@ Ieșenii plătesc incompetența cu bani grei @ Autoritatea Feroviară Română (AFER) a anunțat Primăria Iași că nu deține licență pentru administrarea liniei ferate care deservește CET Holboca @ Anunțul AFER se traduce simplu: dacă mâine ajunge cărbunele la Iași, acesta rămâne blocat în gară, astfel încât nu poate fi transportat până la centratala termică de la Holboca @ Obținerea licenței poate dura și 6 luni de zile @ Primăria a avut la dispoziție 8 luni de zile să obțină licența, adică din ianuarie 2021de când Veolia a anunțat că pleacă de la Iași @ Anunțul AFER a venit pe 14 octombrie, când primarul Mihai Chirica era preocupat de focul de artificii @ Încă o informație bombă: Primăria Iași nu a depus la ANRE dosarul pentru reactualizarea prețului gigacaloriei, ceea ce înseamnă că diferența de preț între costul de producție actual și prețul facturat către populație se va consitui în pierderi decontate din bugetul local al Municipiului Iași
Veolia a anunțat decizia de a renunța la contractul privind operarea sistemului de termoficare din Iași încă de la finalul lunii ianuarie 2021. Primarul Mihai Chirica a avut la dispoziție 8 luni de zile pentru a pregăti sezonul rece și pentru a asigura condiții optime pentru furnizarea căldurii către ieșenii racordați la sistemul centralizat. Gândindu-ne la faptul că Mihai Chirica a fost ani de zile director tehnic al Primăriei și membru în Consiliul de Administrație al CET, ne-am fi așteptat ca toate pregătirile să meargă strună, iar schimbarea administrării sistemului de termoficare să nu fie resimțită. Teoretic așa ar fi trebuit să se întâmple, practic constatăm că primarul Mihai Chirica trăiește într-o realitate paralelă. În cele opt luni scurse de la anunțul Veolia, Chirica și funcționarii din Primărie nu au fost în stare să pună la punct procedurile organizatorice, iar iarna îi ia pe nepregătite. Dacă eșecul contractării unui furnizor de cărbune este deja de notorietate, alte două informații bombă arată incompetența care guvernează administrația Chirica.
Primăria a uitat de licența pentru linia ferată
Un document emis pe 14 octombrie de către Autoritatea Feroviară Română (AFER) arată că Primăria Municipiului Iași nu deține autorizație de exploatare a liniei ferate industriale ce deservește CET Holboca și prin urmare cărbunele nu poate fi transportat către această unitate. Pe lângă toate acestea, Primăria nu a depus la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) dosarul pentru majorarea prețului la gigacalorie în concordanță cu creșterile prețurilor la gaze și cărbune. Chirica se ocupă de pomeniri, în timp ce problemele vitale ale orașului sunt ignorate. Haosul și incompetența domnesc în Primărie, zeci de mii de ieșeni sunt în pericol să nu primească căldură în această iarnă, iar noi toți vom suporta din buzunarele noastre gaura de milioane de euro dată de Chirica la bugetul local.
Pe 14 octombrie 2021, pe când Chirica era preocupat de focul de artificii de Sf. Parascheva, AFER informa Primăria Iași că nu are dreptul de a exploata linia de cale ferată ce deservește CET II Holboca și prin urmare cărbunele necesar funcționării termocentralei nu va putea fi transportat către unitate. Motivul este faptul că Primăria nu a făcut demersurile pentru obținerea unei autorizații de exploatare, așa cum prevede legea. Deși Veolia și-a anunțat plecarea încă din luna ianuarie 2021, Primăria a făcut primele demersuri pentru a vedea condițiile în care poate exploata linia ferată abia în luna septembrie! Șapte luni funcționarii au dormit și nu și-au pus întrebarea cum vor transporta cărbunele către CET II!
„Ca urmare a adresei dvs nr 96853/02.09.2021, înregistrată la AFER cu nr. 2000/2076/2021, privind încetarea contractului încheiat între Primăria Municipiului Iași și SC Veolia Energie Iași SA privind concesiunea liniei ferate industriale SC CET IASI SA – CET II HOLBOCA, vă comunicăm că exploatarea liniei ferate industriale se poate realiza de o persoană juridică numai după obținerea autorizației de exploatare a liniei ferate industriale. Conform prevederilor OMTCT nr. 880/2005, ”autorizația de exploatare a LFI este un document cu regim special, nominal și netransmisibil”, fapt pentru care autorizația de exploatare nr. 718-R2 acordată pentru Veolia Energie Iași nu poate fi utilizată pentru gestionarea liniei ferate industriale SC CET IASI SA – CET II HOLBOCA de către o altă persoană juridică. Pentru exploatarea liniei ferate industriale este necesară acordarea unei noi autorizații de exploatare solicitată de către proprietarul LFI sau de către o altă persoană juridică care a încheiat un contract de închiriere sau concesiune a liniei ferate industriale.” se menționează în adresa transmisă Primăriei p e 14 octombrie 2021.
Procedură laborioasă, autorizația în 2022
Conform legislației, Primăria Iași trebuie să obțină o autorizație de exploatare a liniei ferate pe baza unei documentații care conține nu mai puțin de 21 de criterii de îndeplinit. Procedura este una laborioasă și implică foarte multe condiții specifice domeniului feroviar.
Primăria, sau persoana desemnată, va trebui să dețină personal calificat și autorizat AFER pentru diverse proceduri specifice: impiegat de mișcare, personal responsabil cu siguranța circulației, personal responsabil cu întreținerea liniei, personal responsabil cu întreținerea echipamentelor care vor rula pe acele linii, etc. Acolo unde nu poate îndeplini anumite condiții, Primăria este obligată să contracteze firme din domeniu care pot asigura acest serviciu, ceea ce presupune derularea unor proceduri de achiziții publice pentru încheierea contractelor. Or, îndeplinirea unor condiții prin contractarea unor terți necesită timp, ceea ce va face ca documentația în vederea autorizării să nu poată fi depusă imediat. Conform informațiilor primite de 7IAȘI, pașii pentru obținerea autorizației de exploatare a liniei industriale necesită un timp destul de mare. Într-o primă fază, documentația se depune la sucursala teritorială AFER din Iași și la Regionala de Infrastructură Iași. Cele două entități verifică documentele și îndeplinirea condițiilor, după care își exprimă punctul de vedere. De regulă, acest demers nu durează mai mult de 30 de zile, dacă documentația este completă. După ce sunt emise cele două puncte de vedere, dosarul pleacă la structura centrală a AFER pentru analiză. Aici, conform uzanțelor, eliberarea autorizației de exploatare durează între o lună și șase luni de zile. Prin urmare, în cel mai fericit caz, dacă Primăria Iași ar avea astăzi documentația completă, ar putea primi dreptul de exploatarea a liniei ferate spre CET Holboca undeva spre finalul anului sau chiar în ianuarie 2022. Însă, așa cum arătam mai sus, există o sumedenie de condiții pe care Primăria nu le îndeplinește pentru a primi autorizația și pentru care va trebui să contracteze firme specializate. Asta înseamnă că în mod cert, ar fi imposibil de obținut autorizația pentru utilizarea liniei ferate anul acesta. Deci, din punct de vedere legal, cărbunele nu poate fi transportat către CET Holboca, iar furnizarea serviciului de termoficare este incertă.
Au uitat să depună dosarul la ANRE
Și fiindcă un lucru care începe prost continuă și mai prost, administrarea serviciului de termoficare are toate premisele să demoleze bugetul public al Municipiului Iași. O altă problemă majoră o reprezintă majorările de preț la cărbune și gaz. Acum, Primăria produce energie termică pentru populație la CET I folosind ca materie primă gaze naturale. Producerea energiei termice pe bază de gaz este mai scumpă decât cea produsă pe cărbune. Coraborat cu creșterea prețului la gaze naturale, costul de producție a gigacaloriei a explodat. Cu toate acestea, Primăria Iași nu a depus la ANRE dosarul pentru reactualizarea prețului gigacaloriei, ceea ce înseamnă că diferența de preț între costul de producție actual și prețul facturat către populație se va consitui în pierderi decontate din bugetul local al Municipiului Iași. Până la reactualizarea prețului, Primăria va acumula pierderi enorme la buget deoarece funcționarii nu au fost în stare să depună un dosar la timpul potrivit. În contextul în care Primăria încă nu reușește să rezolve mai repede problema cărbunelui pentru a porni CET II, pierderile cresc exponențial și vor atârna ca un bolovan la gâtul bugetului local. Iar când temperaturile scad mult sub zero grade, există pericolul ca CET I să nu poată face față furnizării energiei termice necesare.
Rareș Neamțu