Austriecii de la BauMax vor să plece din România

România este ţara care aduce cele mai mari pierderi grupului austriac Baumax. Compania vrea să se retragă însă din toată Europa de Est. Pierderile BauMax la nivel de grup sunt aşa de mari, încât proprietarul a ajuns să-şi vândă colecţia personală de artă ca să facă rost de bani.
 

Povestea Baumax seamănă puţin cu cea a Praktiker care, tot aşa, a renunţat la România din cauza pierderilor. Diferenţa este că Praktiker a fost, vreme de câţiva ani, lider al pieţei. Baumax, în schimb, nu a reuşit să se impună în România, deşi are aici 15 magazine în marile oraşe. Nu doar România s-a dovedit un bilet necâştigător pentru austrieci, ci toate pieţele din estul Europei.

După ani în şir de pierderi, fondatorul Baumax, Karl-Heinz Essl, a ajuns la concluzia că extinderea companiei pe piaţa Europei de Est nu s-a justificat.

Nu ar fi pentru prima dată când familia Essl aduce bani de acasă ca să-şi susţină compania. Până acum, cei mai mulţi bani au fost pompaţi în susţinerea afacerilor din Europa de Est, care merg toate prost, din cauza puterii scăzute de cumpărare şi a pieţei încă slabe a construcţiilor.

 

BauMax este presat de datorii şi de bănci să-şi facă ordine în afaceri. Grupul austriac are datorii de 200 de milioane de euro, iar băncile au fost de acord să-l susţină până în 2016, dar are pretenţii de restructurare. Retragerea din Europa de Est ar însemna că grupul își va asuma o pierdere de 70 de milioane de euro.

Dar un sacrificiu trebuie făcut, pentru că BauMax vrea să evite insolvența.

În România, Baumax şi-a deschis primul magazin în 2006. Ultimul, cel de-al 15-lea, a fost deschis în 2012, an cu pierderi-record. Baumax a avut în acel an pierderi de 26 de milioane de euro în România dintr-un total la nivel de grup de 126 de milioane de euro.

În total, BauMax deține aproape 160 de magazine din care 40% sunt în țara de origine, Austria. Cu excepția Slovaciei, toate diviziile străine au fost pe pierderi.

Probleme pentru marile magazine de bricolaj în România

Rând pe rând, marii operatori de magazine de bricolaj au capitulat în faţa concurenţei şi a crizei. Au avut afaceri în creştere câţiva ani de la intrarea pe piaţă, dar după 2009 au început să acumuleze pierderi. În tot acest timp, un lanţ românesc de bricolaj, Dedeman, a început să câştige teren, iar astăzi este lider.

 

Pionierii pieţei de bricolaj, Praktiker şi Bricostore, şi-au schimbat patronii de curând.

Lanţul Bricostore a fost cumpărat acum un an de către britanicii de la Kingfisher. La momentul respectiv, Kingfisher se gândea să cumpere şi Baumax.

Anul acesta a venit a doua mare tranzacţie. Reţeaua de magazine Praktiker a fost preluată de omul de afaceri turc Omer Susli, care are mai multe firme în domeniul construcţiilor în România.

Săptămâna trecută, au apărut veşti că şi compania germană OBI ar vrea să iasă de pe piaţă. Împreună cu BauMax, cele două companii ar putea fi ţinte de preluare pentru ceilalţi jucători din piaţă sau pentru companiile care vor să intre în România.

 

Pierderile Baumax în 2012

România 26 mil. euro

Total 126 mil. euro

 

Marile reţele de bricolaj

Dedeman 37 magazine

Praktiker 27 magazine

Bricostore (Brico Dépôt) 15 magazine

BauMax 15 magazine

 

 

 

 

(Sursa: digi24.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here