În numele Domnului și al lui Chirica! O agenție de turism a vândut lumânări și candele cu 2 miliarde Primăriei Iași

Constantin Chirica, prin intermediul a două firme de turism, a livrat lumânări și candele în valoare de aproximativ 2 miliarde lei către Primăria Iași @ Pentru a putea prinde contractul, Chirica a prezentat o declarație de conformitate din ianuarie 2018, dar firma a fost înființată, o lună mai târziu, în februarie 2018 @ Mai bine de jumătate din cifra de afaceri a firmei se datorează relațiilor comerciale cu societatea primăriei, fără nici o legătură cu obiectul principal, turismul

În perioada ianuarie 2016 – mai 2018, Servicii Publice Iași SA (SPI) a organizat mai multe proceduri de achiziție directă pentru candele și lumânări. Firma selectată de conducerea SPI a fost aceiași de fiecare dată, agenția de turism Central Travel SRL, sumele cuprinse fiind între 2.000 și 6.000 de lei. În 2017 și primul trimestru din 2018, firma Central Travel a primit de la Servicii Publice peste 150.000 lei fără TVA. Astfel, combinațiile cu lumânări pe seama Servicii Publice a ajuns principala sursă de venit a companiei lui Constantin Chrica, deși oficial ar fi trebuit să se ocupe cu serviciile turistice. În 2017, potrivit Ministerului de Finanțe, conform bilanțului depus, societatea Central Travel a avut o cifră de afaceri de 110.000 lei fără a avea niciun angajat declarat. Din această sumă, 61.000 de lei, adică peste 55% din cifra de afaceri, reprezintă volumul tranzacțiilor cu lumânări și candele derulate cu Servicii Publice.

Noua firmă primește comandă la câteva zile de la înființare

În februarie 2018, Constantin Chirica înființează o nouă societate având același sediu, același obiect principal de activitate și o denumire aproape similară – Central Turism. La finalul lunii aprilie 2018 noua societate devine plătitoare de TVA, iar din mai intră ”în pâine” și începe furnizarea lumânărilor către Servicii Publice. Și în doar câteva luni primește comenzi de peste 30.000 de lei pentru candele și lumânări! Cum se poate ca o societate nou înființată, fără experiență și fără angajați să prindă imediat contracte cu o societate de stat? Preia prin moștenire de la o alta mai veche, căci în administrația Chirica Primăria Iași a fost privatizată și trecută pe persoană fizică, iar banii publici se moștenesc din generație în generație, așa cum ne explică Laurențiu Ivan, director la SPI:

”În data de 5 mai 2018 autoritatea contractantă (Servicii Publice) a primit o înștințare de la Central Travel prin care aduce la cunoștința autorității faptul că și-a schimbat denumirea în Central Turism SRL Iași.” Însă potrivit Ministerului de Finanțe și Registrului Comerțului, Central Travel și Central Turism sunt două entități diferite. Dacă ceea ce spune Ivan este adevărat înseamnă că Constantin Chirica, administratorul celor două societăți, a comis un fals și a îndus autoritatea contractantă în eroare. Chiar și așa, funcționarii din cadrul Servicii Publice aveau obligația să verifice veridicitatea informațiilor, fapt ce ar fi scos la iveală că este vorba de două societăți distincte.

Lumânări, funcție de necesități

Cum s-a ajuns în această situație? Oficial, Laurențiu Ivan susține că acesta este rezultatul procedurii de selecție a furnizorului.

”Toate achizițiile de candele și lumânări au ca suport referatul de necesitate, consultarea pieței, primirea ofertelor, nota justificativă privind alegerea ofertei cu prețul cel mai scăzut, comanda, toate acestea desfășurate la începutul fiecărui an bugetar și aprobate de conducerea unității. Referatul de necesitate se întocmește lunar de gestionar în funcție de vânzările din magazin. În funcție de necesități fiecare achiziție se face prin intermediul platformei SEAP.” se arată în răspunsul transmis redacției 7 IAȘI de către conducerea Servicii Publice SA.

În realitate, consultarea pieței se face analizând selectiv mai multe oferte din SEAP, de obicei cele mai scumpe, pentru a putea direcționa contractul către furnizorul agreat de conducere. Așa se explică anomalia prin care o agenție de turism devine furnizor de lumânări. Pentru că în administrația Chirica câștigătorul contractelor pe bani publici vine direct în plic, restul fiind un simulacru.

Chirica, intermediar cu licență falsificată

Oficial, Constantin Chirica achiziționează marfurile de la societatea Light Candel Art SRL din Ilfov, acestea fiind importate în mare parte din China. Faptul că firmele lui Chrica sunt un fel de ”a șaptea roată la căruță” pe circuitul comercial demontează minciuna celor de la SPI cum că ofertele Central Travel și Central Turism nu aveau cum să fie cele mai ieftine de pe piață. Iar șirul neregulilor nu se oprește aici. Conform legii 103/1992, pentru comercializarea obiectelor de cult este necesară obținerea unei licențe din partea unui cult religios recunoscut de lege în România. Furnizorul Light Candel Art deține o licență din partea Arhiepiscopiei Romano-Catolice pentru comercializarea obiectelor de cult. În schimb, cele două două societăți ale lui Chirica nu au niciun document valabil care să îi ofere acest drept. Central Travel și Central Turism au scos la înaintare o declarație de conformitate emisă de Light Candel, document care nu poate ține loc de licență. Întrebările 7 IAȘI i-a luat pe nepregătite pe cei de la Servicii Publice și pe Constantin Chirica, astfel că tizul primarului a recurs la soluția ultimativă: a falsificat în mod grosolan un document pentru a simula respectarea legii în ceea ce privește tranzacțiile cu lumânări. Chrica a transmis către SPI o declarație de conformitate eliberată de Light Candel Art pe data de 10.01.2018, la prima vedere către Central Turism SRL. Numai că la data de 10 ianuarie 2018 firma Central Turism SRL nu exista, fiind înființată abia pe 23 februarie 2018. După analiza documentului se observă clar că declarația de conformitate fusese eliberată pe numele altei societăți, Chrica modificând numele societății și numărul facturii. Chirica a falsificat același document de mai multe ori și l-a folosit la fiecare livrare către Servicii Publice.

Reporterii 7IAȘI nu au găsit pe nimeni la sediul firmei de turism. Vreme de două zile, țipenie de om nu a călcat pragul spațiului situat în pasajul pietonal din Piața Unirii.

Rareș NEAMȚU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here