Mai mult de jumătate dintre români nu ştiu ce drepturi au atunci când pleacă în străinătate. Lista celor mai importante drepturi

 

Cei mai mulţi dintre românii care au călătorit în străinătate nu au reclamat problemele cu care s-au confruntat pentru că nu ştiau ce drepturi au.
 

Mulţi dintre românii care au călătorit în afara graniţelor au întâmpinat probleme pe parcursul drumului, dar nu s-au adresat unei instituţii specializate în protecţia consumatorilor pentru a reclama situaţiile neplăcute întâmpinate pentru că nu îşi cunoşteau drepturile de consumator european. Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele unui sondaj realizat de către reprezentanţii Centrului European al Consumatorilor din România (ECC România) în cadrul Târgului de Turism al României organizat recent la Bucureşti.

Deşi 93% dintre respondenţi au susţinut că au călătorit în statele membre ale Uniunii Europene şi 35% dintre ei că au întâmpinat probleme pe parcursul transportului, doar 12% s-au adresat unei instituţii specializate pentru protecţia consumatorilor pentru a depune o plângere. Restul de 88% nu au beneficiat de drepturile legale pe care le aveau în asemenea cazuri.

 

Totodată, 61% dintre persoanele care au participat la sondaj au declarat că nu îşi cunosc drepturile de consumator european.

Principalele nemulţumiri pe care le-au avut românii atunci când au călătorit peste hotare au fost cele legate de pierderea sau de deteriorarea bagajelor (45%) şi de produsele achiziţionate din străinătate (31%). Românii au întâmpinat şi neplăceri legate de transport, fie el cu avionul sau cu autocarul (17%).

 

Care sunt cele mai importante drepturi pe care le ai atunci când cumperi un produs dintr-un stat membru UE

– Poţi cumpăra orice de oriunde, fără discriminare, fără a plăti taxe vamale sau TVA suplimentar;

– Ai dreptul la informaţii corecte, de la cele care apar pe eticheta hainelor (compoziţie, utilizare), la modul în care este afişat preţul;

– Nu trebuie să fii indus în eroare ori obligat să faci o achiziţie;

– Ai dreptul la reparare, înlocuire şi restituirea banilor, dacă produsul este defect;

– Orice produs vândut în UE trebuie sa fie sigur;

– Poţi renunţa la achiziţia făcută, de exemplu, atunci când cumperi de pe internet;

– Când pleci în călătorie fie achiziţionând pachet de servicii turistice, fie pe cont propriu, cu avionul, trenul sau autobuzul, eşti protejat.

 

ECC România le oferă consumatorilor servicii pornind de la informarea lor asupra drepturilor şi ajungând până la oferirea de consultanţă şi de sprijin în rezolvarea problemelor pe care le întâmpină.

ECC-Net este o reţea alcătuită din centre europene pentru consumatori prezente în 29 de state, respectiv ţările membre UE, Norvegia şi Islanda. Aceasta este co-finanţată de Direcţia Generală de Sănătate şi Protecţia Consumatorilor a Comisiei Europene şi de către fiecare dintre statele membre.

 

 

 

(Sursa: gandul.info)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here