Daniel Juravle a ajuns viceprimar la doar 35 de ani și este deja perceput ca succesor al lui Mihai Chirica după modelul preluărilor de ștafetă „Simirad – Nichita”, „Nichita Chirica.”
Interviul realizat de 7IAȘI cu tânărul liberal nu a ocolit problemele sensibile ale administrației locale, cum ar fi urbanismul, traficul rutier, pierderile financiare înregistrate în gestionarea proiectelor europene sau chiar situația „ziariștilor interziși” în Primăria Iași.
Uneori, Juravle driblează cu răspunsurile printre întrebări: „probleme de urbanism există în toate marile orașe” sau „nu simt că există secretomanie”, spune acesta referindu-se la relația pe care Mihai Chirica a cultivat-o cu anumite canale media.
Cu toate acestea viceprimarul PNL nu ezită să-și prezinte viziunea cu privire la problemele reale ale administrației locale. Vorbește despre parcări tip Park & Ride, prima urmând a fi construită la capăt CUG, și despre încă o bandă unică pentru transportul în comun care va fi creată în Păcurari.
Despre cum și de ce se fac angajări în Primărie, relația cu viceprimarul „trădător” de la USR, urbanism sau digitalizare aflați citind interviul cu Daniel Juravle
- Iașul este un oraș sufocat de trafic și care suferă din cauza lipsei locurilor de parcare. Nu s-a construit nicio parcare nouă de 20 de ani! Soluții există, exemple de bune practici vedem peste tot în țară sau străinătate, doar Primăria Iași nu este capabilă să le aplice. Există vreo speranță că se vor schimba lucrurile în viitorul apropiat?
Deja se observă schimbări în acest sens. Să nu uităm că traficul în Iași este unul supraaglomerat și din cauza noilor înmatriculări, care nu sunt puține. Infrastructura orașului nostru este dificil să fie extinsă. Avem bulevarde largi, însă, odată cu creșterea numărului de mașini, aceste bulevarde devin supraaglomerate. Pe de altă parte, soluția cea mai la îndemână și care reprezintă și viitorul presupune soluțiile alternative de mobilitate urbană – un transport public de calitate, piste interconectate pentru biciclete, benzi unice dedicate mijloacelor de transport. În acest sens, am început deja cu zona CUG – Podu Roș. Chiar dacă această decizie a fost privită cu reticență, rezultatele încep să se vadă și să fie apreciate. Totodată, pentru a susține acest demers, începând cu anul viitor, vom avea câteva parcări de tip Park & Ride. Vom începe cu zona Capăt CUG, unde cei care vin din zone precum Ciurea, Grajduri sau, de ce nu, Vaslui, vor putea să își lase mașina în parcare și să folosească transportul public astfel încât durata călătoriei să nu fie mai mare de 15 minute până în centrul orașului. Cartierul Păcurari va fi următoarea zonă în care vom implementa banda unică pentru transportul public. O atenție vom acorda în perioada următoare realizării pasajelor, sub sau supraterane. S-au recepționat deja studiile de fezabilitate pentru pasajele subterane de la Piața Palatului Culturii și din Rond Agronomie. Urmează marile provocări din zona Podu Roș și Bucium.
- Primăria a pierdut milioane de euro în urma corecțiilor financiare aplicate pentru nereguli în gestionarea fondurilor europene. Vedem mereu aceleași greșeli comise. De ce nu se impută aceste greșeli repetate funcționarilor care au greșit? De ce nu sunt înlocuite/demise aceste persoane incompetente care greșesc mereu și produc deservicii comunității?
Corecțiile financiare aplicate de către Serviciul Constatare Nereguli din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației proiectelor implementate de UAT Municipiul Iași în cadrul Programului Operațional Regional 2007-2013 și 2014-2021 au fost cauzate de neconformități constatate la derularea procedurilor de achiziții publice.
Neconformitățile au fost constatate ca urmare a unor interpretări subiective privind aplicarea prevederilor legislației incidente achizițiilor publice, legislație care în perioada menționată anterior a fost inconsecventă, contradictorie, interpretabilă, neadaptată la realitățile societății românești.
În acest sens, UAT Municipiul Iași a contestat în aceasta perioada aplicarea corecțiilor financiare si a reușit să convingă Ministerul Dezvoltării să anuleze unele corecții.
După depășirea procedurilor de contestare administrativă, UAT Municipiul Iași a procedat la contestarea în instanță a aplicării acestor corecții. Au fost foarte multe cazuri în care instanța a anulat aceste corecții financiare și a obligat Ministerul Dezvoltării să returneze sumele reținute.
În concluzie, considerăm că aplicarea acestor corecții financiare nu reprezintă constatarea unor greșeli comise de anumite persoane, ci sunt litigii privind interpretarea unor prevederi legislative privind achizițiile publice.
- De-a lungul timpului a fost reclamată în presă huzureala funcționarilor pe bani publici. Există percepția publică că schema de personal este supraîncărcată, că există posturi de tăiat frunze la câini și clientelă politică care freacă menta. Când vom avea un audit public pe resursa umană în Primăria Iași și cum veți schimba această percepție a cetățenilor?
În organigrama Primăriei Municipiului Iași, avem foarte multe posturi libere. Sunt scoase la concurs posturi la care, din nefericire, nu se prezintă candidați. Spre exemplu, în cazul Direcției de Urbanism, a Direcției Tehnice sau a Serviciului Investiții, este drept că există și o percepție negativă asupra anumitor activități, iar aceasta se poate schimba doar printr-o comunicare foarte bună între funcționarii publici și cetățeni și un management bazat pe o evaluare transparentă a eficienței, prin intermediul unor indicatori de performanță. Aceste aspecte ar trebui să fie publice sub un aspect general, în limita legii, împreună cu un plan de acțiune pentru îmbunătățirea celor identificate. Vizăm o schimbare a organigramei, dar care să fie făcută în urma unui audit realizat de specialiști în resurse umane. O organigramă mai suplă, care să simplifice și să clarifice modalitatea de luare a deciziilor împreună cu o diminuare a gradului de birocrație.
- Există birouri și servicii supraîncărcate cu personal. În același timp, avem Urbanismul și Gestiunea parcărilor care nu au personal suficient, ceea ce afectează buna funcționare în deserviciul cetățenilor. Cum veți corecta aceste anomalii?
Prin modificarea organigramei, urmărim să acoperim și locurile libere de la Serviciul Administrare Parcări și Direcția Urbanism. Suntem conștienți de această situație și ne dorim să o soluționăm cât mai repede. Așa cum am răspuns la întrebarea anterioară, o organigramă adaptată la realitățile și nevoile actuale și împreună cu un audit realizat de specialiști sunt soluții care să vină în acoperirea acestui deficit de personal.
- Urbanismul este buba neagră a Primăriei. Când va fi stârpit sistemul mafiot de emitere a documentelor de urbanism? Când vor fi tratați toți cetățenii în mod egal?
Problemele de urbanism există în toate marile orașe. Citeam presa locală din alte două mari orașe din România și observam că întâmpinăm probleme similare. Trebuie neapărat să finalizăm PUG-ul, care va oferi o claritate în ceea ce privește urbanismul în Iași, și o digitalizare a relației dintre cetățean și administrația publică locală. Urmărim să conturăm o interfață prietenoasă și transparentă între Primăria Municipiului Iași și cei care au nevoie de documente emise de municipalitate. Nu vă ascund că suntem conștienți că pentru a crește calitatea serviciilor trebuie să creștem și calitatea reurselor umane implicate. Aici avem nevoie de sprijin continuu din partea societății prin prezentarea la concursurile noastre a celor bine pregătiți oameni în condițiile în care nivelul de salarizare este unul corespunzător.
- Se vorbește de digitalizare, însă Primăria Iași este încă în epoca primitivă. Când va evolua și instituția pe care o conduceți și vom putea beneficia de facilitățile digitalizării?
Există o diferență între această percepție și realitatea propriu-zisă. Spre exemplu, plata impozitelor și a taxelor este digitalizată. Acest lucru se poate realiza online. De asemenea, se află în procedură de licitație publică realizarea a două platforme, un nou site al Primăriei Municipiului Iași și un portal pentru o interacțiune mai prietenoasă, în timp real și transparentă între administrația publică locală și cetățeni. Cu ajutorul acestui portal, cetățenii pot solicita diverse documente cu doar câteva click-uri. De asemenea, este nevoie de o interconectare a actualelor soluții de digitalizare ale administrației publice locale.
- În Primăria Iași există o secretomanie exagerată. Documentele și informațiile publice nu mai sunt publice. Există jurnaliști care au accesul interzis în Primărie. Există cereri formulate de presaă la care nu s-a răspuns deși au trecut luni de zile de la solicitare. Multe lucruri se fac pe furiș. Când vom vedea o transparentizare a activității? Ce are de ascuns conducerea Primăriei?
Eu nu simt că există o astfel de secretomanie. Ori de câte ori am fost abordat privind subiecte de interes local, am fost deschis și am răspuns prompt și am căutat să ofer toate detaliile pe care le-am avut cu privire la un anumit proiect.
Pentru viitorul portal online al Primăriei Municipiului Iași, dorim să includem și facilitatea de a urmări în timp real fluxul documentelor, stadiul în care se află și compartimentul responsabil de soluționarea sesizărilor. Astfel, dorim să venim în întâmpinarea celor semnalate și să oferim cetățenilor o interfață prietenoasă și transparentă.
- În ultimii ani am văzut doar machete și promisiuni. PNL a venit la putere în plan administrativ răsturnând căruța cu promisiuni. A trecut un an și nu avem nimic concret. Ce explicații aveți pentru ieșeni?
Pare că se uită foarte ușor faptul că bugetul Municipiului Iași pe anul 2021 a fost votat abia la finalul lunii mai și am avut la dispoziție doar jumătate de an să implementăm ce ne-am propus. Sunt și proiecte mari pe care le avem în vedere, a căror implementare se întinde pe o perioadă mai mare de timp. Încercăm să rezolvăm problema mobilității prin măsuri pe care le-am prezentat de mai multe ori în spațiul public. Continuăm să facem lobby și există o promisiune din partea Guvernului României pentru Sala Sporturilor. Lucrăm deja la bugetul pentru anul următor și sperăm că de această dată să fie aprobat în timp util astfel încât să recuperăm ceea ce am pierdut din cauza orgoliilor politice. Alături de colegii din Consiliul Județean Iași, care lucrează de asemenea la anumite proiecte de anvergură – de la parcuri industriale sau trenul metropolitan până la Insitutul de Boli Cardiovasculare sau Spitalul Regional, care este o certitudine. Este drept că instabilitatea politică de la nivel național ne afectează, însă sperăm să avem un guvern învestit cât mai repede și care să continue să susțină proiectele și obiectivele pe care le-am setat pentru Iași și Moldova.
- Cum se va transpune în plan local noua alianță PNL-PSD? Ce funcții vor primi PSD-iștii? Cât de sigur mai este postul de viceprimar pentru Cezar Baciu?
Lucrurile sunt clare pe plan local. Avem deja un viceprimar cu votul căruia am putut să deblocăm Iașul și cu care avem o relație de colaborare foarte bună, corectă din punct de vedere politic. Aspectele de negociere politică referitoare la alte funcții se fac de către președinții celor două organizații județene și de birourile de conducere județene. În acest moment, nu avem niciun fel de discuție referitoare la funcții. Sper să fie o discuție pe proiecte, asumându-ne cu date exacte finalizarea unor demersuri pe care ieșenii le așteaptă de multă vreme. Aici ne referim la Autostrada A8, stadionul municipal, șoseaua de centură și proiectele regiunii noastre.