În România, educația sexuală este un subiect tabu în multe familii, dar și în școli. Un studiu recent arată că 6 din 10 mame minore nu au avut acces niciodată la astfel de informații. Tinerii din România își încep viața sexuală fără să fie conștienți de pericolele la care se expun. Statisticile arată că, de cele mai mule ori, se îmbolnăvesc la o vârstă fragedă și nu sunt diagnosticați la timp.
Dr. Monica Holicov, medicul care s-a oferit voluntar să meargă în infernul de la Suceava, ne vorbește despre importanța educației sexuale în școli. Medic obstetrician-ginecolog la Maternitatea “Cuza Vodă”, implicată în numeroase programe sociale, Holicov vede și discută anual cu mii de tineri. Le știe problemele, frământările și este convinsă că educația sexuală nu poate face decât bine acestor tineri. Care sunt beneficiile educației sexuale în școli aflăm de la dr. Monica Holicov în rândurile de mai jos.
Cum vedeți disputa dintre taberele pro și contra introducerii educației sexuale în școli?
Nu înțeleg reticența părinților, a bisericii și a politicienilor în a implementa lecții de educație sexuala în școală, când este cunoscut atât pentru părinți cât și pentru profesori cât de greu este să vorbești unui copil/adolescent despre un subiect atât de tabu cum este sexul. Iar în secolul actual când internetul e la un click distanță, să crezi că un copil este atât de naiv încât să creadă că abstinența este singura protecție împotriva bolilor cu transmitere sexuală sau a sarcinii nedorite, ar fi o greșeală . De ce să nu lase părinții responsabilitatea educației sexuale unui profesionist capabil să răspundă pertinent și științific nu doar prin prisma vieții personale la toate întrebările unui copil? Mi se pare dea dreptul pueril în contextul în care cu siguranță aceste ore nu exclud părinții din ecuație.
De ce trebuie să spunem DA educației sexuale în școală?
-e mai simplu să lași greul pe umerii unui profesionist.
-copii de astăzi își încep cu siguranță viață sexuala mult mai devreme decât au făcut-o părinții lor.
-presiunea pusă de grup poate influența decizia în ceea ce privește începerea vieții sexuale și adolescentul poate greși printr-o conduita incorectă luată în pripă sau ca să fie „cool”.
-profesioniștii nu îndeamnă la începerea devreme a vieții sexuale ci din contră, vor pleda pentru tergiversare și amânare până la vârsta la care adolescentul este capabil să aleagă
-educația nu înseamnă lipsa informației.
Ce ar câștiga copiii noștri dacă ar beneficia de educație sexuală în școală?
-date despre pubertate, tulburări hormonale, menstruație, emisii nocturne, anatomia și fiziologia organelor genitale.
-construirea unor abilitați sociale care să ajute copilul să spună „nu” unui virtual abuz și care să nu distrugă prietenia dintre un băiat și o fată.
-să îmbunătățească înțelegerea problemelor negative legate de sex cum ar fi: bolile cu transmitere sexuală și sarcină nedorită.
-accesul la profesioniști sau ușurarea comunicării din cauza rușinii și fricii în caz de: avort, inițierea unei contracepții, tratarea unei boli cu transmitere sexuală.
-creșterea încrederii în sine, a respectului propriului eu și a respectului pentru sexul opus, creșterea toleranței față de cei care sunt diferiți de majoritatea și deci scăderea violenței în comunitate.
-scăderea anxietății și depresiilor legate de sex, care apar frecvent la adolescenți.
-aspecte emoționale și etice, morale ale vieții sexuale și sociale ale adolescenților.
-date despre identitate și egalitatea de gen , care deși este o problemă ascunsă sub preș, nu trebuie să negăm existența LGBT, ci doar să acceptăm dreptul acestora la nediscriminare.
-pregătirea copiilor în a deveni adulți fericiți și dobândirea unei moralități relaționale și sexuale atât de necesare într-o societate normală.
Sexul este peste tot în viață reală: TV , școală, social media, așa că nu-i putem nega existența, iar oferirea de informații corecte date de profesioniști din domeniul educației sau sănătății sunt cu siguranță mai bune decât absența lor care poate duce la comportamente sexuale anormale și dramatice pentru adolescenți pentru că vidul de informație este înlocuit de internet cu pornografia adiacentă și informații de multe ori aberante.
În concluzie este obligatoriu realizarea unui compromis sau a unei alianțe între asociațiile de părinți, universități, societatea civilă, biserică, politicieni și profesioniștii din domeniul sanitar și educație pentru implementarea unui program național care să ofere copiilor noștri DREPTUL LA EDUCAȚIE, fie ea și sexuală.