Scandalul reclamei mincinoase: apă chioară îmbuteliată. Controalele OPC au ridicat un văl de pe ochii consumatorilor: voi ştiţi ce beţi?

Din acelaşi izvor, de la marginea Bucureştiului, o firmă producea trei ape diferite, cu preţuri pentru toate buzunarele. Escrocheria apare la multe companii care vând aşa-zisele ape ieftine, din surse incerte, fără calităţi minerale deosebite. La Iaşi s-au confiscat 26 tone de apă. Azuga atribuia calităţi miraculoase unui produs contrafăcut.

 

 

Zeci de mii de litri de apă minerală au fost blocaţi în supermarketurile ieşene. Controalele au pornit de la Profi, dar au vizat şi Kaufland. Motivul îl constituie etichetarea mincinoasă, menită să inducă în eroare.

 

Etichetele fură ochiul

Un banal control la Profi a scos la iveală o situaţie incredibilă. O firmă din Bucureşti ambala aceeaşi apă sub trei denumiri diferite, pe care o vindea apoi în supermarketuri, la preţuri diferite. „Între supermarketuri este concurenţă şi pe branduri, atunci când închei contractele. Cei de la Calypso Voluntari ofereau supermarketurilor aceeaşi apă, de fapt, dar în aşa fel încât să-i mulţumească pe toţi”, spune un reprezentant al Profi, locul de unde a pornit valul de controale ANPC asupra originii apelor minerale. Firma din Voluntari îmbutelia Miraqua, Apa carbogazoasă Proxi şi apa Calypso din aceeaşi sursă, dar vindea produsele ca fiind diferite. 

 

 ANPC a constatat că unul din trei magazine vinde apă contrafăcută

Azuga, reclamă mincinoasă

La nivel naţional, doar în ultimele zile au fost opriţi de la vânzare circa 80.000 de litri din apa îmbuteliată de Calypso Voluntari. O altă apă cu probleme este Azuga, găsită cu precădere în Kaufland. Apa Azuga „păcătuieşte” printr-o reclamă mincinoasă, care nu este atestată de niciun document. Astfel, eticheta atribuie apei calităţi ieşite din comun, deşi ea, în sine, este o banală apă minerală. „Atribuirea unei ape minerale naturale de proprietăţii referitoare la prevenirea, tratarea sau vindecarea unor boli umane este interzisă. Ea este permisă doar dacă acestea au fost stabilite pe baza analizelor fizico-chimice sau, acolo unde este cazul, a unor examene farmacologice, fiziologice şi clinice”, se arată în comunicatul ANPC.

 

Un magazin din trei are probleme

La Iaşi, controalele Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor a dus la rezultate surprinzătoare. Unul din trei vânzători de apă minerală a fost găsit în neregulă. „În luna mai au fost verificaţi 20 de operatori economici, la 7 dintre ei fiind constatate abateri de la legislaţia în vigoare. Au fost aplicate 5 amenzi în valoare totală de 5.000 lei, şi 2 avertismente. Controalele pe apă continuă şi în această săptămână. Deficienţele sunt, în principal, cele prezentate pe site-ul ANPC”, a transmis Marian Grigoraş, comisarul-şef al CRPC. În urma controalelor, din supermarketurile ieşene au fost opriţi temporar de la vânzare 26.242 litri de apă minerală.

 

 Multe ape îmbuteliate sunt de fapt apă de la chiuvetă

Este o minciună

Potrivit surselor 7Est din CRPC, apele minerale au fost blocate la vânzare din cauza faptului că producătorii au încercat să înşele clenţii, nu pentru că ar fi fost nocive. „Practic, vorbim despre o apă normală. Dar când vinzi acelaşi produs sub trei nume diferite şi la preţuri diferite, vorbim despre un comportament înşelător. În cazul Azuga, clientul cumpără apa pentru nişte proprietăţi care nu au fost certificate de nimic. Aşadar, este tot o minciună”, susţine unul dintre comisarii care au participat la controale.

 

Azuga nu este ceea ce pare

La nivel naţional, comisarii de la protecţia consumatorilor au oprit de la vânzare 184.876 litri de apă şi au scos definitiv de pe piaţă alţi 100 litri. Din cei aproape 185.000 de litri de apă, 109.000 litri erau apă Azuga. Respectiva apă este prezentată drept o apă alcalină, cu ph 8,3, iar eticheta susţine că ar fi de 7 ori mai bună decât alte ape. Producătorul apei Azuga a mai fost implicat într-un scandal, produs în urmă cu doi ani. La acea dată, Poliţia Economică Câmpina, Protecţia Consumatorului Prahova şi Garda Financiră Prahova au anchetat modul în care se îmbuteliază apa la firma Azuga Waters.

 

Azuga este la al doilea scandal de reclamă mincinoasă: apa nu e ceea ce pare

Aceeaşi apă peste tot
Controlul a vizat şi relaţiile dintre Azuga Waters şi Perla Covasnei, deoarece ambele firme aveau sediul la aceeaşi adresă. Cele două companii produc Azuga Apă de Izvor, Covasna Tărâmul Apelor, Perla Covasnei şi Saguaro de 2 litri şi 0,5 litri, apă retrasă din magazinele Lidl pentru că nu provenea dintr-un izvor autorizat. De asemenea, cele două firme produc Clever (pentru Billa) şi Santerra (pentru Kaufland). Controlul din 2012 a indicat faptul că punctul de lucru de la Azuga se alimentează din trei izvoare, Unghia, Cărbunari şi Urechea, care, în final, se unesc într-un singur rezervor. Aşadar, s-a constatat că producătorii folosesc aceeaşi apă pentru toate brandurile.

 

 

Citește și Dobaşu către Zapodeanu: „Banii sau viaţa!”. Exemplu de linşaj mediatic, un caz care are conotaţii penale

 

 

Escrocherie: apa „de şapte ori mai bună”

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca, a anunţat că joi şi vineri au fost verificaţi 265 de operatori economici, constatându-se abateri la 138 dintre aceştia, pentru care au fost date 96 de sancţiuni în cuantum de 268.500 de lei. Dunca a explicat că a fost vizată o apă minerală „minune”, care anunţă pe etichetă că „este de şapte ori mai bună” decât restul produselor similare. Producătorul susţine pe etichetă că apa respectivă „hidratează mult mai bine, creşte imunitatea, este un puternic antioxidant, scade colesterolul, reduce procesul de îmbătrânire, este recomandată în curele de slăbire şi este ideală pentru gătit”, fără ca în spatele vreuneia dintre aceste calităţi să existe şi un buletin de analiză care să dovedească acest lucru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here