@ Două computere tomograf (CT) pentru care Sf. Spiridon a plătit peste 1 milion de euro au zăcut în curtea spitalului timp de o lună de zile, deși în acte figurau ca fiind montate și funcționale @ Abia pe 10 ianuarie au început lucrările de montaj, dar echipa de tehnicieni a furnizorului a constatat că spațiul pus la dispoziție de Spital în zona de Primiri Urgențe este prea mic @ În acte, CT-ul figurează montat la UPU într-o încăpere mai mică decât gabaritul echipamentului @ Al doilea echipament figurează montat la Radiologie, dar în realitate, lăzile în care era depozitat abia au fost deschise @ În tot acest timp, Spitalul plătește unor operatori privați serviciile imagistice @ 7IAȘI a adresat managerului Dan Timofte mai multe întrebări cu privire la această situație @ Printr-un email semnat „Conducerea Spitalului” ni s-a transmis doar că „aparatura decontată se află în cadrul spitalului”
Conducerea Spitalului Sf. Spiridon a semnat în fals mai multe procese verbale de recepție și montaj ale unor echipamente medicale, care au fost transmise apoi către Ministerul Sănătății pentru a nu pierde o finanțare de câteva milioane de euro. Două computere tomograf au zăcut în curtea Spitalului o lună de zile pentru că persoanele din conducerea unității medicale nu au fost în stare să ducă la bun sfârșit un contract de achiziție în valoare de peste 4 milioane de euro. În ultimele zile din decembrie 2021, cele două CT-uri au fost duse în spațiile unde urmează să fie montate. Oficial, Spitalul Sf. Spiridon a informat Ministerul Sănătății că cele două CT-uri se află în Clinica de Radiologie și în Unitatea de Primiri Urgențe, fiind montate și puse în funcțiune. În realitate, echipele de tehnicieni ale furnizorului au început activitatea de montaj abia pe 10 ianuarie 2022.
7IAȘI a realizat mai multe fotografii care demonstrează că echipamentele nu au fost montate și că Ministerul Sănătății a fost indus în eroare. Iar bomba abia acum vine. Echipa de tehnicieni a furnizorului a constatat că spațiul pus la dispoziție de Spital în zona de Primiri Urgențe este prea mic. Schița pusă la dispoziție de Spital pentru realizarea proiectului tehnic de montaj nu corespunde din punct de vedere al dimensiunilor cu ceea ce există în realitate! În acte, CT-ul figurează montat la UPU într-o încăpere mai mică decât gabaritul echipamentului! Șefa Departamentului de achiziții, Daniela Nechifor, nu a realizat procedura pentru reamenajarea spațiului respectiv deși conducerea Spitalului Sf. Spiridon știa de această problemă de mai multe luni. CT-ul este încă în lăzi, așa cum a fost livrat de către furnizor și nu poate fi montat. Între timp, Spitalul plătește unor operatori privați aceste servicii imagistice, pentru că echipamentele achiziționate din bani publici nu pot fi puse la treabă. Managerul Spitalului Sf. Spiridon ne-a transmis că el și oamenii din subordine sunt foarte ocupați și nu au timp să ne răspundă la întrebările legate de acest caz.
Echipamente de 4 milioane de euro
În februarie 2020, Spitalul Sf. Spiridon a inițiat o licitație deschisă pentru achiziția de aparatură medicală cu o valoare estimată a contractului de 19.400.000 lei fără TVA. Conform anunțului publicat în SICAP, aparatura medicală a fost împărțită în patru loturi astfel: lotul 1 – computer tomograf 64/128 – 2 bucăți, cu o valoare estimată de 4.874.000 lei, lotul 2 – sistem imagistic cu C-ARM mobil – 2 bucăți , valoare estimată 4.370.000 lei, lotul 3 – angiograf monoplan pentru intervenții de tip cardiac – 2 bucăți, valoare estimată 5.546.000 lei și lotul 4 – aparat scopie și grafie direct digital – 4 bucăți, valoare estimată 4.640.000 lei. Criteriul stabilit pentru atribuirea contractelor a fost ”cel mai bun preț calitate”, unde prețul ofertei a reprezentat 60% din punctajul final, iar criteriile de performanță ale echipamentelor au reprezentat 40%. Pentru loturile 2, 3 și 4 s-au înscris la licitație doar cîte un singur ofertant, contractele cu firmele câștigătoare fiind încheiate pe 11 iunie 2020. Kral Medical SRL a adjudecat contractul pentru sistemul imagitisc cu C-ARM, DTL Medical SRL a câștigat procedura pentru cele două angiografe, iar Medist Imaging & POC SRL a obținut contractul pentru cele patru aparate scopie și grafie. Pentru cele două CT-uri au depus oferte trei ofertanți, atribuirea procedurii făcându-se câteva luni mai târziu când oferta DTL Medical a fost declarată câștigătoare pentru suma de 4.240.000 lei fără TVA. Documentația licitației prevedea livrarea echipamentelor în termen de 90 de zile de la transmiterea comenzii de către Spitalul Spiridon, plata urmând să se facă în termen de 60 de zile de la emiterea facturii, finanțarea fiind asigurată integral din fonduri de la bugetul de stat prin Ministerul Sănătății. În același timp, caietul de sarcini prevede obligativitatea furnizorilor de a monta echipamentele, de a le pune în funcțiune și de a instrui personalul medical asupra modului de folosire a aparaturii, condiție fără de care nu se consideră îndeplinită obligația contractuală, deci nici dreptul la a încasa sumele de bani.
Ministerul păcălit cu documente măsluite
Ministerul Sănătății a alocat Spitalului Sf. Spiridon întreaga sumă pentru achiziția echipamentelor, iar banii trebuiau cheltuiți până la finele anului 2021. Cele două sisteme imagistice cu C-ARM mobil și cele două angiografe au fost montate și sunt funcționale. La fel și două dintre cele patru aparate scopie și grafie. Însă, cea mai mare problemă o reprezintă cele două CT-uri ce trebuiau livrate de firma DTL. Potrivit informațiilor primite până în acest moment, DTL Medical a adus cele două CT-uri în curtea Spitalului Sf. Spiridon la începutul lunii decembrie 2021. Au fost depozitate la centrala termică a unității medicale. Între Crăciun și Revelion, echipamentele au fost mutate și duse fiecare către locul final unde vor fi amplasate, respectiv în Clinica de Radiologie, pe amplasamentul vechiului CT, și la UPU. În ultimele zile din anul 2021, Spitalul Sf. Spiridon a trimis către finanțator, Ministerul Sănătății, mai multe documente prin care confirmau recepția, montajul și punerea în funcțiune a tuturor echipamentelor care au făcut obiectul licitației desfășurate în anul 2020. Inclusiv cele două CT-uri livrate de firma DTL. Numai că, în realitate, cele două echipamente nu au fost montate și puse în funcțiune. Procesele verbale au fost semnate în fals de către reprezentanții Spitalului pentru a nu pierde finanțarea. Abia la începutul acestei săptămâni, o echipă a firmei DTL a venit la Sf. Spiridon și a început montajul echipamentelor.
7IAȘI a reușit să realizeze mai multe fotografii din interiorul Spitalului unde se află poziționate cele două echipamente. La Clinica de Radiologie echipa de tehnicieni de la DTL a început montajul, fiind desfăcute cutiile în care erau componentele aparatului. Așa cum se observă și din imagini, în realitate echipamentul nu este montat.
Spațiul UPU mai mic decât CT-ul
Însă partea cea mai gravă a acestei ilegalități enorme orchestrate de conducerea Spitalului Sf. Spiridon este legată de CT-ul ce trebuia amplasat în Unitatea de Primiri Urgențe. Când s-au prezentat luni, 10 ianuarie 2022, pentru a iniția montajul, tehnicienii de la DTL au constatat că schița încăperii pusă la dispoziție de către Spital nu corespunde cu ceea ce au găsit în realitate și că nu există spațiu suficient pentru a fi amplasat CT-ul. Practic, oficial, în acte, CT-ul figurează ca fiind amplasat într-o încăpere care este mai mică decât gabaritul echipamentului! Conducerea Spitalului știa de această problemă însă și-a asumat că va realiza reamenajări și modificări ale spațiului așa încât să nu existe probleme la montaj. Furnizorul a fost amânat mai multe luni în privința livrării tocmai pentru a pregăti spațiul, DTL având cele două echipamente pregătite pentru a fi aduse la Iași încă din august-septembrie 2021. Numai că, șefa compartimentului de achiziții Daniela Nechifor, omul de încredere al managerului Dan Timofte, nu a realizat procedura de achiziție a reamenajării spațiului din UPU, ajungându-se astfel ca CT-ul achizionat să nu poată fi montat.
„Conducerea Spitalului” e ocupată
7IAȘI a solicitat managerului Dan Timofte să precizeze dacă echipamentele au fost montate și puse în funcțiune, condiție obligatorie pentru decontarea banilor. Am solicitat copii după procesele verbale de montaj și punere în funcțiune, documente ce au fost transmise la Ministerul Sănătății pentru decontarea banilor. Într-un email transmis redacției, neasumat de nicio persoană, dar semnat colectiv „Conducerea Spitalului”, răspunsul ocolește întrebarea directă pusă de 7IAȘI. ”Conducerea Spitalului” afirmă doar că echipamentele sunt toate în incinta unității medicale, dar evită să spună dacă aparatura a fost montata și pusă în funcțiune. Scuza conducerii Spitalului Sf. Spiridon pentru a nu răspunde la întrebarea legată de procesele verbale de montaj și punere în funcțiune este una halucinantă: sunt prea ocupați cu bilanțul financiar pentru anul 2021 și planurile pentru 2022, motiv pentru care ne vor răspunde altă dată.
„Ca răspuns la solicitarea Dvs. vă comunicăm că achiziția și decontarea de aparatura medicală la care faceți referire s-a efectuat în conformitate cu prevederile legale. Precizăm că la 31 decembrie 2021 toată aparatura decontată se afla în cadrul Spitalului Sf. Spiridon. Datorită volumului mare de lucru (bilanț contabil, bugetul de venituri și cheltuieli, salarizarea personalului, etc.) vom reveni cu detalii suplimentare referitoare la celelalte solicitări în cel mai scurt timp posibil. Conducerea Spitalului”.
Documentele solicitate de 7IAȘI fac parte din dosarul procedurii de achiziție și nu implică o muncă de documentare anevoioasă. În 5 minute funcționarul care a gestionat procedura poate identifica și fotocopia documentele solicitate. Departamentul care se ocupă cu aceste proceduri nu are nicio legătură cu departamentul care realizează bilanțul contabil sau bugetul pe anul 2022. Aceste detalii, pe lângă faptul că nicio persoană nu a avut curajul să semneze emailul, arată că persoanele din conducerea Spitalului se simt cu musca pe căciulă. Pe 28 decembrie 2021, 7IAȘI a solicitat Spitalului Sf. Spiridon detalii despre o procedură de licitație. Într-o oră de la solicitare am primit un răspuns elaborat pe 15 pagini cu detalii pe care nici nu le solicitaserăm. Răspunsul era semnat de managerul Dan Timofte, șefa achizițiilor, Daniela Nechifor, și consilierul juridic Alexandru George Coroabă. Deci, atunci când treburile sunt în regulă, ”conducerea spitalului” este transparentă și răspunde prompt. Dar, când presa descoperă ilegațitățile comise, brusc nu mai este timp pentru nimic!
Rareș Neamțu
De la o posta se cunoaște ca este un articol scris la comanda.Ziaristul nu a primit documentele solicitate de la spital ,în schimb afirma cu tărie ca s-a semnat în fals. În concluzie ziaristul a fost dus în eroare de informatorii din spital sau este rău intenționat.
Fituica asta de ziar nu primește comentarii.?Daca ai fi un ziarist corect ai lasă să curgă comentariile.Ar vrea sa comenteze salariații care știu adevărul ,mai ales despre cei care au comandat articolul(Barliba ,Neagu si altii).