O singură firmă a prins mai toate contractele ce țin de organizarea „Centenarului”, de la materiale publicitare până la îchirierea unor corturi ori achiziția serviciilor de transport și cazare @ Primăria a încheiat cinsprezece contracte cu B2B Agency, câte unul pentru fiecare prestare de serviciu sau produs, cu o valoare totală de 25.000 de euro @ Cel mai probabil, Primăria Municipiului Iași a ”spart” intenționat bugetul evenimentelor pentru a derula procedura de cumpărare directă și a evita desfășurarea unei proceduri publice la care puteau concura mai multe companii
Pe 10 mai și pe 20 septembrie Primăria Municipiului Iași atribuie mai multe contracte către SC B2B AGENCY SRL. Suma este una deloc de neglijat. Peste 25.000 de euro pompați într-o societate a cărui acționar are strânse legături cu primarul Mihai Chirica și viceprimarul Gabriel Harabagiu. Societatea lui Stratan Marius Laurențiu a ajuns un fel de intreprindere de ”ace, brice și carice” la care Primăria Iași apelează în mod frecvent. Potrivit lui Laurențiu Stratan, patronul B2B AGENCY, contractele de care au beneficiat firma sa au la bază organizarea a două manifestări din cadrul programului celebrării Centenarului Marii Uniri. Însă sumele alocate și secretomania din jurul acestor contracte miroase mai degrabă a sifonare de bani publici decât a celebrare a Centenarului. Zeci de mii de euro sunt aruncați pe evenimente care nu aduc nicio plus valoare comunității, fiind menite doar a satisface ego-ul fanfaronic al primarului Mihai Chirica și a alimenta cu bani camarila de trepăduși din jurul edilului Iașului. Deși Stratan vorbește despre achiziția organizării a două evenimente, potrivit SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), Primăria a încheiat cinsprezece contracte cu B2B Agency, câte unul pentru fiecare prestare de serviciu sau produs. De ce a ales Primăria lui Chrica această soluție păguboasă? Potrivit unui expert în achiziții publice consultat de 7 IAȘI, este foarte probabil ca Primăria Municipiului Iași să fi ”spart” intenționat bugetul evenimentelor pentru a derula procedura de cumpărare directă și a evita desfășurarea unei proceduri publice la care puteau concura mai multe companii. Astfel, Primăria a putut atribui contractele după bunul plac. O procedură deschisă concurenței probabil nu i-ar fi permis companiei lui Stratan să câștige contractele la aceleași prețuri ca cele de la cumpărarea directă. Însă aici apare marea problemă. Dacă Primăria ar fi organizat o procedură pentru întreg pachetul de produse și servicii ar fi avut justificarea de a atribui contractul către o companie precum B2B Agency. Spre exemplu, produsele tipografice ar fi trebuit să meargă către o societate specializată pe acest tip de activitate. Or, având în vedere că firma lui Stratan nu produse aceste materiale, prețul a crescut artificial în defavoarea Primăriei Iași dar spre profitabilitatea găștii lui Chirica. Iar când spunem profitabilitate ne referim la prețuri care au întrecut orice măsură: 47.000 lei pentru servicii publicitare pe care nimeni nu le-a văzut și nu pot fi cuantificate sau la tipărirea unei cărți de 80 de pagini pentru care sau achitat aproape 30.000 de lei.
Bilete de avion și cazare
Pe data de 10 mai 2018, Primăria Iași atribuie două proceduri societății B2B Agency: servicii de cazare și servicii de transport aerian. Nu mai puțin de 11.000 de lei pentru 3 bilete de avion și cazarea la hotel a celor trei persoane! Deși pe SEAP Primăria Municipiul Iași a publicat informația potrivit căreia trei camere în regim single pentru o singură noapte au costat 3.300 lei, adică 1.100 fiecare cameră, Laurențiu Stratan spune că este o greșeală și că firma sa a facturat doar 1.100 lei. Pe 20 septembrie, Primăria apelează din nou la firma lui Stratan și achiziționează din nou trei bilete de avion pe ruta București-Iași și 3 camere single la un hotel de trei stele din Iași. De ce alege Primăria Iași tocmai firma lui Stratan pentru astfel de servicii și nu apelează la o agenție de turism specializată?
Primăria are 100 de corturi, dar închiriază de la Stratan
Separat de aceste două evenimente, pe 10 mai și pe 7 iunie Primăria Iași apelează din nou la firma lui Stratan. De această dată obiectul contractelor încheiate îl reprezintă închirierea unui cort de 12X20 metri. Tariful perceput de firma lui Stratan, un chilipir: 22.000 lei. Asta în condițiile în care Primăria Iași și Servicii Publice SA dețin în proprietate peste 100 de corturi de diverse dimensiuni care sunt utilizate la diverse evenimente. Reporterii 7 IAȘI l-au contactat pe Laurențiu Stratan pentru a clarifica mai multe aspecte legate de contractele încheiate de B2B Agency cu Primăria Municipiului Iași. După mai multe covorbiri telefonice și un schimb de emailuri, Stratan nu a dorit să detalieze pentru ce a încasat cei peste 115.000 lei. Deși Laurențiu Stratan a încercat să pară cooperant și că nu are nimic de ascuns, întrebările reporterului 7 IAȘI privitoare la cei 47.000 de lei cu titlu servicii publicitare au rămas fără răspuns.
”Stratan: „Dorim să păstrăm clauza de confidențialitate”
”Serviciile de închiriere pavilion sunt distincte și au reprezentat amenajarea Pieței Artelor. În opinia noastră, prețul solicitat este cel puțin competitiv, dacă nu sub prețul pieței. Toate celelalte servicii fac parte din organizarea de evenimente. În ceea ce privește motivele selectării noastre îmi place să cred că țin de seriozitate, profesionalism, implicare, implicare, prețuri competitive. În ceea ce privește prețurile și alte aspecte cantitative dorim să păstrăm clauza de confidențialitate.” a declarat Laurențiu Stratan.
Rareș Neamțu
Firma lui Stratan oferă şi fete pentru evenimente, poate de asta este apreciata de Chirica şi Habarnagiu.