@ În lege, dar și într-un ordin de ministru, scrie negru pe alb că intervențiile care se efectuează pe timp de noapte la drumuri trebuie semnalizate cu „lămpi cu lumină galbenă intermitentă” și cu balize luminate în cascadă @ Acestea trebuiau amplasate cu zeci de metri înainte de locul intervenției, tocmai pentru a-i preveni pe șoferii care se deplasau pe sensul de mers pe care se intervenea @ În cazul accidentului din Păcurari, în care patru munictori și-au pierdut viața, lucrarea a fost semnalizată cu doar câteva conuri reflectorizante @ Anchetatorilor li s-a spus că doar girofarul de pe autoutilitară funcționa, iar aceasta fusese oprită după locul la care se intervenea și nu în față @ Directorul Citadin SA, Marius Ionescu, a spus pentru 7IAȘI că nu poate face nicio declarație despre modul în care a fost semnalizată lucrarea atâta timp cât ancheta penală și cea a ITM nu au fost finalizate @ Mijloacele de semnalizare cu lumini, lămpi și balize, se vând pe internet cu câțiva zeci de lei, un efort nesemnificativ pentru firma întreținută din banii Primăriei Iași @ În plus, semnalizarea neconformă a lucrării ar putea să o scape parțial de culpă pe șoferița Adina Iuliana Ghervase, cea care, beată fiind, a provocat accidentul mortal de săptămâna trecută
Citadin SA nu a folosit mijloacele de semnalizare obligatorii prevăzute de lege pentru lucrările efectuate pe timp de noapte la intervenția de pe Păcurari, care a avut un final tragic după ce o șoferiță băută a strivit cu mașina muncitorii care efectuau plombarea drumului.
În loc de lumini și balize în cascadă, amplasate înainte de locul intervenției, Citadin SA a trimis echipa de muncitori cu doar câteva conuri reflectorizante.
Legea spune clar că intervențiile la drumuri pe timp de noapte nu pot fi efectuate decât cu semnalizarea acestora cu dispozitive cu lumini, care se amplasează atât în perimetrul lucrării, dar și înainte, tocmai pentru a-i avertiza pe șoferii care circulă pe același sens de mers.
Obligativitatea semnalizării lucrărilor cu lămpi cu lumină galbenă intermitentă, dar și cu balize în cascadă, este stipulată în lege. În plus printr-un ordin de ministru emis încă din perioada în care Traian Băsescu conducea Ministerul Transporturilor, au fost aprobate normele metodologice care stabilesc clar cum se amplasează mijloacele de semnalizare pentru fiecare tip de lucrare.
Iată ce spune Legea nr. 93/2016 pentru modificarea art. 33 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice: „Semnalizarea lucrărilor care se execută pe drumurile publice este obligatorie. Aceasta este însoţită pe timpul nopţii de lămpi cu lumină galbenă intermitentă sau în cascadă şi se efectuează de către executantul lucrărilor, cu avizul poliţiei rutiere, astfel încât să asigure deplasarea în siguranţă a tuturor participanţilor la trafic, conform reglementărilor în vigoare”
Iar, normele metodologice aprobate prin ordin de ministru impun drept „condiții minimale” ca „delimitarea în lung a părții carosabile deschisă circulației de zonă de drum în lucru să fie marcată suplimentar prin instalarea de lămpi cu lumină galbenă continuă sau intermitentă.
Semnalizarea rutieră temporară a lucrărilor executate pe artere magistrale și de legătură din mediul urban se realizează cu indicatoare retroreflectorizante, completate cu lămpi de lumină galbenă intermitentă”
În Păcurari semnalizarea s-a făcut doar cu conuri reflectorizante
În cazul intrevenției din Păcurari de săptămâna trecută, semnalizarea lucrării s-a făcut doar prin amplasarea câtorva conuri reflectorizante înalte de câțiva zeci de centimetri. Nici vorbă de lămpi cu lumină intermitentă și de balize în cascadă.
Singura lumină intermitentă era cea de la girofarul autoutilitarei cu care s-a făcut deplasarea la intervenție. Însă, vehiculul fusese oprit după locul intervenției și nu înainte, astfel încât să poată fi observat.
Ori, conform normelor impuse de lege, perimetrul lucrării trebuia marcat cu balize amplasate la distanță de maxim 5 metri una față de alta. Iar balizele de avertizare trebuiau amplasate înainte de locul intervenției la distanție de maxim 10 metri una de alta.
Conducerea Citadin SA refuză să discute despre modul în care a fost semnalizată lucrarea, invocând anchetele care sunt în derulare.
„Atâta timp cât sunt în desfășurare două anchete, cea penală și cea a Inspectoratului Teritorial de Muncă, nu pot face aboslut nicio declarație. După finalizarea acestora, se poate vorbi”, a spus Marius Ionescu, directorul Citadin SA.
Patru muncitori băgați în mormânt de șoferița beată
Accidentul din Păcurari, în urma căruia patru angajați ai Citadin SA și-au pierdut viața, a fost provocat de către Adina Iuliana Ghervase, în vârstă de 38 de ani, care era băută și circula cu viteză dinspre Valea Lupului către Fundație. În curba de la AMRS, femeia a pierdut controlul volanului, a urcat pe trotuar, a lovit colţul unei case şi apoi a lovit în plin un grup de muncitori care lucrau la asfaltarea unui canal de pe şosea. Femeia a fost testată cu aparatul Drager care a arătat o valoare de 0,42 mg/alcool pur în aerul expirat. Un alt cincilea muncitor, care se afla în stare gravă la spital, a fost operat, fiind necesară extirparea splinei.