns niciodată.
„Deși am încercat rezolvarea pe cale amiabilă a acestei situații, iar pe data de 16 septembrie am notificat pârâta solicitându-i să plătească atât contravaloarea reparațiilor cât și lipsa de folosință și scăderea valorii de piață ca urmare a reparațiilor la care a fost suspusă, RA Aeroportul nu mi-a răspuns nici până în prezent.” a mai precizat proprietarul mașinii avariate.
25.000 lei, despăgubiri
Întrucât conducerea Aeroportului nu i-a răspuns la notificări și la solicitările de rezolvare pe cale amiabilă a conflictului, în noiembrie 2022, Constantin Popa a depus la Judecătoria Iași o cerere de chemare în judecată. Popa solicită să-i fie reparat prejudiciul material cauzat de către Aeroportul Iași prin avarierea mașinii, respectiv plata unor despăgubiri în valoare de 25.000 lei. Conform cererii de chemare în judecată, Constantin Popa vrea 7.811 lei reprezentând contravaloarea reparațiilor efectuate conform devizului din 6.09.20222 întocmit de Apan Motors și alți 10.000 lei ca urmare a scăderii valorii de circulație a mașinii datorită reparațiilor la care a fost supusă. Totodată, pentru perioada în care nu a putut utiliza mașina proprietate personală, acesta a închiriat un alt autoturism, costurile de 3.500 lei reprezentând lipsă de folosință a bunului fiind imputate Aeroportului. La toate aceste sume se adaugă și 3.500 lei reprezentând onorariu avocat, ceea ce face ca nota de plată pentru Aeroport să se ducă la 5.000 de euro.
Aeroportul își recunoaște vina
În fața înstanței, Constantin Popa a scos asul din mânecă. Conducerea Aeroportului a recunsocut avarierea autoturismului în perioada în care acesta a fost parcat în parcarea din fața terminalului T3.
„La data de 26 august 2022, RA Aeroportul Iași a emis către Poliția Rutieră adresa nr 7937 în baza căreia recunoaște și confirmă situația prezentată”, susține Popa în fața judecătorilor.
Într-adevăr, pe 26 august 2022, sub semnătura directorului Romeo Vatră, Aeroportul a emis documentul nr 7937 prin care atesta că în cele 7 zile în care a fost parcat în parcarea aerogării, autoturismul BMW seria 5 a suferit avarii la aripă, portieră și cupolă. Documentul nu menționează împrejurările în care s-au produs aceste avarii și nici persoanele vinovate. În schimb, hârtia este contrasemnată de către directorul tehnic și de către șeful serviciului mentenanță, ceea ce poate sugera că persoanele care au mutat și avariat mașina sunt angajați ai Aeroportului Iași. În mod ciudat, hârtia nu poartă viza departamentului juridic al Aeroportului, ceea ce ridică mari semne de întrebare cu privire la modul în care funcționează această instituție.
„Prin prezenta confirmăm că autoturismul marca BMW cu numărul de înmatriculare IS 21 WND a intrat în parcarea RA Aeroportul Iași în data de 19.08.2022 și a ieșit din aceasta în data de 26.08.2022 ora 13.00, perioadă în care autoturismul a fost avariat. Au fost avariate următoarele: aripă dreapta față, portieră spate stânga, cupolă zgâriată.” se precizează în documentul semnat de Vatră.
Vatră a uitat ce a semnat
7IAȘI a solicitat conducerii Aeroportului să-și exprime punctul de vedere cu privire la această situație. I-am reamintit inclusiv de documentul semnat în care recunoaște avarierea mașinii. Răspunsul dat de directorul Romeo Vatră este cel puțin ciudat și confuz.
„Noi nu avem nicio sesizare de la el.”, spune Vatră.
Asta în condițiile în care Constantin Popa a făcut dovada notificării Aeroportului încă din 6 septembrie, iar pe 21 noiembrie a deschis procesul împotriva aerogării. Conform informațiilor deținute până în acest moment, Aeroportul a primit de la Judecătoria Iași cererea de chemare în judecată alături de toate înscrisurile depuse de către Constantin Popa, ceea ce înseamnă că la nivelul instituției este cunoscută foarte bine această situație. Mai mult, directorul Romeo Vatră este cel care a semnat adeverința prin care se recunoaște avarierea autoturismului în perioada în care acesta se afla parcat în incinta Aeroportului Iași. Cum de nu-și mai aduce aminte directorul Aeroportului ce documente a semnat? De ce Romeo Vatră fuge de explicații? Cine sunt vinovații și din ce bani se vor plăti pretențiile păgubitului?
Rareș Neamțu