Hingherii de maşini se întorc şi vor fi şi mai puternici: Vor putea ridica inclusiv maşinile parcate pe trotuare

Hingherii de maşini vor putea fi văzuţi din nou pe străzi începând de mâine când intră în vigoare HG 965/2016 care modifică Regulamentul pentru aplicarea Codului Rutier şi care le va permite din nou autorităţilor să ridice maşinile parcate neregulamentar.

Noile articole stabilesc clar care sunt situaţiile în care se pot ridica vehiculele staţionate voluntar neregulamentar:

„a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;

b) în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia „Staţionarea interzisă” şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;

c) pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 m;

d) în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;

e) în pante şi în rampe;

f) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia „Staţionare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia „Zona de staţionare cu durata limitată” peste durata stabilită.”

Situaţiile în care hingherii nu vor putea ridica maşinile parcate ilegal

Ridicarea vehiculelor se va realiza non-stop de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administraţia publică locală, mai arată Ordonanţa de Guvern. Mai exact, şoferii nu-şi vor mai putea lăsa nici noaptea maşinile parcate pe carosabil dacă acesta nu este amenajat în acest scop. 

„Ridicarea vehiculului nu se dispune sau, dacă a fost dispusă, nu se pune în executare sau încetează, în cazul în care în vehicul este vizibilă prezenţa unor persoane. Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situaţia în care prezenţa unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative. Totodată, nu se pot ridica vehiculele aparţinând unei instituţii, care desfăşoară o acţiune de intervenţie sau misiune cu caracter de urgenţă”, subliniază Ordonanţa de Guvern.

În ce constau operaţiunile de ridicare a maşinii

Operaţiunile executate pentru ridicarea vehiculului constau în ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului. „Transportul la locul de depozitare se face în condiţii care exclud deplasarea pe propriile roţi a vehiculului ridicat”, arată documentul citat.

Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la iniţierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării şi este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz se suportă doar contravaloarea operaţiunii de ridicare.

Depozitarea se face numai în spaţii corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administraţia publică locală.

Pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administraţiei publice locale.

Administratorul drumului public sau, după caz, administraţia publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operaţiunilor de ridicare, transport şi depozitare, în condiţiile prevăzute de lege.

Procedura de restituire a autovehicului

Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operaţiunii/operaţiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea ori deţinerea legală a acestuia.

Restituirea se face gratuit în cazul vehiculelor care executau o acţiune de intervenţie sau misiune cu caracter de urgenţă.

Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spaţiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.

Parcarea pe trotuare

Hotărârea aduce şi o serie de schimbări ale Regulamentului în privinţa parcării pe trotuar, astfel că staţionarea vehiculului va fi posibilă numai dacă acel trotuar este amenajat în acest scop, prin marcaje şi semnalizare corespunzătoare.

Mai precis, amenajarea parcării pe trotuar va fi posibilă numai dacă: se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 metri lăţime; accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă; poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate.

Totodată, nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 metri de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.

Actul normativ se referă şi la o serie de obligaţii stabilite de Regulament pentru conducătorii de biciclete. Astfel, bicicletă trebuie să fie echipată cu elemente sau dispozitive care să asigure vizibilitatea acesteia în trafic, în special pe timp de noapte, şi să nu se limiteze doar la cele de culoare portocalie fixate pe spiţele roţilor.

Totodată, este specificată distanţă laterală recomandată la depăşirea unei biciclete, de minimum 1,5 metri, în loc de o „distanţă laterală suficientă”, se arată în comunicat.

Ridicarea autoturismelor parcate ilegal nu a mai fost posibilă un an jumătate din momentul în care Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a găsit că această activitate trebuie reglementată de Guvern, nu de autorităţile locale. Prin urmare, hotărârile locale prin care se stabileau reguli pentru ridicare şi-au pierdut validitatea şi n-au mai putut fi puse în aplicare.

Sursa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here