Primarul Mihai Chirica reinventează apa caldă – proiectul transportului public metropolitan, scos din nou de la naftalină

Apropierea campaniei electorale și lipsa totală a realizărilor cu care să vină în fața ieșenilor îl determină pe primarul Chirica să scuture de praf proiecte lansate și uitate prin sertare ani de zile. Plenul Consiliului Local a aprobat joia trecută proiectul de constituire a Asociației Metropolitane de Transport Public Iași. Prin intermediul acesteia, ar urma să fie înființat un sistem de transport public care să lege municipiul de 14 comune din apropierea Iașului. Un proiect frumos și absolut firesc în condițiile în care mulți ieșeni lucrează în municipiu dar locuiesc în afara acestuia, iar traficul auto suplimentar generat de această stare de fapt sufocă Iașul și provoacă blocaje grave în trafic în fiecare dimineață și după-amiază. Un transport public modern, care să reprezinte o alternativă viabilă la cel individual nu poate fi decât de droit. Doar că… e o supă reîncălzită electoral.

Constituirea Asociației Metropolitane de Transport Public Iași a fost discutată, în exact aceeași formă și cu exact aceiași asociați încă de acum trei ani. Mai mult, așa cum rezultă din corespondența aferentă proiectului din 2017, ideea mai fusese vehiculată în 2013, doar pentru a fi abandonată ulterior.

Concret, în septembrie 2017 s-a constituit grupul de lucru pentru înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru serviciul de transport public local, cu participarea Primăriei municipiului Iași, a Consiliului Județean și a 14 comune, sub egida Asociației Zonei Metropolitane Iași. În următoarele două luni au avut loc trei întâlniri ale grupului de lucru, pentru discutarea detaliilor. În decembrie 2017, Asociația ZMI rezervă la Ministerul Justiției denumirea de Asociația Metropolitană de Transport Public Iași, exact cea reșapată acum. După noi întâlniri, la care primăria Iași a fost reprezentată de viceprimarul Radu Botez, consiliile locale din cele 14 comune aprobă, între 26 februarie și 26 aprilie 2018, adoptă hotărârile de aprobare a Actului Constitutiv și a Statutului noii asociații. Și… atât.

Proiectul de hotărâre nu a mai intrat pe ordinea de zi a Consiliului Local Iași, vioara întâi a asociației de transport. Primarii încep să întrebe ce se întâmplă, iar reprezentanții Asociației ZMI cer municipalității detalii cu privire la stadiul proiectului și la demersurile ce urmează a fi făcute. Întrebările au rămas fără răspuns.

Între proiectul lansat în 2017 dar abandonat în 2018 și cel de azi nu există practic nicio diferență. Față de Actul Constitutiv și Statutul de atunci, patrimoniul asociației de transport a crescut de la 1.600 la 8.000 de lei, iar sediul a fost mutat pe hârtie de pe Agatha Bârsescu la Palatul Roznovanu. S-au pierdut trei ani absolut degeaba, timp în care putea fi pus la punct tocmai sistemul de transport public despre care se vorbește acum. Asociația de transport metropolitan deja există. Nu trebuia reînființată, ci doar pusă în funcțiune.

În perioada 2007-2013, Iașul a beneficiat din partea Comisiei Europene, ca pol de creștere, de 111,25 milioane de euro fonduri nerambursabile. Banii au fost cheltuiți exclusiv în municipiu, deși ei ar fi trebuit utilizați pentru întreaga Zonă Metropolitană. Nici din cele 58,34 milioane de euro alocate municipiului în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 nu s-a găsit vreun eurocent pentru comunele din Zona Metropolitană, deși dezvoltarea lor și cea a municipiului sunt acum strâns legate. Timp de 13 ani, municipiul Iași și-a adus aminte de comunele din ZMI doar în campania electorală, uitându-le imediat după închiderea urnelor. Putem crede că acum va fi altfel? Putem crede că Iașul va reuși să implementeze un proiect complex precum transportul public metropolitan, în condițiile în care nu a reușit nici măcar să obțină cele 12 milioane euro alocate în 2018 de Ministerul Mediului pentru cumpărarea a 20 de autobuze electrice și construirea de stații de încărcare? Banii au fost ratați dintr-o gafă administrativă copilărească, municipalitatea uitând să certifice conformitatea cu originalul a documentelor depuse în copie. Ce încredere mai pot avea primarii din ZMI în capacitatea managerială a municipalității ieșene?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here